מתכון שהשתמר ואיחוד משפחתי מרגש: מחקר השורשים של השף חיים כהן

מתכון שהשתמר ואיחוד משפחתי מרגש: מחקר השורשים של השף חיים כהן

הקשר החזק והחם שהיה לשף חיים כהן עם הוריו ז״ל מוכר לרבים, אבל מה הוא יודע על שורשיו מן העבר? עם בני משפחה קרובים שהגיעו מטורקיה ומאיראן, לשף יש היסטוריה משפחתית מרתקת. צפו בחיים כהן מגלה את הממצאים בשידור חי, כולל מתכון לעוגת פרג שהיה שייך לאימו.

גם אתם גיליתם דברים מרגשים בזכות MyHeritage? לחצו כדי לשתף איתנו את הסיפור!

ברגל מטורקיה לישראל דרך סוריה – סבא חיים מגיע לישראל

חיים קרוי על שמו של סבא שלו מצד אימו, חיים מזרחי, ולא במקרה, כי כל הסיפור המשפחתי שלו מתחיל איתו. חיים מזרחי, שנולד בשנת 1903 במקום מרוחק ששמו אורפה, כיום דרום מזרח טורקיה. אחרי שאבא שלו נפטר, סבא חיים מחליט שהוא רוצה לחיות בארץ ישראל. הוא היה אז צעיר מאוד, בערך בן 10, וביחד עם אחותו הקטנה הם מתחילים במסע יוצא דופן שנמשך כשנתיים. 

חיים כהן בבר המצווה שלו ביחד עם סבו מצד אימו חיים מזרחי, שעל שמו הוא נקרא (צביעה ושיפור תמונה: MyHeritage)

חיים כהן בבר המצווה שלו ביחד עם סבו מצד אימו חיים מזרחי, שעל שמו הוא נקרא (צביעה ושיפור תמונה: MyHeritage)

סבא חיים ואחותו חצו את טורקיה לתוך סוריה, שטח שבזמנו היה כולו חלק מהאימפריה העותמאנית. משם השניים נכנסו לישראל, כאשר במהלך הדרך סבא חיים עסק ברוכלות וממכר סוגים של חוטים על מנת להתקיים ולשרוד. עם הגעתו ארצה סבא חיים התמקם בנחלאות שבירושלים, ובמשך מספר שנים עבד בבניין, ושם הוא גם הכיר אשתו לעתיד, חנה, הלא היא סבא של שף חיים כהן. 

חנה, סבתו של חיים כהן, בצעירותה (צביעה ושיפור תמונה: MyHeritage)

חנה, סבתו של חיים כהן, בצעירותה (צביעה ושיפור תמונה: MyHeritage)

השניים מתחתנים, גרים בתחילה בירושלים, שם נולדו להם 3 בנות. המצב בעיר באותם ימים היה מאוד קשה, ובשל הרצון להתפרנס טוב יותר, הם עוברים לתל אביב לכרם התימנים ושוכרים צריף ברחוב נחליאל 2. אגב, ממולם בנחליאל 1, גרה משפחתו של הזמר יזהר כהן. 

סבו וסבתו גרו בצריף. רחוב נחליאל 2 בכרם התימנים בתל אביב, כיום (מקור: Google Street View)

סבו וסבתו גרו בצריף בכתובת זו. רחוב נחליאל 2 בכרם התימנים בתל אביב, כיום (מקור: Google Street View)

האיחוד שחידש את הקשר משפחתי

ושם, ברחובות כרם התימנים, מתרחשת יום אחד דרמה משפחתית שאיש לא היה יכול לחזות. שמו של האיש בתמונה הבאה הוא יצחק כהן, והוא סבא-רבא של חיים, שנולד ב-1869. יצחק הוא בעצם אבא של סבתא חנה, וסביב דמותו מצאנו במהלך המחקר סיפור משפחתי מעניין. 

יצחק כהן (מסומן באדום), סבא רבא של חיים כהן (צביעה ושיפור תמונה: MyHeritage)

יצחק כהן (מסומן באדום), סבא רבא של חיים כהן (צביעה ושיפור תמונה: MyHeritage)

אשתו הראשונה של יצחק, שרה, הלא היא סבתא-רבתא של חיים כהן, נפטרה בגיל צעיר ממחלת השחפת. לאחר מכן יצחק התחתן בשנית, ולזוג נולדו 8 ילדים, אבל המשפחות בשני ענפי האילן לא היו בקשר.

יפה, הבת הגדולה מהנישואים השניים של סבא-רבא יצחק, החליטה יום אחד שהיא רוצה להכיר את בני המשפחה מן הענף איתו נותק הקשר, ובעיקר את אחותה למחצה – סבתא חנה של חיים כהן. יפה נסעה לכרם התימנים ופשוט שאלה אנשים ברחוב מי זאת חנה, עד שמצאה אותה, ובעצם תודות לסקרנות ולתושייה של יפה, היום כל בני המשפחה בשני הענפים האלה נמצאים בקשר, כולל חיים עצמו. 

