מעבדת מיי הריטג' הוכפלה ותורמת למאבק בקורונה במדינה

מעבדת מיי הריטג' הוכפלה ותורמת למאבק בקורונה במדינה

לפני כחודש דיווחנו לכם אודות בקשת משרד הביטחון ומשרד הבריאות שנכפיל את המעבדה. כעת השלמנו בהצלחה את העבודות להכפלת המעבדה והיא הגיעה ליכולת ביצוע 20,000 בדיקות קורונה ביום!

עוד דיווחנו לכם בחודש שעבר על ביקורו של ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ במעבדה על מנת לחתום על ההסכם להגדלתה. גנץ כה התרשם מהביקור וממפגשיו עם עובדי המעבדה, עד כי שלח לנו את המכתב הבא, שהתרגשנו לקבל ואנו גאים לשתף אותו אתכם:

עוד אנו גאים לספר שהמעבדה שלנו היא המעבדה העיקרית שבה משתמש פרוייקט "מגן אבות ואמהות" לבדיקות הסקר בבתי האבות, לשמירה על אוכלוסיית הקשישים מהדבקה בקורונה.

למעשה, בדיקות אלה לפרוייקט "מגן אבות ואמהות" הן רוב הבדיקות שביצענו עד היום.

לפני מספר ימים התראיין פרופ' נמרוד מימון, הפרוייקטור של "מגן אבות ואמהות" לעיתון דה מרקר והסביר כיצד הפרוייקט מציל חיים במדינה.

פרופ' מימון הציג את הגרף הבא שמראה כי בגל הראשון של הקורונה הנפטרים מקרב בתי האבות היו כמחצית מכלל הנפטרים בישראל, אבל מאז שהחלו בדיקות הסקר בבתי האבות ב-13 ביולי, באמצעות מעבדת מיי הריטג', אחוז הנפטרים בבתי האבות ירד דרסטית, למרות היותם אוכלוסייה בסיכון רב לתמותה מקורונה.

ניתן לשער שלולא "מגן אבות ואמהות" היו מתים מאות אנשים נוספים בבתי האבות (ההפרש בין הגרף האדום לגרף הכחול, מייצג את הנפטרים מחוץ לבתי האבות, וזהו בקירוב מספר הנפטרים שהיה צפוי בבתי האבות ללא התכנית). שלא לדבר על החולים הקשישים שנחסכו, שהיו מבריאים בסופו של דבר, אבל עם סיכון לפגיעה משמעותית באיכות חייהם עקב סיבוכי המחלה.

איך מצליחים ב"מגן אבות ואמהות" לקטוע את שרשראות ההדבקה בבתי אבות? ע"י שימוש במעבדת מיי הריטג' המחזירה תוצאות בתוך פחות מ-24 שעות, ופעולה יעילה למניעת התפרצויות בעקבות איתור נשאים. ניתן  דגש על בדיקת המטפלים בקשישים. פרופ' מימון מתאר את יוזמותיו ופעולותיו בכתבה. מומלץ מאד לקרוא אותה, בקישור הבא:

https://www.themarker.com/coronavirus/.premium-MAGAZINE-1.9126081

ואפשר גם לקרוא במהדורה המודפסת המצורפת בזה:

פרופ' מימון סיפר לכתבת דה מרקר רוני לינדר מי המעבדה שאחראית להצלחה הזו, אולם למרבה הצער פרט זה לא נכלל בכתבה. אנו מצרפים את הודעת הווטסאפ ששלח פרופ' מימון למנכ"ל המעבדה שלנו מיד אחרי הריאיון לכתבה, שביקש להפיץ לצוות עובדי המעבדה שלנו (קיבלנו אישור ממנו לצרפה כאן):

פרופ' מימון שהתנסה עם עבודה גם מול מעבדות קורונה אחרות מכנה את מיי הריטג' המעבדה מספר אחת בישראל, הכי מהירה והכי מדוייקת.

אנחנו מאושרים להיות חלק מסיפור ההצלחה שנקרא "מגן אבות ואמהות" שפרופ' מימון מנהל בכישרון כה רב, ולהציל חיים – שזו היתה הסיבה שהקמנו את המעבדה.

שקיפות וסטטיסטיקה

מדי פעם נשמעות טענות על היעדר שקיפות במערך המאבק הלאומי בקורונה. ברצוננו לתרום את חלקנו בשיפור שקיפות זו ע"י שיתוף פרטים אודות פעילות המעבדה שלנו, מאז החלה לפעול בתאריך 17 ביוני 2020, לאחר שקיבלה את אישור משרד הבריאות.

