אילן היוחסין שלי: צייד הנאצים ויזנטל, אבי הפסיכואנליזה פרויד ורבנים מפורסמים

אילן היוחסין שלי: צייד הנאצים ויזנטל, אבי הפסיכואנליזה פרויד ורבנים מפורסמים

מאמר אורח מאת רחלי קרייסברג

את פרויקט הגנאלוגיה שלי התחלתי ב- 1999 עם רשומות משפחתיות שאספתי עד אז, תוך שימוש בתוכנת המחשב "אילנות" של בית התפוצות. עץ המשפחה שלי גדל, קישרתי כל פיסת מידע מאומתת שהייתה לי משני מקורות מידע עיקריים שעמדו לרשותי באותם ימים: במשפחת סבתי מצד אבי היה גנאולוג בשם צבי כרמל ז"ל אשר היה בעל אילן שהגיע עד לרש"י ובצד של סבתי מצד אמי הייתה לי גישה לעץ משפחתי מקיף על משפחת פרויד, עם מידע שהגיע עד למאה ה-17.

להבדיל משני ענפי משפחה אלו, במשך שנים רבות היה חסר לי מידע אודות שני ענפי משפחות הסבים שלי מצד אבי ומצד אמי. אך הדבר השתנה עם מות שמעון ויזנטל, סבי מצד אמא: התחלתי לקבל גישה למסמכי ארכיונו בוינה אשר סייעו לי לבניית אילן יוחסין של משפחתו. ולהשלמת התמונה, בשנה החולפת הייתה לנו פריצת דרך בצד סבי מצד אבא וכך השלמתי את פרויקט חקר משפחתי. אילן היוחסין שלי כולל למעלה מ- 3,500 רשומות. המחקר התאפשר לא רק בזכות המידע אותו אספתי וניתחתי, ושיתופי הפעולה המחקריים אותם פיתחתי, אלא גם בזכות שימוש בתוכנת המחשב MyHeritage. התוכנה מאפשרת לי להציג את כל המידע אותו אספתי בדו"ח שבמקרה שלי הוא באורך של 568 עמודים, נכון להיום.

רש"י. מחקר משפחתי שחוזר אחורה בזמן, כ-1000 שנים.

רש"י. מחקר משפחתי שחוזר אחורה בזמן, כ-1000 שנים.

ברצוני לשתף אתכם בכמה מן פריצות הדרך שלי אותם אציג תוך ציון שמות המוכרים לרבים מכם הכוללים, בין היתר, ובסדר כרונולוגי את רש"י (מאה 11), הרשב"ם (מאה 12), רבנו תם (מאה 12), ר"י (מאה 12) הרמ"א (מאה 16), האר"י (מאה 16), רבי אפרים זלמן מרגליות (מאה 18-19), זיגמוינד פרויד, אבי הפסיכואנליזה (מאה 19-20), שמעון ויזנטל, "צייד הנאצים" (מאה 20-21).

הצגת השמות שעלו במחקרי לא נועדה להציג אותי או כל אחד מבני משפחתי באור כזה או אחר, אלא להכיר בחוזקה יוצא הדופן של תוכנת מחשב גנאולוגית וגישה למאגרי מידע, חלקם דרך התוכנה, וחלקם דרך אתרים אחרים (דוגמת מאגר השמות של "יד ושם" של רשות הזכרון לשואה ולגבורה ומאגר המידע של Jewish Records Indexing – Poland.

אתאר את הגילויים הגנאלוגיים דרך שלושה ענפי משפחה, על פי סדרם הכרונולוגי:

עץ המשפחה של סבתי מצד אבי

משפחתה של סבתי מצד אבי, דהבה קרייסברג לבית קרוכמל, נחקרה על ידי קרוב משפחתה צבי כרמל אשר היה גנאלוג (ראה תמונה 1). קבלתי את רשומיו המודפסים בתחילת המאה ה- 20 ומחשבתי את כל המידע.

תוכנת MyHeritage חשפה אותי לחוקרי אילנות יוחסין רבים אחרים אשר מחוברים לרבני המאה ה- 12. על מרבית רבנים אלו יש מידע אודות תאריכי לידתם, פטירתם וארצות מוצאם. חוזקה של התוכנה היא האפשרות לעשות ויזואליזציה של המידע הרב והסבוך אשר מחזיר אותנו כ- 1,000 שנה אחורה.

אישים ידועים באילן זה כוללים, בין היתר, את רש"י (מאה 11) ואת חתנו של רש"י, רבי מאיר הישיש בן שמואל קלונימוס (מאה 12). חתנו של רש"י היה אביהם של הרשב"ם, הריב"ם ושל רבנו תם (יעקב בן מאיר) וסבו של רבי יצחק (ר"י), כולם מבעלי התוספות על הגמרא.

