הסוד של הונגריה

הסוד של הונגריה

מחקר חדש מגלה כי הונגריה היא המדינה בה קיים אחוז האוכלוסייה היהודית הגבוה ביותר מחוץ לישראל, אפילו יותר מארה"ב

מחקר חדש שנערך על ידי חברת MyHeritage בשיתוף הסטטיסטיקן והדמוגרף המומחה ד"ר דניאל סטצקי, מגלה כי מספר האנשים בעלי שורשים יהודיים שנולדו בהונגריה גבוה בהרבה ממה שהוערך על ידי דמוגרפים עד כה.

המחקר, ראשון מסוגו בתחום הדמוגרפיה היהודית, כלל ניתוח מאגר עצום של בדיקות DNA אנונימיות שבוצעו על ידי 1.8 מיליון איש. תוצאות המחקר המפתיעות מגלות כי המדינה בעלת השיעור הגבוה ביותר של מוצא אתני יהודי-אשכנזי אחרי ישראל היא הונגריה, ולא ארה"ב כפי שנהוג היה לחשוב. רשימת המדינות המובילות באחוז התושבים ממוצא יהודי-אשכנזי אחרי ישראל הן כאמור הונגריה ולאחר מכן רוסיה. אחריהן נמצאת ארגנטינה, דרום אפריקה, אוקראינה ורק אז ארה"ב. הפער שמעלה ממצאי המחקר מלמד כי בהונגריה קיים מספר לא מבוטל של אנשים שכלל אינם מודעים לשורשיהם היהודיים או שמורשתם היהודית הודחקה במודע על ידי אבותיהם.

המחקר

את המחקר ביצעה חברת MyHeritage בשיתוף פעולה עם ד"ר דניאל סטצקי, מנהל היחידה לדמוגרפיה יהודית-אירופית במכון לחקר המדיניות היהודית וסטטיסטיקאי מומחה לדמוגרפיה יהודית, שהגה את הרעיון למחקר.

עד כה, מומחים רבים לדמוגרפיה האמינו כי המדינות מחוץ לישראל בהן האחוז הגבוה ביותר של תושבים יהודים מתוך סך האוכלוסייה הכללית הן ארה"ב, קנדה, צרפת, הונגריה ואורוגוואי. על מנת לבחון את הנחות היסוד הללו, ביצענו ניתוח מערך נתונים עצום של בדיקות DNA אנונימיות של 1.8 מיליון משתמשי MyHeritage מרחבי העולם. לשם דיוק מוגבר, רק משתמשים שניתן היה לאשר את המדינה בה הם גרים, נכללו במחקר. לדוגמה, אם אדם הגר במדינה מסוימת רכש ערכות DNA נוספות עבור בני משפחה שארץ מגוריהם לא הייתה ידועה ל-MyHeritage בוודאות, הם לא נכללו במחקר.

מבין 100 המדינות שנכללו במחקר, המדינה עם האחוז הגבוה ביותר של רקע יהודי-אשכנזי מחוץ לישראל היא הונגריה. 7.6% מבין 4,981 האנשים החיים בהונגריה אשר ביצעו את בדיקת ה-DNA של MyHeritage, נמצאו כמי שיש להם לפחות 25% או יותר מוצא יהודי-אשכנזי (כלומר, לכל אחד היה סב אחד לפחות ממוצא יהודי-אשכנזי מלא). האחוז שהתגלה בהונגריה גבוה משמעותית מאחוז האנשים החיים בארה"ב שעשו את הבדיקה ומצאו כי יש להם מוצא אתני יהודי-אשכנזי, העומד על 3.5%. בקנדה המספר עומד על 3.0%.

