יוזמת ״חדשנות: אפריקה״ – מספקים מים וחשמל לכפרים ביבשת

יוזמת ״חדשנות: אפריקה״ – מספקים מים וחשמל לכפרים ביבשת

אנו ב-MyHeritage מתלהבים מיוזמות חדשניות ומהכוח שיש להן להביא לשיפור חייהם של אנשים ברחבי העולם. על כן רצינו לספר לכם על יוזמה ללא כוונות רווח שאנו מאמינים שהיא חשובה ושאנו גאים לתמוך בה – ״חדשנות: אפריקה״ (Innovation: Africa).

צפו בסרטון כדי לדעת עוד על הרעיון מאחורי יוזמת ״חדשנות: אפריקה״, ולאחר מכן המשיכו כדי ללמוד פרטים נוספים:

חדשנות: אפריקה – המתנה שבנתינה

חיוך רחב נפרש על פניהם של הילדים כשהדליקו את האור בפעם הראשונה. באותו רגע, ידעה סיון יערי, המייסדת והמנכ"לית של חדשנות: אפריקה, שחייהם השתנו.

מרכז הבריאות קידיגוזרו (Kidigozero) ממוקם בקרבת העיר בגמויו (Bagamoyo) שבטנזניה. כשסיון ביקרה במקום לראשונה, הוא סיפק טיפול רפואי לכ-7,000 איש והיה במצב תפעולי קשה. "אימהות נאלצו ללדת את תינוקותיהן בחושך, כאשר רק נרות מאירים את המקום באור עמום״, מספרת סיון. ״במקביל המתינו מאות חולים אחרים לתרופות ולטיפולים שונים, בלי שיכלו לקבלם".

סיון היתה עדה למראות במקום, והתמלאה ברגשי חמלה וברצון לעזור לקהילה, אך כיצד, חשבה לעצמה?

"לפעמים מקור הבעיה הוא גם מקור הפתרון״, היא נזכרת. ״השמש, שגורמת לבצורת ברחבי אפריקה, היא גם המפתח לשינוי לטובה של המציאות שם", אומרת סיון.

סיוון בפגישה עם יזמים בזמביה לצורך בניית מערכת שאיבת סולארית המובילה מים נקיים לקהילה

סיוון בפגישה עם יזמים בזמביה לצורך בניית מערכת שאיבת סולארית המובילה מים נקיים לקהילה

תודות למאמצים יוצאי הדופן של המלכ״ר Innovation: Africa, הכפרים באפריקה מקבלים טכנולוגיות סולאריות ישראליות, ידע חקלאי ישראלי והכי חשוב – מים טריים ונקיים. בזכות כל אלה הותקן בהצלחה הסט הראשון של פאנלים סולאריים – אירוע שאנשי הקהילה במקום טרם ראו. פאנלים סולאריים אלו סיפקו את החשמל שמרכז הבריאות היה צריך כדי לתפקד.

ליבה של סיון התמלא בשמחה ובגאווה עצומה למראה הבעת פניהם של הרופאים והמטופלים כשהמנורה הראשונה הפיצה אור במרכז הרפואי. היה זה רק הפרויקט משנה חיים הראשון מבין רבים שיוזמת חדשנות: אפריקה לקחה על עצמו.

השמש כמקור משנה חיים

הנשים בכפר צ׳יסולו נהגו להתעורר ב-3 לפנות בוקר וללכת כשמונה ק״מ כדי להגיע למקור מים. כיום יש לקהילה מערכת שאיבת מים סולרית (לחצו להגדלה)

הנשים בכפר צ׳יסולו נהגו להתעורר ב-3 לפנות בוקר ולצעוד כשמונה ק״מ כדי להגיע למקור מים. כיום יש לקהילה מערכת שאיבת מים סולרית (לחצו להגדלה)

סיון היא אדם נלהב בכל הקשר ליכולתה של טכנולוגיה לשנות את העולם לטובה. היא מחזיקה בתואר שני בניהול ומדיניות אנרגיה בינלאומית מאוניברסיטת קולומביה בניו-יורק, ובעבר נבחרה לאחת מ-50 הנשים המשפיעות בישראל על ידי מגזין פורבס. הטיול הראשון שלה ביבשת אפריקה ב-2008 נתן לה השראה למיזם, וגרם לה לייסד את חדשנות: אפריקה – ארגון שפועל להבאת חידושים טכנולוגיים לאפריקה כדי לשפר את חיי המקומיים. כיום, הארגון שייסדה כולל 112 אנשים בישראל וברחבי אפריקה שיוזמים ומפקחים על הפרויקטים השונים.