עולה מאילן משפחת סבתי מצד אבי שמו של מתתיהו הגדול טרבס אשכנזי (מאה 14) שבתו חנה טרבס נישאה לשמואל אב"ד (אב בין דין) שמואל היילברון שפירא. בתם של חנה ושמואל היא מרים, אשר נישאה לרבי אהרן לוריא אב"ד היילברון, והייתה אמו של יחיאל אב"ד בריסק לוריא וסבתם של האחיות יוליה מלכה קצנלבוגן (לבית לוריא) (1466-1510) ומרים זיסל שרנצל (לבית לוריא) (1470-1559). יוליה מלכה הייתה סבתו של רבי שמואל יהודה קצנלבוגן (ראה תמונה 3). הרבנית ויטל שור, שהייתה מצאצאיו של רבי שמואל יהודה קצנלבוגן, נישאה לרבי אלכסנדר שור  אשר היה סבו של רבי מרדכי החסיד מרגליות (מאה 18). האחרון היה סבו של רבי אפרים זלמן מרגליות (1762-1828) , רב גליצאי ידוע, מראשי ישיבת ברודי, בעל "מטה אפרים" שהוא פירוש על "שולחן ערוך". 

מרים זיסל שרנצל (לבית לוריא) הייתה סבתו של רבי משה איסרליש (הרמ"א) וסבתה של דינה לוריא לבית קלויבר. דינה הייתה נשואה לרבי שלמה אשכנזי לוריא, שאשתו השנייה, ליפקה לוריא (לבית פרנסס), הייתה אמו של רבי יצחק בן שלמה לוריא (האר"י).

זיגמונד פרויד, ממשפחת סבתי מצד אמי

סבתי מצד אמי, צילה ציפרה ויזנטל (לבית מילר), נולדה בבוצ'אץ' שבגליציה. משפחתה במקור מעיר זו והיא כוללת את זיגמונד פרויד (1856-1939), אבי הפסיכואנליזה המפורסם בעולם. הקשר המשפחתי המדויק הוא דרך הסבתא רבתא ציפרה דיק לבית פרויד.

 

אבי הפסיכואנליזה, זיגמונד פרויד. סבתא רבתא ציפרה דיק היא נצר לבית פרויד

אבי הפסיכואנליזה, זיגמונד פרויד. סבתא רבתא ציפרה דיק היא נצר לבית פרויד

 

צילה ושמעון ויזנטל, בביתם בווינה. צילום: רחלי קרייסברג

צילה ושמעון ויזנטל, בביתם בווינה. צילום: רחלי קרייסברג

שמעון ויזנטל, סבא מצד אמי פאולינקה קרייסברג לבית ויזנטל

שמעון ויזנטל ("צייד הנאצים", 1908-2005) נולד גם כן בבוצ'אץ' שבגליציה, אך משפחתו הגיעה מן העיירה סקאלה פודולסקה שבגליציה. רבים מבני המשפחה היגרו לארה"ב בתחילת המאה ה-20. בתקופת השואה נרצחו כל 89 בני משפחת שמעון ויזנטל ואשתו צילה. בעזרתם של חברים גניאלוגים, מכתבים אישיים מארכיון שמעון ויזנטל בווינה, ובסיוע תוכנת MyHeritage הצלחתי לשחזר עץ משפחה נרחב ולגלות את שמותיהם של 73 מתוך 89 מבני המשפחה אשר נספו בשואה.

רשימת 73 מתוך 89 נרצחי בני משפחת שמעון וצילה ויזנטל

רשימת 73 מתוך 89 נרצחי בני משפחת שמעון וצילה ויזנטל

לסיכום, לפני מספר שנים עשיתי מנוי פרמיום לתוכנה של MyHeritage. באמצעות תוכנה זו אני מקבלת התאמות חכמות, אותן אני בודקת ומוסיפה לעץ המשפחה ההולך וגדל שלי. הדבר הוביל אותי לתגליות נוספות, כגון הקשר לרבנים דגולים רבים, מלומדים יהודים, וכן לאיתור חלק גדול מ- 89 בני משפחתו של שמעון וצילה ויזנטל אשר נרצחו בשואה.

הערות

כתובת הדוא"ל נשמרת פרטית ולא תוצג

  • אסתר שפיטלניק עילם

    30 ביולי, 2019

    שלום לך
    כל הכבוד על העבודה המחקרית המקיפה והמרתקת שעשית.
    בשמו של קשיש מקסים בן 97 ברצוני לשאול אותך: האם בעץ שלך יש את הרב ליפמן הלר? אני מוצאת ששמו המלא הוא גרשון שאול ליפמן הלר ולרשטיין. הוא נולד ב 1579.
    הקשיש הגיע לכך שהוא אחד מצאצאיו של הרב הזה, שהיה הרב הראשי של קרקוב.
    אבל הוא טוען שהרב ליפמן הלר הנ"ל הוא צאצא של רש"י ועושה מאמצים רבים להגיע לקשר הזה, ובכך להוכיח לעצמו שגם הוא בעצם צאצא של רש"י. זה נעשה חשוב לו יותר ויותר.
    הגעתי אליו במקרה ואפגוש אותו השבוע. בינתיים אני מנסה לאשש או להפריך את הטענה של הקשר בין ליפמן הלר לרש"י, כדי לשמח את האיש או להיפך, לאפשר לו לשמוח בכך שהוא צאצא של רב אחר, ליפמן הלר, ולהפסיק בחיפושים שעלולים לא להביאו לשום מקום ולגרום לו מפח נפש.
    אודה להתייחסותך.
    אסתי שפיטלניק עילם (גם אני בעלת עץ פורה במיי הריטז', אך עץ של עמך חייטים וסנדלרים)