כשבוחנים את אחוז האנשים שלהם מוצא יהודי-אשכנזי בסף נמוך יותר, היתרון של הונגריה מובהק עוד יותר. 12.5% מהנבדקים בהונגריה קיבלו מוצא יהודי-אשכנזי של 10% או יותר, לעומת 4.7% בלבד מאוכלוסיית ארה"ב ו-4.0% בקנדה. לעומת זאת, ל-4.2% מבין אלה שנבדקו בהונגריה יש רקע אתני יהודי-אשכנזי של 50% או יותר (שווה ערך להורה יהודי אחד לפחות), לעומת 2.3% בארה"ב.

על פי ההערכות האחרונות של האו"ם, האוכלוסייה הנוכחית של הונגריה מונה כ-9.7 מיליון איש. תוצאות המחקר של MyHeritage מגלות כי ל-4.2% מכללי הנבדקים בהונגריה שעשו בדיקת DNA של MyHeritage יש לפחות 50% רקע אתני יהודי-אשכנזי. גילוי זה דורש התאמה על מנת לתרגם את האחוזים הללו למספרים באוכלוסייה. ד"ר סטצקי מציע לקחת בחשבון רמה מסוימת של סלקטיביות בקרב משתמשי MyHeritage, מאחר ובדיקה גנטית מסחרית נרכשת בדרך כלל על ידי אוכלוסייה משכילה ואמידה ועל כן עשויה לקבל במחקר ייצוג יתר. בהתאם לסלקטיביות הנדרשת, הסיק ד"ר סטצקי שמספר האנשים עם 50% או יותר ממוצא יהודי-אשכנזי בהונגריה מגיע ל-130 אלף.

נתון זה הינו גבוה באופן משמעותי מאשר כמה ההערכות האחרונות המקובלות בעולם. על פי מפקד האוכלוסין הארצי לשנת 2013 מספר היהודים בהונגריה עומד על 10,965 איש בלבד. אומדנים אחרים, כגון זה שהפיק הפרופסור סרג'יו דלה-פרגולה, מראים שמספר האנשים בהונגריה המזהים עצמם כיהודים – למשל, כאשר נשאלים בסקר – מגיע ל-47,500 נפש, או 0.49% מהאוכלוסייה.

אומדנים מקיפים יותר של האוכלוסייה ממוצא יהודי בהונגריה, אשר הופקו על ידי פרופסור אנדרס קובאץ', מצאו כי קיימים בין 73,000 ל-138,000 אנשים עם לפחות הורה יהודי אחד. לפיכך, האומדן המבוסס על הנתונים של MyHeritage תואם היטב כמה מההערכות הדמוגרפיות הגבוהות, והוא מעניק אמינות הן לשיטות הדמוגרפיות המסורתיות והן לאומדנים החדשים המבוססים על בדיקות גנטיות.

ההקשר ההיסטורי

לאורך מאות שנים חיו יהודי אשכנז בקהילות מבודדות שהותירו חתימה גנטית ייחודית. המשמעות היא שבדיקות DNA אוטוזומליות, כמו בדיקת MyHeritage DNA, מסוגלות לזהות מוצא אתני יהודי ברמת דיוק גבוהה. בעוד שבדיקות DNA אינן מסוגלות לקבוע מהי דתו הנוכחית או הקודמת של אדם, הן כן מסוגלות לזהות מוצא יהודי-אשכנזי, המעיד על כך שאבותיו הקדמונים של הנבדק היו ממוצא יהודי-אשכנזי. מחקרים קודמים גילו כי יהודים-אשכנזים הם קבוצה גנטית הומוגנית ללא קשר למקום מוצאם. יהודי אשכנז נחשבים לקבוצה בעלת אפיון גנטי זהה – בין אם אבותיהם הגיעו מפולין, רוסיה, הונגריה, ליטא או כל מקום אחר בעל היסטוריה של התיישבות יהודית, הם שייכים לאותה קבוצה אתנית. אחוז האנדוגמיה הגבוה בקרב אוכלוסיה יהודית באירופה, מחזק עוד יותר את הסברה כי יהודי אשכנז הם קבוצה אתנית.

