בחזרה מסיביר: משלחת Tribal Quest תיעדה במשך כחודש את חיי בני שבט הננץ

בחזרה מסיביר: משלחת Tribal Quest תיעדה במשך כחודש את חיי בני שבט הננץ

אחרי שתי טיסות ועשר שעות של נסיעה בלתי נגמרת בשטח המושלג נראה לפתע עשן המיתמר מרחוק. בתוך המרחב העצום המכוסה מעטה עבה של שלג הופיעו אוהלי שבט הננץ, המכוסים עורות אייל המגנים מפני הקור העז. סביבם פרושות המזחלות ואיילי הצפון. כלבים פרוותיים רצים לקראת הרכב המגיע ומלווים אותו בדרכו למתחם.

הלבן המסנוור בחוץ והמרחבים האינסופיים, מתחלפים בתאורה אפלולית ותחושת דוחק קלה בתוך האוהל. בני השבט מתרגשים לקבל את האורחים ומקבלים את פני הצוות בכל מה שיש להם להציע: סוכריות מתוקות, לצד בשר איילי צפון מלוח ודגים טריים. ברוכים הבאים לסיביר.

אוהל משפחתי של בני שבט הננץ בסיביר

אוהל משפחתי של בני שבט הננץ בסיביר

לפני מספר שבועות שבה מסיביר משלחת מיוחדת של חברת MyHeritage, המובילה העולמית בשימור, שיתוף וגילוי היסטוריה משפחתית, בתום מסע של שלושה שבועות, במסגרתו תיעדו את ההיסטוריה המשפחתית של בני שבט הננץ ובנו אילן יוחסין של הקהילה ובו כ-3000 איש. המסע לסיביר הוא חלק מפרויקט Tribal Quest – פרויקט פרו בונו של החברה במסגרתו נשלחים עובדיה לכל קצוות תבל, לתעד את ההיסטוריה המשפחתית של תרבויות נכחדות של שבטים ברחבי העולם, למען הדורות הבאים.

אחד מאנשי השבט אותם פגשנו

אחד מאנשי השבט אותם פגשנו

אורח חיים נדיר, שטח פראי מרהיב

המשלחת לסיביר היתה הפרק השלישי בפרויקט, אחרי מסעות דומים לנמיביה שבאפריקה ולפפואה ניו-גיניאה שנחשפים כעת לראשונה בפומבי. במידה רבה, הנסיעה לסיביר היתה גם הקשה מכולן בשל תנאי מזג האוויר הקיצוניים, קשיי התחבורה והתמרון המורכב בשטח בין השבטים המרוחקים זה מזה. עם זאת, היתה זו הזדמנות יוצאת דופן לתעד את חייו של שבט שחי אורח חיים נדיר בשטח פראי מרהיב כשהזוהר הצפוני צובע בירוק את השמיים בשעות הלילה ומעטה לבן מרהיב ובוהק מכסה את האופק ביום, ומרעה עצום של איילי צפון נע בשטח וגומע מרחקים עצומים של נדידה.

הזוהר הצפוני צובע בירוק את שמי הלילה

הזוהר הצפוני צובע בירוק את שמי הלילה

"אנשי הננץ שפגשנו הם אנשים מרתקים", אומר ראש המשלחת, גולן לוי. "הם מאד ביישנים, לקח להם זמן רב עד שהסכימו להיפתח. מרתק היה לראות כמה חשובה להם המשפחה, עד כמה הם מנסים לגונן עליה. חיינו לצידם, ישבנו סביב השולחן עמם וביקשנו מהם לספר מה הם יודעים על ההיסטוריה המשפחתית שלהם, על המסורות, איך נראה אורח החיים שלהם ובעיקר – מה הם מבקשים להנחיל לצאצאים שלהם".

חברי משלחת MyHeritage שהו במשך מספר שבועות עם בני שבט הננץ, שפתחו בפניהם את אוהליהם ואת ליבם לאחר שהבינו את החשיבות הגדולה בשימור התרבות העתיקה והייחודית לדורות הבאים. כל מפגש עם בני משפחה תועד וצולם. הפרטים הרבים שמסרו בני השבט לעובדי החברה, הועלו לאילנות יוחסין מקוונים שנוצרו במיוחד עבורם. "איסוף השמות והתאריכים, לצד העדויות הוא המלאכה המורכבת יותר והמשימה היתה לחבר את כל חלקי הפאזל לכדי סיפור משפחתי שלם", אומר לוי.

התא המשפחתי הוא ערך עליון

במהלך התקופה היו עדים עובדי MyHeritage לחוויות מרתקות במיוחד ובעיקר לקשר המיוחד בין בני השבט לאיילי הצפון, שהם בעל החיים החשוב ביותר באזור ובלתי נפרד מאורח החיים של בני השבט. כך תיעדו הגירה של משפחות, הנעות בשטח בהתאם לשטחי המרעה של האיילים, בסינרגיה מושלמת בין בני האדם לאיילי הצפון. "האיילים מהווים עבורם ממש אוויר לנשימה", אומר לוי. "בני הננץ תלוים בהם במידה רבה באיילי הצפון שמגדירים את קיומם. היינו עדים לנדידה של משפחות עם עדר של 1500 איילים. זוהי תמונה שלא נשכח כל חיינו".

אב ובנו משבט הננץ על מזחלת שלג

אב ובנו משבט הננץ על מזחלת שלג

בסך הכל בנו אנשי MyHeritage לבני שבט הננץ בסיביר 13 עצי משפחה, בהם מתועדים מעל 3,000 איש וכוללים אלפי תמונות וצילומי וידיאו, המתעדים את האנשים, ההווי היומיומי, סביבת המחייה והתא המשפחתי. כמו כן כוללים ראיונות מלאים עם בני השבט. "בסופו של דבר, על אף השוני בין תרבויות, כולנו שותפים לאותן אמונות ואותן שאיפות", מסכם לוי. "התא המשפחתי מהווה ערך עליון והבסיס לכל החיים והמסורות השבטיות. כל שבט, בדרכו שלו, שואף לנצור את זיכרון האבות ולהעביר את המסורות והמורשת לדורות הבאים".

תמונה קבוצתית – חברי משלחת Tribal Quest

תמונה קבוצתית – חברי משלחת Tribal Quest