פרידה מלכותית: הקשרים המשפחתיים של המלכה אליזבת

פרידה מלכותית: הקשרים המשפחתיים של המלכה אליזבת

כאלפיים אורחים התייצבו במנזר וסטמינסטר בחצות יום ראשון, ה-19 בספטמבר, לטקס האשכבה של המלכה אליזבת השניה, בהם מאות מנהיגי מדינות מרחבי העולם וכל ראשי בתי המלוכה של אירופה. נוכחותם של האחרונים לא היתה בשל מילוי חובתם הממלכתית בלבד. הם היו שם כדי לחלוק כבוד אחרון לבת משפחתם הקרובה שהלכה לעולמה ולנחם את קרוביהם, בהם בן דודם, המלך צ'ארלס השלישי. 

בעקבות מותה של המלכה והפיכת יורש העצר צ'ארלס למלך בריטניה החדש משרטטים תחקירני MyHeritage את אילן המשפחה המרתק של בתי המלוכה באירופה, שבמרוצת מאה השנים האחרונות הצמיחו ענפים שהפכו אותם למשפחה אחת גדולה.   

בראיון במשדר המיוחד של אתר Ynet הסברנו על הקשרים המשפחתיים שמצאנו בעץ המלוכה הבריטי:

הסבתא של אירופה

בימי האבל על המלכה אליזבת שב ועלה כינויה "הסבתא של האומה", The nation’s grandma. מי שאחראית במידה רבה על טיפוח אילן המשפחה המלכותי היא מלכה אחרת וסבתא אחרת: המלכה ויקטוריה, סבתא רבתא-רבתא של המלכה אליזבת, ומי שכונתה בצדק רב The grandmother of Europe – "הסבתא של אירופה".

כמה מענפיו של האילן המשפחתי המדובר החלו ללבלב טרם ימיה של ויקטוריה שנולדה בשנת 1819. אך המלכה האיקונית, שירשה בגיל 18 את כתר המלכות שיועד מראש לגברים אחרים במשפחתה, היתה זו שהזינה וטיפחה באופן מחושב את שורשי עץ המשפחה, שנטועים ביציבות עד ימינו. 

ציון דרך חשוב נעוץ בחורף 1839, בביקורו של אלברט, נסיך הדוכסות הגרמנית סקסה-קובורג-גותה, בארמון ווינדזור. ויקטוריה, שעלתה לכס המלכות שנתיים קודם לכן, התאהבה עד כלות באלברט, שמלבד נסיך היה גם בן דודה מדרגה ראשונה ובחלוף ימים ספורים ביקשה ממנו שינשא לה. השניים נישאו בפברואר 1840 ומסיפור אהבתם העזה נולדו תשעה ילדים, שיצרו כמה מהענפים המרכזיים באילן המשפחה המלכותי באמצעות קשרי נישואים שהמלכה ויקטוריה הכתיבה בתבונה. 

כך, למשל, יורש העצר, המלך אדוארד השביעי, שזכה לכינוי "הדוד של אירופה", נישא לאלכסנדרה, בתו של מלך דנמרק, כריסטיאן התשיעי. הנסיך ארתור, בנם השביעי של ויקטוריה ואלברט, נישא ללואיזה מרגרטה, נסיכת פרוסיה והנישואים הללו ביססו את קשרי המשפחה שקיימים היום עם בית המלוכה של שבדיה, כמו גם של דנמרק. 

אילן המשפחה של בתי המלוכה באירופה

אילן המשפחה של בתי המלוכה באירופה (לחצו להגדלה)

בת הזקונים של ויקטוריה ואלברט, הנסיכה ביאטריס, ביססה את הקשר המשפחתי עם בית המלוכה הספרדי: בתה ויקטוריה יוג'יני נישאה למלך ספרד, אלפונסו השלושה-עשר. מלך ספרד הנוכחי, פליפה השישי, הוא הנין של ויקטוריה יוג'יני. כלומר, מלך ספרד השתתף בהלוויה גם כדי לנחם את בן דודו מדרגה רביעית, המלך צ'ארלס. למלך שבדיה, קארל ה-16 גוסטב, קשר קרוב בהרבה. הוא בן דוד מדרגה שניה של המלך צ'ארלס.

גם מלך נורבגיה, האראלד החמישי, הוא בן דוד מדרגה שניה של המלך צ'ארלס, אך בהפרש של דור.

מלכת דנמרק, מרגרטה השניה, היא בת דודה מדרגה שלישית של המלך צ'ארלס ופיליפ מלך בלגיה הוא בן דוד מדרגה חמישית של מלך בריטניה הטרי (בהפרש של דור).

ענפי האילן המשפחתי כוללים גם את לוקסמבורג, ליכטנשטיין ומונקו ואפילו את בית המלוכה ההולנדי, באמצעות נישואיו של המלך ג'ורג' החמישי עם הנסיכה מארי מטק, קרובת משפחתו של הצאר הרוסי פאבל הראשון. בתו של הצאר, אנה פבלובנה נישאה למלך הולנד, וילם השני. מלך הולנד הנוכחי, וילם אלכסנדר ממוקם במרחק של חמישה דורות ישירות מהם. סבתו, מלכת הולנד יוליאנה, היא הנינה של אנה פבלובנה והמלך וילם השני.  