מטרת המחקר של MyHeritage לא היתה למצוא כמה אנשים בהונגריה או במדינות אחרות מזדהים כיהודים, אלא רק לקבוע את מספר האנשים שיש להם אבות או אמהות קדמוניים יהודים, כפי שעלה מן הבדיקות הגנטיות, ובלי קשר לעקרונות ההלכה היהודית, על פיה מוצאו הדתי של אדם נקבע על ידי אימו.

ליהודים היסטוריה ארוכת שנים בהונגריה. פקידים יהודים שירתו את המלך בתחילת המאה ה-13, בתקופת שלטונו של אנדרה השני. בתחילת המאה ה-20 היוותה הקהילה היהודית 5% מכלל אוכלוסיית הונגריה (בהשוואה לממצאי MyHeritage) והיוו 23% מסך תושבי הבירה בודפשט. שבעה מתוך 13 זוכי פרס נובל, ילידי הונגריה, הם יהודים. עם זאת, עד 1941 מעל 17% מיהודי בודפשט היו קתולים מומרים בעקבות הלחץ המתואם והמתמשך על היהודים ברחבי אירופה, שהחל באינקוויזיציה הספרדית בסוף המאה ה-15 לספירה. כמו רבים מהמיעוטים האתניים באימפריה האוסטרו-הונגרית, נטמעו יהודי הונגריה במהירות באוכלוסיה בעשורים שקדמו לשואה. בתקופת השואה נרצחו כ-560,000 מיהודי הונגריה. בעקבות הטראומה של השואה והשלטון הקומוניסטי שהוקם אחריה, רבים מהיהודים לא היו מודעים כלל לזהותם היהודית או שנמנעו לחשוף את זהותם. אפילו בעשורים האחרונים נמנעים היהודים מלעסוק בזהותם ומורשתם.

אחד האתגרים העומדים בפני דמוגרפים הבודקים את כלל האוכלוסייה היהודית בעולם, הוא הסתרת דבר היותם יהודים לפני השואה ובמהלכה. ההערכה היא כי גם לאחר מלחמת העולם השנייה, רבים מהם נמנעו מלגלות את זהותם היהודית, או שלא ידעו דבר על מוצאם זה.

נקודת מבט אישית: משתמשי MyHeritage על תוצאות המחקר

מספר משתמשים הונגריים שעשו את בדיקת ה-DNA של MyHeritage נשאלו לגבי תוצאות ה-DNA שקיבלו, וגילו כי היו מופתעים.

גיולה נמת'

"אני יודע שבהונגריה כולנו מגיעים מרקע מעורב, בעיקר סלאבי וגרמני", אמר גיולה נמת', מעצב גרפי בן 41 מבודפשט. "ידעתי שסבא שלי יהודי ולכן הנחתי שאראה את זה בתוצאות, אבל הופתעתי ש-26% מהרקע האתני שלי מגיע ממוצא יהודי-אשכנזי". לדברי נמת', סבו מצד אמו היה יהודי "שמעולם לא חי חיים יהודיים", וכי גם הוריו מעולם לא הזדהו כיהודים. סבו של נמת' הצליח לחמוק מגירוש לאושוויץ על ידי שימוש במסמכים מזויפים. "האנטישמיות הופכת נפוצה מאוד בימים אלה", אומר נמת'. "אני מקווה שמחקרים כאלה יצליחו לשנות את יחסם של אנשים בעלי דעות קדומות".

