77 שנים אחרי: ניצול שואה קיבל תמונות של בני משפחתו שנרצחו בשואה

עץ משפחה ענף וסקרנות רגעית אפשרו לניצול שואה בן 90 לקבל תמונות של בני משפחתו שנרצחו בשואה, כפי שפורסם בעיתון ידיעות אחרונות •

לפני כחודשיים קיבלה אלכסנדרה אוקמיאן בת ה-31 בצער את ההודעה על כך שסבתה נפטרה. במהלך האבל אלכסנדרה עזרה לנקות ולסדר את הבית של סבתא אלווטינה וסבא ויקטור, שהצליח להימלט מציפורני הנאצים כשהיה רק בן 13. "פתאום מצאתי בבית שלהם כל מיני תעודות, מסמכים, שמות שלא היכרתי וכל מיני פיסות מידע נוספות. החלטתי להכניס את זה לעץ המשפחה שלי ב-MyHeritage".

כעבור זמן קצר אלכסנדרה קיבלה התראה כי ממתינה עבורה התאמה חכמה למה שנראה כמו בני משפחה שלה שמופיעים בעץ אחר. "עד אותו רגע היכרנו רק בת דודה אחת רחוקה של סבא שלי, אותה הוא הצליח למצוא אחרי המלחמה, אבל חוץ מזה לא ידענו על קרובי משפחה אחרים".

אלכסנדרה שמה לב שמנהל העץ הוא אדם בשם אסי ניסלסון-לוריא, והיא החליטה ליצור איתו קשר.

אסי, בן 32 מנהריה, הוא מעצב שיער עם סקרנות אדירה וזיקה לתחום המחקר המשפחתי. מזה כעשור הוא מספר אנשים ביום ועורך מחקרים גנלאולוגיים בלילה. "לפעמים אני מוצא את עצמי לפנות בוקר מסתכל בשעון ולא מבין איך כל השעות האלה עברו", הוא אומר. כל אלה הפכו את אסי לאושייה בתחום, ובמהלך "הקריירה" שלו הוא מספר כי הושיט עזרה לאנשים זרים לחלוטין שביקשו לאתר בני משפחה או מידע על משפחותיהם. בנוסף לכך, אסי הוא מייסד קבוצת הפייסבוק latvian jews יהודי לטביה שבה חברים כבר מעל 2,500 אנשים מרחבי העולם, וחלק מהמידע ומהפניות מגיעים גם משם.

"יום אחד קיבלתי הודעה מאלכסנדרה. מהר מאוד הבנתי שמדובר בנכדתו של ניצול השואה ויקטור אוקמיאן בן ה-90, וכי אילן היוחסין שלה ב-MyHeritage קיבל התאמות לאילן היוחסין ב-Geni.com שברשותי. היא פשוט נדהמה וביקשה שאשלח את התמונות. לדבריה, סבא שלה לא ראה אף תמונה כבר 77 שנים, מאז הצליח להימלט מהנאצים ב-1941".

אלכסנדרה משחזרת: "הוא ענה, ומהר מאוד נקב בשמות של בני משפחתי. אישרתי לו שאכן מדובר בשמות המוכרים לי, ופתאום הוא אומר לי – 'יש לי תמונות של ההורים של סבא שלך ושל סבא וסבתא, רוצה לראות?'"

תמונות של ההורים, הסבים והסבתות של ויקטור אוקמיאן, אותן ראה לראשונה

תמונות של ההורים, הסבים והסבתות של ויקטור אוקמיאן, אותן ראה לראשונה

אלכסנדרה קיבלה את התמונות בערב סוכות בזמן שהיתה בציריך, ושיתפה אותן בקבוצת הווצאפ המשפחתית. לאחר מכן מיהרה לבקר את סבה כדי להראות לו את התמונות הנדירות. "הוא לא אמר הרבה", מספרת אלכסנדרה. "פשוט הסתכל על זה ואמר 'כן, זאת היתה אמא שלי בשנים הצעירות שלה, וזה היה אבא שלי'. הוא פשוט בהה בתמונות זמן רב וחשב. נראה היה שהוא פשוט נזכר באנשים שהוא לא ראה מאז 1941. היו לי שאלות רבות אליו, אבל החלטתי להשאיר אותו עם עצמו כדי שיכול לעכל את הדברים והזכרונות שבוודאי עלו בו. לפני שעזבתי שאלתי אותו אם הוא שמח לראות את התמונות, והוא הודה לי ואמר לי שכן".

