מאתר קברים ומודיע לצאצאים: "כמו למלא צוואה בלתי כתובה"

מאתר קברים ומודיע לצאצאים: "כמו למלא צוואה בלתי כתובה"

בארבע השנים האחרונות מרדכי מוטולה, בן 37 מבני ברק, מאתר בהתנדבות קברים שנהרסו בתקופת השלטון הירדני בהר הזיתים בירושלים. בעבודה סיזיפית הוא מחבר פרט לפרט, משרטט מפות יש מאין, ומאתר את המיקום המדוייק. לאחר שאיתר מאות קברים, החליט לעבור לשלב הבא: בעזרת המאגרים של MyHeritage מרדכי מוצא את צאצאיהם של האנשים שנטמנו בהר, יוצר איתם קשר ומדריך אותם כיצד להגיע למקום. וכך, אחרי עשרות שנים, למשפחות יש סוף סוף קבר לעלות אליו.

הקבורה בהר הזיתים החלה עוד בימי בית ראשון. העובדה כי ההר קרוב לעיר העתיקה, והיותו בנוי מסלעים נוחים לחציבה, גרמו לתושבי האזור לבחור במקום כאתר קבורה. בית העלמין מהווה אתר קבורה לאומי-יהודי חשוב, ונקברו בו אישים ידועים, החל מרבנים בולטים, דרך אנשי תרבות מפורסמים ועד פוליטיקאים מוכרים.

אלא שבין השנים 1948 ו-1967 שלטו הירדנים בהר הזיתים, ובמהלך תקופה זו חולל בית הקברות. מצבות רבות נהרסו ושימשו כחומר בנייה, בין השאר להקמת מחנה צבאי ירדני. בפסגת הר הזיתים הוקם בית מלון, שנבנה בחלקו על גבי קברים. בנוסף לכך נסלל בתוך שטח בית הקברות כביש "דרך יריחו" והתוואי בו עבר גרם להרס קברים רבים.

לאחר מלחמת ששת הימים החזיר צה"ל את השליטה בהר לידי ישראל. אז גם החלו מאמצי שיקום בית העלמין הנמשכים עד היום, אבל הנזק כבר נעשה. אנשים רבים שעלו לבית העלמין אחרי המלחמה כדי לחפש את חלקות הקבר של קרוביהם לא מצאו דבר. הם והדורות שאחריהם נאלצו להסתפק בזיכרון בלבד.

מימין: המצבות פזורות בהר הזיתים לפני הכיבוש הירדני. משמאל: הרס המצבות לאחר הכיבוש הירדני נראה היטב

מימין: המצבות פזורות בהר הזיתים לפני הכיבוש הירדני. משמאל: הרס המצבות לאחר הכיבוש הירדני נראה היטב

"למזלנו", אומר מרדכי, "לאורך מאות השנים הקברנים היהודיים נהגו לתעד את מקום הקבורה. הם רשמו את שמות הנפטרים, התאריכים, שמות ההורים וגם ציינו לרגלי או לצידי מי נקברו. לפעמים אפילו הוסיפו כמה מילים על הקבר הטרי. כך בעצם נותרו רמזים למיקום הקבר".

כתב חצי קולמוס מלפני 150 שנה

רישומים אלה אמנם נשתמרו באורח פלא, אבל מלאכת שחזורם איננה פשוטה. ראשית, הדברים נכתבו בכתב יד הנקרא "חצי קולמוס". כתב זה, ששימש את יהודי ארצות המזרח עד העלייה לישראל, הוא אחד המוקדמים שהתפתחו בהיסטוריה של השפה העברית ואנשים מעטים שלטו בו. שנית, אותם פנקסי קבורה ישנים נכתבו על גבי ניירות שהלכו ונשחקו במהלך השנים. כל אלה מקשים מאוד על מלאכת הקריאה והפענוח, וגרמו לכך שהפנקסים נותרו מונחים כאבן שאין לה הופכין במשך זמן רב.

כאן בדיוק נכנס מרדכי לתמונה.

כתב חצי הקולמוס הקדום על גבי נייר ישן, קרוע וקשה לפיענוח

כתב חצי הקולמוס הקדום על גבי נייר ישן, קרוע וקשה לפיענוח

20 שנה של היכרות עם ההר

"הפעם הראשונה שעליתי להר הזיתים היתה כשהייתי בן 17 בתור תלמיד ישיבה. זה היה בלילה, בהילולה של הרב שלום מזרחי שרעבי ז"ל. אני זוכר את הזעזוע שהיכה בי כאשר דרכתי על המצבות המרוטשות. כשהגעתי לשם לאחר מכן באור יום, ההר היה נראה כמו חורבה אחת גדולה. ערימות של מצבות. שברים, אחד על השני. לא יאומן. הרגשתי חיבור למקום, ונהגתי להמשיך לפקוד את ההר ולטייל בו בצעירותי בכל פעם שהיה לי פנאי. אפשר להגיד שלמדתי להכיר חלקים גדולים מבית העלמין דרך הרגליים".