"מקווה שמחקרים כאלה ישנו דעות קדומות"

"מקווה שמחקרים כאלה ישנו דעות קדומות"

ג'וזף בלנאי

ג'וזף בלנאי, בן 39 מבודפשט קיבל את ערכת MyHeritage DNA במתנה מזוגתו לשעבר, לצורך השלמת המחקר המשפחתי שלו. בין שאר הדברים שעניינו אותו במחקר הגנאולוגי המשפחתי, הוא התעניין במיוחד באגדה משפחתית, לפיה חלק מאבותיו היו יהודים. ג'וזף נדהם לגלות כי בדיקת ה-DNA הוכיחה כי השמועה שהיתה נפוצה במשפחה הייתה אכן מדויקת – 37.6% יהודי-אשכנזי. "לפתע האגדה הפכה למציאות", אמר. "אולם התוצאות היו מפתיעות עוד יותר, משום שהם הצביעו על כך שהשורשים היהודיים שלי עמוקים ממה שחשבתי. עבורי, אין זה חטא להיות חצי יהודי ובכוונתי לבקש מהוריי לבצע בדיקת DNA על מנת שנוכל להבין טוב יותר את מקורותינו ולהעמיק במחקר".

"האגדה הפכה למציאות"

"האגדה הפכה למציאות"

א.ק.

א.ק, קתולי מוטבל בשנות ה-70 לחייו, המתגורר בבודפשט, מצהיר כי  "אף פעם בחיי לא לקחתי חלק בטקסים או ציינתי חגים ומועדים יהודיים". אולם כשקיבל את תוצאות בדיקת ה-DNA שלו, גילה לתדהמתו כי הוא 100% יהודי – כמעט 98% יהודי-אשכנזי ויתר האחוזים – יהודי-ספרדי. "לגלות שאני 100% יהודי זו הפתעה גדולה ואני כרגע מנסה לעכל זאת. איש במשפחתי מעולם לא דיבר על שורשים יהודיים וזו היתה יותר אגדה שהסתובבה במשפחה מאשר עובדה קיימת. אני רואה בהורי אחראים לכך שלא גדלתי כיהודי, אולם מצד שני אני יכול להבין את ההחלטה שלהם משום שאבא היה במחנה עבודה ברוסיה". עד לאחרונה, היהדות היתה עבור א.ק בסך הכל שם של דת שאינה נוגעת לו, כעת הוא מבין שיהדות היא גם קבוצה אתנית. עובדה זו מעוררת את סקרנותו, ובאמצעות פלטפורמת שליחת המסרים של MyHeritage הוא כבר יצר קשר עם משתמשים נוספים, עמם הוא חולק DNA משותף.

ב.ב.

ב.ב, דוקטור בת 62 מבודפשט, ביצעה את בדיקת ה-DNA כשלב סופי של המחקר המשפחתי עליו היא שוקדת באינטנסיביות בחודשים האחרונים. "רציתי לדעת אם המחקר המשפחתי שערכתי היה מדויק, אם אצליח סוף סוף לפצח את התעלומה המשפחתית על שורשינו היהודיים", היא אומרת. התוצאות היו מפתיעות יותר ממה שהעריכה. אמה של ב.ב גדלה כנוצריה לאחר שסבתה מתה במהלך לידתה. "תמיד היו שמועות על שורשינו היהודים אבל היה אסור אפילו לדבר על זה. אמי ידעה זאת, אבל שמרה את זה בסוד בזמן השואה וגם לאחריה". תוצאות ה-DNA הצביעו על כך שלב.ב יש 30.9% מוצא יהודי-אשכנזי. "אחרי שנים שהיה אסור עלי אפילו לדבר על זה, אני מחוברת עכשיו לשורשים שלי ויודעת יותר טוב מי אני. החיים ללא ידיעה על הזהות האמיתית שלי, היו קשים ומורכבים ועכשיו אני מרגישה שייכת".

