מחקר של משתמש MyHeritage איחד בין צאצאי המשפחה שהתנתקה בשואה

מחקר של משתמש MyHeritage איחד בין צאצאי המשפחה שהתנתקה בשואה

טרגדיית השואה חורגת בהרבה מן המספר הבלתי נתפש של חיים שאבדו וקהילות משגשגות שנמחקו ללא זכר. משפחות התפרקו והניצולים נאלצו לאסוף את שברי חייהם אחרי שאיבדו את יקיריהם. הטראומה הבלתי נתפשת הזאת השפיעה על הדורות הבאים באופן שאינו ניתן לתיקון.

משתמש MyHeritage, דודי לנצ'נר, בן 50 מחולון, ידע תמיד שסבתו ניצולת שואה. הסבתא, מירה'לה מלאגולד שנולדה בלודז' שבפולין, היתה רק בת 15 כשברחה לרוסיה עם פלישת הנאצים. דודי נזכר שסיפרה על הוריה ועל שני אחיה, שנותרו מאחור ולבסוף מצאו את מותם בלודז' ובאושוויץ, אך מכיוון שמעולם לא הזכירה בני משפחה אחרים, הוא הניח שכל משפחתה המורחבת נמחקה גם היא כליל.

סבתו של דודי נפטרה ב-2004 ו-11 שנים לאחר מכן החל דודי – ההיסטוריון המשפחתי – לחקור את קורות משפחתו בשואה. במהלך המחקר, הוא עלה על עדות שהציתה את סקרנותו: ניצול שואה ששם משפחתו גרשונוביץ' טען שנח מלאגולד (אביה של מירה'לה מלאגולד) היה דודו. המשמעות היתה ברורה: ייתכן שקיים בן-דוד אחד לפחות של סבתו של דודי אשר שרד את המלחמה.

נח ומניה מלאגולד, סבא-רבא וסבתא-רבתא של דודי, בלודז'

נח ומניה מלאגולד, סבא-רבא וסבתא-רבתא של דודי, בלודז'

דודי יצר קשר עם דודתו, אשר אישרה את ההשערה. היא סיפרה לו שהמשפחות היו בקשר לזמן קצר, אך הקשר נותק בשלב כלשהו. היא גם חלקה איתו פיסת מידע נוספת – ייתכן שיש להם דוד משותף אשר מתגורר בארצות הברית.

דודי, שהתלהב מהגילוי המרעיש שיש לו קרובי משפחה בחיים שלא ידע על קיומם, יצא לחיפוש במטרה לדעת יותר. שם המשפחה של סבתו, מלאגולד, היה נדיר למדי – עניין שהוא לעתים קרובות בגדר חדשות טובות לגנאולוגים, משום שלעתים קרובות רישומים העולים בחיפושים מתגלים כרלוונטיים. על כן, הוא חיפש ב-MyHeritage אנשים אחרים בשם מלאגולד, וגילה יותר ממה שיכול היה לדמיין.

ראשית, הוא עלה על תגלית מרעישה, בזכות מסמך שמצא דרך ™SuperSearch – מנוע החיפוש של MyHeritage: רשימת נוסעים בה מוזכר הרש מראגולד, בה נכתב כי החייט בן ה-18 היגר לארצות הברית מרוסיה על סיפון האונייה Furnessia שהפליגה מגלזגו ב-1907. הוריו של הרש, כך נרשם, היו ישראל ורחל מלאגולד – סב-סבו וסבת-סבו של דודי.

חשוב לציין שעד הרגע שבו סיפרה לו דודתו, לדודי לא היה לו כל מושג שדודהּ של סבתו, הרש (ששינה את שמו להארי לאחר המעבר לאמריקה) היגר לארצות הברית לפני שסבתו של דודי נולדה. הרש נפטר בגיל צעיר בשנת 1937, כשסבתו של דודי היתה בת 13 והתגוררה עדיין בלודז'. ייתכן כי ידעה שיש לה משפחה שחיה בארצות הברית, אך ככל הנראה לא ידעה הרבה מעבר לכך.

דוד המשיך במחקר ב-MyHeritage בלי שידע שהגילוי המרגש עוד לפניו: מסתבר שדוד נוסף, פיליפ מלאגולד, עבר גם הוא לארצות הברית בעקבות הרש. עד מהרה דודי מצא עץ משפחה ב-MyHeritage שכלל את השמות המתאימים, וכך גילה שנכדיהם של הארי ופיליפ עודם בחיים. דודי יצר קשר עם מייקל – נכדו של הארי – אשר ענה לו בתחילה בהפתעה ובחשדנות. הוא תמיד האמין שהם המלאגולדים היחידים, ומעולם לא ידע דבר על אבותיו שקדמו להארי. הוא נדהם לגלות את עבודת התחקיר שדודי עשה.