השנים חלפו, מרדכי סיים את לימודיו בירושלים, ועבר לגור בבני ברק. רק לפני ארבע שנים הוא שב להר-הזיתים. "היכרתי את הבעיה הזו של הקברים שנעלמו, ובעודי מבקר שם חשבתי לעצמי – למה שלא אנסה למצוא אותם? הלכתי למשרדי הר הזיתים והצעתי את עצמי בהתנדבות. הם קפצו על המציאה ואמרו לי – 'אתה יודע, יש הרבה קברים שנעלמו, יש פה פנקסים, בוא נראה מה אתה יכול לעשות עם זה'. קיבלתי את זה לידיים וזהו, ככה זה התחיל".

לעזרתו של מרדכי נחלץ הרב אפרים לוי מוועד העדה הספרדית במחלקת הארכיון של עיריית ירושלים, שלקח על עצמו את מלאכת פיענוח הכתב של הפנקסים הישנים. ברגע שלוי מסיים שכתוב של כמה פנקסים הוא מעביר אותם למרדכי, שנכנס לעבודה. "אני מקליד את המידע החדש בשיטתיות למחשב. באופן הזה אני גם אוסף את כל הפרטים וגם זוכר אותם. אחר כך מתחילה מלאכת הרכבת הפאזל, כי צריך לזכור שבעבר הקבורה בהר הזיתים לא התבצעה בצורה מסודרת אחד ליד השני. יום אחד קברו כאן, יום אחד שם, כל אחד לפי הרצון, לפי היכולת הכלכלית שהיתה לו ועוד. אני צריך לקבץ את כל הפרטים ולאט לאט להרכיב את התמונה, עד שאני מקבל תרשים של מפה קוהרנטית. לפעמים תרשים יכול להיות עם חמישה שמות בלבד, אבל לפעמים תרשים יכול להכיל גם 150 שמות ויותר".

 

אחד הדפים אחרי פענוח כתב חצי הקולמוס

אחד הדפים אחרי פענוח כתב חצי הקולמוס

וכך, מאז ועד היום, במשך ארבע שנים רצופות, מרדכי איתר באופן זה אלפי קברים שנעלמו. השמועה על האיש שמוצא קברים ישנים עשתה לה כנפיים. "כל מי שמתקשר למרכז מידע הר הזיתים ולא מוצא קבר מופנה אליי. זה עובר מפה לאוזן, כי באמת כבר רכשתי את הידע. אני מכיר את ההר כמו את כף ידי. אני זוכר פעם אחת שהדרכתי מהזיכרון משפחה דרך הטלפון איך להגיע לחלקת הקבר אותה הם חיפשו".

"רצינו ליצור קשר עם צאצאי הנפטרים"

לפני כחצי שנה מרדכי ומנהלי מרכז המידע של בית העלמין בהר הזיתים החליטו שהגיע הזמן לעבור לשלב הבא, כלומר ליזום פניות לאנשים שאת קברי קרוביהם מרדכי מצא. "חיפשנו דרך ליצור קשר עם המשפחות, וראינו שבאתר MyHeritage יש עצי משפחה עם שמות ומידע רב. פנינו ל-MyHeritage וביקשנו ליצור שיתוף פעולה שיאפשר לנו להשתמש במאגרי המידע ובמערכת שליחת ההודעות. ב-MyHeritage הסכימו מייד, וכך מתאפשר לי לא רק למצוא את הקברים, אלא גם לבשר על כך לצאצאים החיים של אלה שנפטרו".

אחד המקרים המרגשים והזכורים ביותר למרדכי הוא משפחת ארואסטי. מרדכי הצליח לשחזר את מיקום הקברים של שניים מבני המשפחה שהלכו לעולמם לפני יותר מ-70 שנה. הוא מצא את צאצאי המשפחה באילן יוחסין ב-MyHeritage ושלח להם הודעה: "הנני חוקר ומאתר בהתנדבות קברים בהר הזיתים. איתרתי את מקום קבורתו של יצחק ארואסטי, ובסמיכות לו את קברו של אברהם ארואסטי. בשל ההרס הירדני אין מצבות, אך אם תרצו לשמוע ולקבל פרטים אשמח לתת לכם אותם".

לא עבר זמן רב והטלפון של מרדכי צילצל. 'אני קשור לאברהם ארואסטי', אמר הקול בצד השני. "פתחתי את המחשב, ותוך דקות הסברתי לו איפה הנקודה ושלחתי לו את השרטוט שיאפשר לו להגיע לקבר. שלושה שבועות לאחר מכן כבר עמדה שם מצבה חדשה. הרגשתי תחושה של שליחות וסיפוק".