לא רק הונגריה: מידע על מדינות נוספות

המחקר גילה ברוסיה תוצאות די זהות לממצאים בהונגריה, עם אחוז גדול מהמצופה של מוצא אתני יהודי-אשכנזי, ביחס לייצוגם באוכלוסייה. ל-7.5% מתוך 5,266 נבדקי DNA החיים ברוסיה, היה לפחות 25% מוצא יהודי-אשכנזי ואף יותר, מה שממקם את רוסיה במקום השלישי בעולם, אחרי ישראל והונגריה. נוכח גודלה העצום של אוכלוסיית רוסיה (כ-144 מיליון איש), המשמעות היא, במספרים מוחלטים, שמספר האנשים בעלי מוצא יהודי הוא גדול במיוחד. כשסף האחוזים של מוצא יהודי-אשכנזי עומד על 50% או למעלה מכך, אחוז היהודים באוכלוסייה צונח ל-3.1%, לעומת 4.2% בהונגריה. נתון זה מצביע על כך שברוסיה אנשים בעלי מוצא יהודי נוטים להינשא לאנשים לא יהודיים בשכיחות גבוהה יותר מאשר בהונגריה ולפיכך המוצא היהודי ברוסיה מתפוגג בקצב גבוה יותר מאשר בהונגריה.

לאורך מאות שנים, לפני השואה, הייתה פולין ביתה של הקהילה היהודית הגדולה והמשמעותית ביותר בעולם. פולין הייתה מרכז ראשי של תרבות יהודית, הודות לתקופה ממושכת של סובלנות דתית וחוקתית ואוטונומיה חברתית. בתקופת השואה נרצחו כ-3 מיליון מיהודי פולין. המחקר בדק כמה אנשים בעלי מוצא יהודי עדיין חיים בפולין כיום. בדיקות MyHeritage DNA הפכו זמינות למכירה בפולין רק לאחרונה, מתוך 2,321 נבדקים בפולין, רק ל-1.2% מהנבדקים היה לפחות 25% מוצא יהודי-אשכנזי או למעלה מכך, בהשוואה ל-7.6% בהונגריה ול-7.5% ברוסיה. התוצאות בפולין מצביעות על כך שרק ל-0.4% מהנבדקים היה לפחות 50% מוצא יהודי-אשכנזי (בהשוואה ל-4.2% בהונגריה ו-1.3% ברוסיה). היו מעט מאוד יהודים בפולין שהצליחו לשרוד את השואה ורבים מהם עזבו את המדינה. הנתונים בהונגריה דווקא מעידים על סיטואציה אחרת: יהודים רבים נטמעו באוכלוסיה המקומית עוד לפני השואה, יותר יהודים שרדו את השואה ויותר יהודים בחרו להישאר בהונגריה לאחריה.

מתוך 37 מדינות במאגר MyHeritage עם גודל דגימה של לפחות 1,000 נבדקי DNA (מרבית מדינות אירופה) – המדינות בעלות אחוז המוצא היהודי-אשכנזי הנמוך ביותר הן פינלנד ונורבגיה. בכל אחת מהן, רק ל-0.3% מתוך סך של למעלה מ-35 אלף נבדקים, היה לפחות 25% מוצא יהודי-אשכנזי. תוצאות אלו משתקפות היטב בנסיבות ההיסטוריה, שכן במשך דורות רבים נאסר על היהודים להתיישב בפינלנד ונורווגיה, לצד ההשלכות ההרסניות של השואה על יהודי נורווגיה.

גודל מדגם מסד הנתונים של MyHeritage DNA משתנה ממדינה למדינה, עם למעלה ממיליון נבדקים בארה"ב. המחקר של MyHeritage מתמקד במוצא יהודי-אשכנזי. ל-MyHeritage DNA יכולת ניתוח של כמות המוצאים היהודיים הגדולה ביותר ובסך הכל חמישה מוצאים: אשכנזי, ספרדי (צפון אפריקאי), מזרחי (איראני/עיראקי), אתיופי ותימני. בעתיד עשוי המחקר להתמקד ביהודים הספרדיים.