יפה כהן, אחותה למחצה של סבתא של חיים כהן (צביעה ושיפור תמונה: MyHeritage)

יפה כהן, אחותה למחצה של סבתא של חיים כהן (צביעה ושיפור תמונה: MyHeritage)

לסבא וסבתא חיים וחנה נולדו בכרם התימנים ארבע בנות נוספות, ביניהן אמו של השף – מרים. סבו וסבתו פותחים דוכן ירקות בשוק הכרמל, וחיים אפילו זכה לבקר בדוכן הזה כשהיה ילד, ולעזור שם בעבודות. יתרה מכך, בתקופה מאוחרת יותר סבו של חיים כהן הקים בית ספר בקריית שלום. 

חיים כהן ושורשיו בקהילת ה״נאש דידאן״

נעבור לצד השני של עץ המשפחה – לצד של אביו של חיים כהן – אליעזר. הוריו, סבא וסבתא מתתיהו ואסתר הגיעו מחבל אורמיה, שנמצא היום במשולש הגבולות שבין אירן, טורקיה ואזרבייג'ן, מקהילת יהודים דוברי ארמית, הנאש דידאן שזה בתרגום לארמית "אנשים שלנו". 

גם הם עשו מסע אדיר עד שהגיעו לארץ: הם יצאו עם מספר ילדים והלכו איתם ברגל במשך 3 שנים. אחת הבנות שלהן, דבורה, אפילו מתה בדרך בשל התנאים הקשים. המשפחה הגיעה לבסוף לירושלים ומשם כעבור תקופה עברה לרחוב טייבר שבגבעת רמבם בגבעתיים. ומה עושה סבא מתיתיהו בגבעתיים? בדומה לסבא חיים מצד אמו של חיים כהן, גם הוא שותף להקמת בית כנסת. 

הענף המרכזי בעץ המשפחה של חיים כהן

הענף המרכזי בעץ המשפחה של חיים כהן

אביו של חיים כהן, אליעזר, נולד בישראל. הוא היה אדם שקם לפנות בוקר, ויוצא לעבודה בסולל בונה. הוא פגש את אימו של חיים כהן לקראת סוף שנות ה-50, ומאחורי הפגישה הזו מתחבא סיפור היערות יפהפה עליו עלינו במהלך המחקר: חברה של מרים, אמא של חיים כהן, הציעה לה לבוא איתה ועם חבר שלה ועוד מישהו לסרט – דאבל דייט. ה״מישהו״ הזה היה כמובן אליעזר, אבא של חיים כהן.

לאחר הדייט המוצלח, אביו של חיים שלקח את תחביב הצילום באופן רציני מאוד, הזמין את מרים לבוא להצטלם קצת. בזמנו היה לוקח יותר מיום אחד לפתח את התמונות, וכך מרים המשיכה להגיע כדי לראות את התמונות החדשות שפותחו פעם אחר פעם, עד אשר הקשר ביניהם פרח והתמסד.

במהלך המחקר הצלחנו לאתר את הודעת הנישואין שלהם בעיתון, וגם את התמונה המשפחתית מיום החתונה. 

הודעת הנישואים של הורי של חיים כהן בעיתון הצופה, יוני 1959

הודעת הנישואים של הוריו של חיים כהן בעיתון הצופה, יוני 1959

יושבים במרכז: הוריו של השף חיים כהן ביום חתונתם (צביעה ושיפור תמונה: MyHeritage).

יושבים במרכז: הוריו של השף חיים כהן ביום חתונתם (צביעה ושיפור תמונה: MyHeritage)

מתכון עוגת הפרג של אמא של חיים כהן

הוריו של חיים כהן גרים תחילה בגבעתיים ואז עוברים לקרית שלום. חיים עצמו נולד ב-1960, בן יחיד, מסביבו אימו, סבתו וכל הדודות – ושם הוא מתחיל ״לספוג את הטעמים״. מספרים שאימא של חיים היתה פשוט בשלנית פנומנלית, ואנחנו איתרנו תמונה שלה עם התבשילים 

מרים, אמא של חיים כהן (צביעה ושיפור תמונה: MyHeritage)

מרים, אמא של חיים כהן (משמאל התמונה המקורית, מימין לאחר שחזור צבעים ושיפור איכות באמצעות יישומי MyHeritage)

לסיום הצגנו לשף ממצא מרגש: מתכון לעוגת פרג שהיה שייך לאימו מרים, שהופיע בתוך ספר מתכונים משפחתי שהשתמר עד היום.

מתכון עוגת הפרג של אמא של השף חיים כהן

מתכון עוגת הפרג של אמא של השף חיים כהן

גם אתם גיליתם סיפור משפחתי מרתק בזכות המחקר שביצעתם ב-MyHeritage? מצאתם תמונה משפחתית נדירה שחשפה סיפור משפחתי מסעיר? ספרו לנו על כך בתגובות לפוסט או בעמוד הגשת הסיפורים ונשמח לשתף אותו עם כלל המשתמשים.