כוכבי הסרט לעידוד עלייה: אבא ואמא

כוכבי הסרט לעידוד עלייה: אבא ואמא

מאת: עודד פפרמן •

הוריי לילו וקורט פפרמן ז"ל נולדו בגרמניה בשנת 1919. לאחר ליל הבדולח ב-1938 אמי עזבה את גרמניה והגיעה לארץ דרך אנגליה. גם אבי הצליח לברוח מגרמניה ברגע האחרון ועלה לארץ ב-1939, כאשר לרוע המזל אמו וסבתו לא הצליחו לברוח וסיימו את חייהם במחנות ההשמדה בגרמניה.

הוריי הכירו בארץ ב-1942 ונישאו שנה לאחר מכן בבניין ועד הקהילה ברחוב רוטשילד בתל אביב, כיום מבנה לשימור בבעלות אחד הבנקים. עם נישואיהם, הם עברו לגור בדירת חדר על גג ברחוב פרוג 18 בתל אביב.

הוריי לילו וקורט פפרמן ז"ל, 1946

הוריי לילו וקורט פפרמן ז"ל, 1946

לאחר קבלתו של אבי ללימודים בבצלאל בירושלים במגמת צורפות הוא חזר לתל אביב, שם התקבל כמורה למלאכה ואומנות בבית ספר יסודי בתל אביב. גם אמי סיימה את לימודיה והחלה לעבוד כאחות בבית חולים אסותא, ובמקביל עסקה בפיסול וריקוד.

אימי בתור אחות בבית חולים, 1940

אימי בתור אחות בבית חולים, 1940

אימי (מימין) במהלך ריקוד

אימי (מימין) במהלך ריקוד

ב-1947, ערב הקמת המדינה, החליט ארגון קרן היסוד לממן סרט שיתאר באופן חיובי את החיים בישראל במטרה לעודד עלייה. למרות שהוריי לא היו שחקנים, הוצע להם להשתתף בסרט, שכן הם התאימו בגילם, בעיסוקיהם, ובסיפור חייהם – זוג שהגיע לישראל מחוסרי כל, הכירו בארץ ובנו חיים שלמים במקום חדש.

הסרט צולם בתוך דירתם, כמו גם ברחובות תל אביב, ואת פניהם ניתן לראות מופיעים לכל אורכו.

צילומי מסך מתוך הסרטון (ארכיון הסרטים של קרן שפילברג)

צילומי מסך מתוך הסרטון (ארכיון הסרטים של קרן שפילברג)

הסרט עצמו מאפיין את החיים בתל אביב, את התעשיה ואת עיסוקם של העולים בתחומים שונים, ובעיקר הוא מתאר חיים חדשים ובטוחים במדינה. למרות שברור שתיאור החיים באור ורוד נועד לעודד את המשך גלי העלייה מאירופה ומן התפוצות, עדיין חשוב לציין שהיום-יום בתל אביב בשנים אלו אכן היה רווי בחיי חברה פעילים ומגוונים.

אבי לימד אומנות ועסק בכך בעצמו באופן מקצועי, כאשר עיצב תכשיטים ופיסל במתכת. עבודותיו נמכרו בארץ ובעולם והוא זכה בפרסים רבים ובהכרה בינלאומית, ואימי השתתפה כאשר ניהלה את עסקיו בחברה שהוקמה.

הוריי נפטרו בשיבה טובה בשנת 2016, ובמבט לאחור אני מאמין שהסרט מהווה מסמך תיעודי ייחודי. מעניין לראות כי כמה מן המקומות המצולמים בסרט קיימים עוד היום, חלקם לא השתנו, ובכלל העיר הלבנה מופיעה במלוא הדרה. מסיבה זו, בין היתר, משולב הסרט בלימודים במוסדות אקדמים בארץ בנושאים הקשורים לחברה ומדינה. עבורי, הילד של כוכבי הסרט, מדובר בתיעוד חי ונדיר של החיים של הוריי כפי שהיו טרם הולדתי ותוך כדי הקמת המדינה.

הוריי ז"ל בתמונה מ-1999

הוריי ז"ל בתמונה מ-1999