היא היתה בת 20, צרפתייה-ישראלית, כאשר החלה לעבוד בחנות ג׳ינסים שבבעלות קבוצת ג'ורדאש הישראלית במדגסקר. "החווייה הראשונה שלי באפריקה שקשורה למיזם הנוכחי שלי התרחשה בזמן שעבדתי באותה חנות״, נזכרת סיון. ״באופן אישי, תמיד חשבתי שהסביבה בה גדלתי היתה ענייה, אבל אז במדגסקר הבנתי את המשמעות האמיתית של המילה עוני. הייתי המומה ממה שראיתי. כל כך הרבה מתושבי הכפר לא היו בקו הבריאות בגלל שתיית מים מזוהמים, ללא יכולת לקבל טיפול רפואי, תרופות או חיסונים. לצידם שכבו נשים שעמדו ללדת בלילה, בחושך, כנרות ומנורות נפט משמשים כמקור האור היחידי״.

״מכיוון שראיתי פאנלים סולאריים כמעט בכל גג בישראל״, היא ממשיכה, ״ידעתי שיש למצב הזה פתרון פשוט, והרגשתי שעליי לפעול בנושא. כך הכל התחיל להתגלגל – סיפקנו אנרגיה סולארית למרכז בריאות, ובאופן דומה לכפר אחר כפר. לאחר מכן הצלחנו לספק אור למרכזים רפואיים, לבתי ספר, וכעת – הכי חשוב – אנו דואגים לשימוש באנרגיה סולארית לצורך שאיבת מים טריים ונקיים".

צפו בהרצאתה של סיון יערי ב-TED (כדי לצפות עם תרגום לעברית, נגנו את הסרטון ולחצו כפתור ה-CC המופיע בסרגל התחתון):

ההשפעה של חדשנות: אפריקה

התקנת מערכת שאיבת מים סולארית בכפר בזמביה (לחצו להגדלה)

התקנת מערכת שאיבת מים סולארית בכפר בזמביה (לחצו להגדלה)

המציאות כיום היא שליותר מ-620 מיליון בני אדם באפריקה שמדרום לסהרה חסר חשמל, וכתוצאה מכך חסרים להם גם האמצעים שיבטיחו שמים נקיים ובטוחים לשתייה.

באופן כמעט בלתי ייאמן, חדשנות: אפריקה הצליחה להביא למצב שבו מסופקת אנרגיה סולארית ואור לבתי ספר ומרכזים רפואיים, ובעיקר לצורך שאיבת מים נקיים בכפרים מרוחקים. הארגון שיפר משמעותית את חייהם של למעלה מ-3.4 מיליון אנשים ב-10 מדינות שונות ביבשת, כולל אוגנדה, מלאווי, טנזניה, זמביה, דרום אפריקה, אסוואטיני, קמרון, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, אתיופיה וסנגל. מאז הקמת המלכ״ר בשנת 2008, הצליחו אנשיו להשלים יותר מ-700 פרויקטים!

מפת הפרויקטים של חדשנות: אפריקה (לחצו להגדלה)

מפת הפרויקטים של חדשנות: אפריקה (לחצו להגדלה)

באמצעות מתן גישה למים נקיים, בריאותם של תושבי הכפר משתפרת מן הסתם, והם יכולים לשלוח את ילדיהם לבית ספר ואף להקים עסקים מקומיים. יציבות כלכלית זו עוזרת בתורה לשבור את מעגל העוני ומספקת תקווה לעתיד טוב יותר.

מערכת ניהול הפרויקטים של חדשנות: אפריקה (לחצו להגדלה)

מערכת ניהול הפרויקטים של חדשנות: אפריקה (לחצו להגדלה)

איך לקחת חלק בשינוי?

ילד בטנזניה נהנה ממים טריים המסופקים על ידי מערכת שאיבת מים סולארית המותקנת בכפר שלו על ידי חדשנות: אפריקה (לחצו להגדלה)

ילד בטנזניה נהנה ממים טריים המסופקים על ידי מערכת שאיבת מים סולארית המותקנת בכפר שלו על ידי חדשנות: אפריקה (לחצו להגדלה)

חברת MyHeritage מאמינה בערכים ובמטרות של חדשנות: אפריקה – להשתמש באמצעים וחידושים מודרניים כדי להפוך את העולם למקום טוב יותר. אני גאים ומתכבדים לתמוך בעבודת הארגון ומעודדים אחרים לעשות את אותו הדבר. אם תרצו לתרום או להיות מעורבים ולעזור ליוזמה, בקרו באתר האינטרנט של חדשנות: אפריקה, שם תוכל ללמוד עוד על עבודתם החשובה של אנשי הארגון. כל תרומה שמתקבלת מועברת ישירות לאספקת מים נקיים, אנרגיה סולארית ופרויקטים אחרים משני חיים. בדומה ל-MyHeritage כל אחד ואחת מכם יכול ויכולה לעזור בהפצת היוזמה חדשנות: אפריקה כדי שאנשי הארגון יוכלו לקבל תמיכה נוספת שתאיץ את פעילותם המדהימה והמבורכת.