כותרת העיתון בוסטון הראלד מה 23 בינואר, 1901, מבשרת על מותה של המלכה ויקטוריה,

כותרת העיתון בוסטון הראלד מה-23 בינואר, 1901, מבשרת על מותה של המלכה ויקטוריה, "הסבתא של אירופה" ותחילת מלוכת בנה, אדוארד השביעי – "הדוד של אירופה"

מביידן ועד מדונה: קשרים משפחתיים מפתיעים

כידוע, כשצוללים למחקר שורשים מגיעים למקומות נפלאים. כך הוביל אותנו מחקר האילן המשפחתי של בית המלוכה הבריטי לכיוונים מפתיעים. גילינו, בין השאר, שג'סטין טרודו, ראש ממשלת קנדה, הוא בן דוד מדרגה 12 של המלך צ'ארלס (בהפרש של דור): 

חיבור ענפי המשפחה של המלך צ'ארלס וראש ממשלת קנדה ג׳סטין טרודו

חיבור ענפי המשפחה של המלך צ'ארלס וראש ממשלת קנדה ג׳סטין טרודו (לחצו להגדלה)

ד"ר ג'יל ביידן, רעייתו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, היא בת דודה מדרגה 12 של המלך, וגם נשיא ארה"ב לשעבר, ג'ורג' בוש הבן, הוא בן דודו מדרגה 12 של המלך.

ג׳יל וג׳ו ביידן (מתוך גלריית התמונות של הבית הלבן)

ג׳יל (מימין), רעייתו של הנשיא ביידן – בת דודה מדרגה 12 של מלך אנגליה (צילום: גלריית התמונות של הבית הלבן)

מחקר של אחד מענפי האילן המלכותי הוביל אותנו גם לשחקן יו גרנט, שהוא בן דוד מדרגה עשירית של המלך צ'ארלס ובאמצעות מחקר שנדד עד למאה ה 15 מצאנו קשרי נישואים שהודות להם מדונה היא בת דודתו מדרגה 16 של מלך בריטניה.

הקשר המשפחתי בין מלכת הפופ למלכת אנגליה. מדונה בהופעה בפארק הירקון, 1933 (צילום: אבי אוחיון, לע״מ)

הקשר המשפחתי בין מלכת הפופ למלכת אנגליה. מדונה בהופעה בפארק הירקון, 1993 (צילום: אבי אוחיון, לע״מ)

משום שבמהלך בניית הפאזל הקסום הזה נזכרנו לא אחת בעלילות סדרת הטלוויזיה "משחקי הכס", היה משמח ביותר לגלות שאחד מכוכבי הסדרה, קיט הרינגטון, הוא בן דוד מדרגה שמינית של המלך צ'ארלס (בהפרש של דור). 

חיבור ענפי המשפחה של המלך צ'ארלס ושל השחקן קיט הרינגטון

חיבור ענפי המשפחה של המלך צ'ארלס ושל השחקן קיט הרינגטון, ג׳ון סנואו ממשחקי הכס (לחצו להגדלה)

הקשר הישראלי

חיים הרצוג, הנשיא השישי של ישראל ואביו של נשיא המדינה יצחק הרצוג, היה זה שהשתתף בהלווית המלכה אליזבת כנציג ישראל. הוא נולד בבלפסט בשנת 1918 וגדל בדבלין, בירת אירלנד. אביו, יצחק אייזיק הלוי הרצוג, לימים הרב הראשי של יהדות אירלנד ובהמשך הרב הראשי האשכנזי בישראל, היגר כילד עם משפחתו מפולין לאנגליה. 

באוטוביוגרפיה של חיים הרצוג, מסופר שהנשיא השישי של ישראל והמלכה אליזבת הגיעו בעצמם למסקנה שיתכן שהם קרובי משפחה. הרצוג העריך שקשריו המשפחתיים מובילים אל דוד המלך דרך רש"י, שטען כי הוא נמנה על צאצאיו. בספרו מספר חיים הרצוג כי בביקור רשמי באנגליה, כנשיא המדינה, "נזדמן לרעייתי אורה ולי לסעוד על שולחנה של המלכה אליזבת בארמון וינדזור. במהלך הסעודה סיפרה אורה למלכה על הקשר המשוער שלנו לבית המלוכה הישראלי. המלכה הבריטית חייכה ואמרה שגם היא נחשבת לאחת מצאצאיו של דוד המלך". על כך השיבה אורה הרצוג למלכה אליזבת: ברוכה הבאה למשפחה, Welcome to the family. 

גם לכם יש קשר משפחתי לבית המלוכה? יודעים לכוון אותנו לענף ישראלי באילן משפחת בתי המלוכה של אירופה? כתבו לנו בתגובות!