שמו של אברהם ארואסטי ז"ל ברשימות המשוחזרות

שמו של אברהם ארואסטי ז"ל ברשימות המשוחזרות

השרטוט של מרדכי שמצביע על מיקום קברו של אברהם ארואסטי ז"ל (בריבוע באדום)

השרטוט של מרדכי שמצביע על מיקום קברו של אברהם ארואסטי ז"ל (בריבוע באדום)

 

מימין: הקבר כפי שעמד מיותם עשרות שנים. משמאל: המצבה המחודשת לאחר האיתור

מימין: הקבר כפי שעמד מיותם עשרות שנים. משמאל: המצבה המחודשת לאחר האיתור

המקרה של משפחת ארואסטי הוא רק דוגמה אחת. לדבריו של מרדכי, יש משפחות רבות שכבר החליפו מצבות. "רק אתמול הנחיתי מישהי בת 80 להגיע לקבר של אימה ז"ל. היא איבדה אותה כשהיתה ילדה בת 6. ביום אחר שלחתי קשיש בן 90 לפקוד לראשונה את הקבר של אביו המנוח. אמנם לא מדובר בפגישה עם אדם חי, אבל מבחינתם זהו איחוד מרגש שמתרחש אחרי עשרות שנים".

למרות ההצלחות הרבות שכבר נרשמו, מרדכי יודע שלפניו עדיין עבודה רבה. הוא ממשיך בכל יום במלאכת האיתור וביצירת הקשר עם המשפחות באמצעות MyHeritage. מבחינתו מדובר בשליחות. "אני רואה בפעילות הזאת עניין חשוב ומרגש מאוד. היו אנשים שסיפרו לי שהאבא שלהם אמר להם לפני שנפטר – 'תחפשו את הקבר של סבא'. רצה הגורל, ובחלקי נפל הכבוד להיות זה שאומר להם 'כן – מצאנו'. אני זה שממלא את צוואת אביהם שנפטר וסוגר להם את המעגל".

מרדכי מוטולה בבית העלמין בהר הזיתים בירושלים

מרדכי מוטולה בבית העלמין בהר הזיתים בירושלים

הערות

כתובת הדוא"ל נשמרת פרטית ולא תוצג

  • מרכז מידע הר הזיתים

    19 בנובמבר, 2017

    איתור קברים בהר הזיתים

  • לייביקר

    19 בנובמבר, 2017

    I would like to find out about my family name

  • בנימין פנש

    6 בדצמבר, 2017

    אני מחפש כבר שנים אב משפחה שמכונה אהרון חדד שעלה לירושלים. יש לו בארץ ובעולם אלפי צאצאים. ואני חיפשתי באתר של איתור קברים של הר הזתים ולא מצאתי. מי עוד יכול לעזור? 050-6235157 יש לנו אילן שורשים במייהריתאג'.
    במסמכים ישנים מצאתי שבנו יוסף פנש כתוב יוסף חדד המכונה פנש. האם הכינוי הזה התחיל בימי אביו אהרון? איני יודע. אבל זה עוד כיוון חיפוש.

  • כנפי דרורה

    6 בדצמבר, 2017

    כל הכבוד מרגש מאוד . הלוואי ויכולתי למצוא את קברו של סבי אב אמי שנפטר בצפת משערים ב 1924 אמי ז"ל בת יחידה ירדה עם אמה למצרים. הייתי רוצה לעלות עם אחיי ולבקר את קברו של סבי ומשפחתו שנקברו בצפת תודה רבה דרורה כנפי

  • מאיר

    9 בדצמבר, 2017

    מרגש

  • אלי

    1 בינואר, 2018

    אם אתם זקוקים למפענח כתב ספרדי (חצי קולמוס) תוכלו לפנות אלי.

  • יצחקוב יורי

    15 בינואר, 2018

    אני מחפש את ציונו של הסבא רבא שלי שקבור בהר הזיתים עד כמה שידוע לי הוא נקבר ב 1906 מסמרקנד ושמו הוא קטן יצחקוב בו יצחק.תודה.

  • מרים מרום

    16 בינואר, 2018

    שלום
    איך יוצרים קשר עם מאתר הקברים לצורך איתור קבר בהר הזיתים

  • בירנית ניב

    21 באוגוסט, 2018

    מחפשת את המצבה של סבא של אימי ,השם שלו משה נחמן והוא התגורר עם אשתו אסתר נחמן בעיר העתיקה .

  • דלית מאנע

    28 באוגוסט, 2018

    מחפשת קבר של לאה ניניו שנפטרה ב 1907 בקירוב. לאחר מלחמת ששת הימים הנכדים ביקשו לחפש את הקבר אך הוא לא נמצא, מבקשת עזרה במציאתו

  • גדלי'

    20 באוגוסט, 2019

    אני מחפש קברה של סבתינו שקראו לה 'חעשע' בת רבי שמואל מפינסק
    [חמותו של רבי משה (חעשע'ס) בן רבי יצחק מחאסלאוויץ]
    ידוע שנקברה סמוך לקבר זכריה
    אם תוכלו ליידע אותנו נשמח מאד