היה זה הדבר האחרון שסבא של אלכסנדרה אמר לה. שבוע לאחר מכן הוא נפטר.

אלכסנדרה וסבה ויקטור אוקמיאן

אלכסנדרה וסבה ויקטור אוקמיאן

אסי קיבל את החדשות המצערות על מותו של ויקטור אוקמיאן ז"ל. "כל כך שמחתי על עצם העובדה שיכולתי לתת לאיש המיוחד הזה מתנה. כעבור שבוע וחצי, הודיעה לי אלכסנדרה כי סבה נפטר ואני הרגשתי שהשמחה אותה חשתי התחלפה לפתע לעצב. לפחות הספקתי להגיע אליו רגע לפני שעזב את העולם", הוא אומר.

המחקר נמשך

אבל הסיפור לא מסתיים עם התמונות הנדירות. אלכסנדרה החליטה שעליה להמשיך במסעה לגלות את ההיסטוריה המשפחתית שלה, ולשם כך אספה פריטים רבים ככל שמצאה בביתם של הסבא והסבתא. אלכסנדרה ידעה מסיפורים שויקטור היה רק בן 13 כאשר שהה במחנה קיץ לילדים בעיר ריגה, וכי למזלו, הורי אחד הילדים החליטו למלט אותו ואת חבריו לרוסיה ממש מתוך המחנה. על כן, אחד הפריטים המרגשים שמצאה היה תעודת התלמיד של סבא ויקטור ובצמוד אליה היה מונח מכתב שנשלח אליו. על המכתבה היתה חתומה אימו של ויקטור, והתאריך על המכתב הוא ה-14 ביוני 1941, כלומר, אלו המילים האחרונות שאמא של ויקטור כתבה לו:

"תודה בני על הגלויה ששלחת ועל כך שאתה זוכר אותנו. אני מאוד מצטערת שלא הייתי בבית כשהתקשרת. אנחנו מאוד שמחים שאתה מרגיש טוב בקייטנה ומקווים שתראה לכולם שאתה ילד נהדר. למרות שמזג האוויר עכשיו קצת פחות טוב, אנחנו בטוחים שאתם לא משתעממים גם בחדר. בכל אופן, מחר לא נבוא לבקר בגלל הגשם. תכתוב לי עוד יקירי איך אתה מעביר את הימים".

 

"תודה בני על כך שאתה זוכר אותנו". המכתב האחרון מאמא

"תודה בני על כך שאתה זוכר אותנו". המכתב האחרון מאמא

אלכסנדרה המשיכה להגדיל את אילן היוחסין שלה ב-MyHeritage, ולדבריה היא גילתה אנשים חדשים רבים. "פתאום גיליתי שמות של בני משפחה בארץ שלא ידענו עליהם. זה כל כך חשוב למצוא את השורשים, והיום בעזרת הטכנולוגיה החכמה מדהים מה שאפשר למצוא. זה מאפשר לכל אחד מבני המשפחה לא להישכח לעולם".

אילן היוחסין של אלכסדרה אוקמיאן

אילן היוחסין של אלכסדרה אוקמיאן

תחקירני חברת MyHeritage שמעו על הסיפור המרגש והחליטו ליזום מפגש משותף עם אסי ואלכסנדרה במשרדי החברה. במהלך המפגש גילו התחקירנים לשניים כי ערכו מחקר משפחתי קטן שהעלה כי כי דודה רחוקה של אלכסדרה התחתנה עם דוד רחוק של אסי, מה שהופך את אסי ואלכסנדרה לדודים רחוקים בעצמם.

אלכסנדרה ואסי במפגש במשרדי MyHeritage

אלכסנדרה ואסי במפגש במשרדי MyHeritage