מסקנות

חברת MyHeritage מאפשרת תמיכה והנגשה ל-42 שפות שונות, ולכן מוצר ה-DNA שלה הוא בעל טווח ההפצה העולמי הרחב ביותר בשוק. כמובילת השוק באירופה, MyHeritage נמצאת בעמדה ייחודית המאפשרת לנו לייצר ערך לטובת המדע – במקרה זה – מדע הדמוגרפיה היהודית.

עד כה, על מנת להבין כמה יהודים קיימים במדינה כלשהי, דמוגרפים הסתמכו על אנשים שהזדהו כיהודים. שיטה זו הביאה תוצאות טובות, אבל לא מדובר בשיטה נטולת חסרונות. השיטה החדשה של ד"ר סטצקי ו-MyHeritage הינה מרתקת ומאירת עיניים, שכן היא מספקת דרך חדשה להבנת הדמוגרפיה היהודית ומסייעת לדמוגרפים לשפר את תקפות הממצאים ואמינות האומדנים. בעתיד, ניתן להשתמש בשיטה זו גם למחקר של קבוצות אתניות אחרות.

אנו גאים להיות חלק במחקר חשוב זה, שכן הוא משקף את המחויבות שלנו לעזור לאנשים ברחבי העולם להבין את העבר המשפחתי שלהם ולהחשף להיבטים חדשניים ופחות מוכרים הקשורים למורשת שלהם. לפופולריות ההולכת וגדלה של בדיקות גנטיות בשנים האחרונות ביחד עם עשרות מיליוני אנשים שכבר ביצעו בדיקות DNA כדי ללמוד על השורשים שלהם, יש השפעה חיובית המאפשרת לעזור לאנשים להבין את העבר שלהם, ובמקרים מסוימים, לשרטט עבורם מסלול חדש בעתיד.

המחקר המורחב והמלא יפורסם בקרוב על ידי ד"ר סטצקי ו-MyHeritage.

הערות

כתובת הדוא"ל נשמרת פרטית ולא תוצג

  • איריס שלו

    5 בדצמבר, 2019

    גם משפחתינו מהונגריה…
    לא הצלחתי להשיג שום מידע על משפחתי ממקור זה…
    משפחת באואר.

  • שמואל כץ

    6 בדצמבר, 2019

    מרגש ונהדר

  • יאיר

    8 בדצמבר, 2019

    אכן מעניין אבל ניתן להניח שרבים ממבצעי הבדיקה עשו זאת בעקבות ידע קודם על שורשיהם היהודים. כלומר אין להתייחס לנבדקים כאל מדגם מייצג של האוכלוסיה ההונגרית הכללית אלא של אוכלוסיה הונגרית שיש במשפחתם סיפור על שורשים יהודים.

  • Daniel Meron

    8 בדצמבר, 2019

    אני מבקש לקבל את פרטי הקשר של דר' דניאל סטצקי על מנת להתכתב עימו על המחקר הזה

  • פרלה פרלשטיין

    8 בדצמבר, 2019

    זה מאוד מענין אותי כי אני יודעת בוועדעות כי סבתה היתה ספרדייה אבל אני יודעת רק את שם אבא שלה האים אפשר לדעעת ואיכ תודה

  • רחל שמלץ (שיליס)

    8 בדצמבר, 2019

    מרשים ביותר וחשוב מאד אחרי שנים של פרעות והתעלליות ביהודים כולל השואה הנוראה שכמעט השמידה עמים ובמיוחד את העם היהודי.עד היום חלקנו לא מפסיק לחפש שורדים שהתפזרו ברחבי העולם ובעיקר ברחו לרוסיה ואולי ניצלו.
    תודה על המחקר המדהים הזה.

  • אבי אבלס

    9 בדצמבר, 2019

    מדהים!!!
    אגב שני הוריי מהונגריה ובני נמצא מתאים לתרומת מח עצם. (אחרי לקיחת בדיקת מדגם בפרוייקט תגלית).
    האם יש קשר?
    והאם גם עליי לעבור בדיקות התאמה?