דודי למד עד מהרה שברשות מייקל צילומים רבים של קרובי משפחה מהצד שלו עצמו – אשר עד אותם רגעים לא ידע על קיומם. מייקל שלח לו צילומים של סב-סבו וסבת-סבו ושל כל בני המשפחה האחרים כמעט, שדודי לא ראה מעולם.

שיאו של המחקר היה ללא ספק הביקור של הדודנים החדשים בישראל – אז נפגשו כולם פנים אל פנים.

אחד המפגשים המשפחתיים עם מייקל מלאגולד ומשפחתו

אחד המפגשים המשפחתיים עם מייקל מלאגולד ומשפחתו

אחת התמונות שדודי קיבל מנכדיו של דודו האמריקאי, צולם בשנת 1936 בסמוך למצבה של סבת-סבו. בתצלום מופיעים, בין היתר, גם נח, סבא-רבא של דודי.

נח מלאגולד (במרכז, נשען על אבן המצבה) וכן שלמה ומירה גרשונוביץ (משמאל) ליד הקבר של רחל מלאגולד (סבת-סבו של דודי) בשנת 1936

נח מלאגולד (במרכז, נשען על אבן המצבה) וכן שלמה ומירה גרשונוביץ (משמאל) ליד הקבר של רחל מלאגולד (סבת-סבו של דודי) בשנת 1936

דודי מצולם לצד אותה אבן מצבה בטיול ללודז'

דודי מצולם לצד אותה אבן מצבה בטיול ללודז'

תמונה אחרת שנשלחה לדודי היה מדהימה אף יותר – סבא רבא שלו במדי חייל מלפני 100 שנה! "כנראה שיום אחד הוא הלך להצטלם מדים, ופשוט שלח את זה למשפחה שלו בארה"ב, כדי שיהיו גאה בו. התמונה הזו שכבה בארון במשך עשורים, ומי שהחזיק בה לא ידע בכלל מי זה החייל הזה. כעת, בזכות המחקר, ו-100 שנה אחרי שהתמונה צולמה, היא עשתה את דרכה חזרה לארץ ישראל, אליי הביתה".

אלא שהסיפור לא מסתיים כאן. דודי הצליח להגיע לפריצת דרך נוספת, כאשר חיפש באילן משפחתי ב-MyHeritage אדם בשם משה גולבאס, בנו של קירל מלאגולד.

דודי מצא אותו בעץ משפחה של משתמשת MyHeritage ישראלית בשם ליבי בן גל, ולאחר שיצר איתה קשר, קיבל אישור לכך שהם אכן בני אותה משפחה. סבה של ליבי, משה, היה גם הוא ניצול שואה, והתברר שהיה בן דוד מדרגה ראשונה של נח מלאגולד, סבא-רבא של דודי. מדהים עוד יותר היה לגלות כי שתי המשפחות גרות בחולון במרחק 200 מטר זו מזו!

הפגישה הראשונה של דודי עם ליבי ומשפחתה

הפגישה הראשונה של דודי עם ליבי ומשפחתה

במפגש ביניהם השניים הסתכלו בתמונות ישנו מאירועים משפחתיים, ואז גילו כי בני הדודים שמרו על קשר אחרי המלחמה, אולם הקשר נותק. וכך, הודות לעבודת המחקר של דודי ב-MyHeritage, בני משפחה שאיבדו קשר לפני 50 שנה היו שוב מאוחדים.

מאז הגילויים יוצאי הדופן דודי ממשיך כל העת להרחיב את המחקר השורשים שלו והוא אף מצא קרובי משפחה נוספים של משפחת מלאגולד בדרום אמריקה.

"ישנן משפחות רבות כל כך המחפשות קשרים", אומר דודי. "מצאתי אנשים ויצרתי איתם קשר, וברגע שנופל אצלם האסימון והם מבינים את הקשר המשפחתי בינינו, הם מתרגשים ונדהמים להכיר קרובי משפחה חדשים. חלק מהאנשים שהגעתי אליהם אפילו לא יודעים את שמות סביהם או מעולם ראו תמונה שלהם. העובדה שאני יכול להראות להם תמונה כזו בפעם הראשונה היא עניין מדהים. מאידך, גם אני קיבלתי תמונות של בני משפחה שעליהם רק שמעתי, אך מעולם לא ראיתי. הפוטנציאל לחקר משפחתי ב-MyHeritage הוא עצום, וכל התהליך מרגש מאוד".