ראשית, להלן כמות הבדיקות היומית שפענחנו ודיווחנו עד כה:

שידורי תוצאות יומיים של מעבדת מיי הריטג', בין התאריכים 17.6.2020 עד 7.9.2020

שידורי תוצאות יומיים של מעבדת מיי הריטג', בין התאריכים 17.6.2020 עד 7.9.2020

היות שהמעבדה שלנו מבצעת בעיקר בדיקות סקר של מטפלים וקשישים בבתי האבות, אחוז החיוביים שאנחנו מדווחים נמוך יחסית. עד לסוף חודש אוגוסט המעבדה דיווחה על 4,513 חיוביים, 636 חיוביים חלשים, ו- 352,072 שליליים. אחוז החיוביים + חיוביים חלשים מהווה פחות מ1.5% מהבדיקות שלנו וזה הרבה יותר נמוך מהממוצע הארצי (שכן המעבדות האחרות בודקות הרבה יותר אנשים עם תסמינים). לכן מי שסבור שהוספת מעבדת מיי הריטג' למערכה תרמה לעליה דרמטית של נשאים מאובחנים במדינה בגלל עליה דרמטית בכמות הבדיקות, טועה. מיי הריטג' מצאה מעט מאד חיוביים יחסית, אבל עשתה זאת בבתי האבות, שם הימצאות נשא מסכנת במיוחד את האוכלוסייה שבסיכון, מה שאפשר נקיטת פעולות מהירות למניעת הדבקה של שאר הקשישים והצלת חיי אדם, כפי שמבצע בהצלחה עד היום פרוייקט "מגן אבות ואמהות".

ישנם אנשים ששכחו שמיי הריטג' הקימה את המעבדה בהתנדבות ועל חשבונה ומפיצים שמועה לא נכונה כאילו החברה מרוויחה מיליארדים מהקורונה. זה המקום להפריך שמועה זאת.

למען השקיפות נחשוף כאן שנכון להיום, 8 בספטמבר 2020, המעבדה ביצעה עד כה למעלה מ-400,000 בדיקות, וקיבלה בינתיים על כך כ-12 מיליון דולר. האם מדובר במיליארדים? ודאי שלא! האם מדובר בגריפת רווח? גם לא. עד כה מיי הריטג' עדיין רחוקה מיליוני דולר מהחזרת השקעתה בהקמת המעבדה, גיוס והפעלת 200 העובדים, תפעול המעבדה ועלויות הבדיקות שבוצעו. האם אנחנו מוטרדים מכך שאנחנו עדיין בהפסדים כספיים? לא, מכיוון שהקמנו את המעבדה מתוך ציונות ולא למטרת רווח. אם נוכל לסייע למדינה ולהציל חיים, דיינו. וכך אנו עושים.

מדוע מופצת שמועה שקרית שמיי הריטג' קיבלה מיליארדי שקלים על הקמת המעבדה והבדיקות? השמועה מופצת ע"י כמה אנשים הטוענים שמגפת הקורונה אינה מסוכנת ואין צורך לעשות בדיקות בכלל, ולכן הם מנסים לשמוט את הבסיס המוסרי מאחורי החברה ולנסות להציגה כרודפת בצע כדי להצדיק את משנתם. הבסיס לשמועה זו הוא כתבה בעיתון ישראל היום מלפני כחודש שבה נאמר כי מדינת ישראל תקצבה בדיקות לקורונה לשנה וחצי הבאות, בסכום של 4 מיליארד ש"ח. תקציב זה אמור להיות מנותב למעבדות הציבוריות, שבהן תושקע תשתית להגדלת הקיבולת שלהן ל-30,000 בדיקות ביום, להקמת שתי מעבדות פרטיות חדשות בישראל (לא ע"י מיי הריטג'), וכן עבור מיי הריטג' כדי שתוכל להכפיל את המעבדה ל-20,000 בדיקות (כפי שעשינו). מתוך ה-4 מיליארד ש"ח הנ"ל, רק כ-140 מיליון ש"ח (לפני מע"מ) מוקצבים למיי הריטג' לכל הבדיקות שהיא כבר עשתה ולבדיקות שהיא אמורה לעשות בעתיד. מדובר בסכום שהוא בין 3 ל-4 אחוז מהתקציב הכולל. אך קומץ של אנשים שעושים מסע צלב נגד בדיקות קורונה העדיפו להצמיד סכום זה של 4 מיליארד ש"ח במלואו למיי הריטג' והם מפיצים שקר זה ברשתות החברתיות.

לא מאמינים שמיי הריטג' תוקצבה ב-140 מיליון ₪ בלבד? הנה ההזמנה המקורית ממשרד הביטחון. היא כוללת את כל הבדיקות שנעשו בעבר ושייעשו בעתיד. הסכום מסומן בירוק:

למי שהסכום 140 מיליון ש"ח נשמע לו גבוה מאד, נבהיר כי מדובר בתקציב כולל לתקופה שהחלה ב-17.6.2020 ותסתיים כחצי שנה מהיום, ומתוכו קיבלה החברה עד כה כ-12 מיליון דולר בלבד, שלא הספיקו לכיסוי ההוצאות עד כה. הקמת מעבדת קורונה והפעלתה וביצוע בדיקות הן תהליך יקר וקשה לביצוע, ועלויותיו גבוהות מאד. משרד הבריאות מחליט את מי לבדוק וכמה לבדוק ודואג לשינוע הדגימות למעבדה. המעבדה בודקת את הדגימות שהיא מקבלת ומקבלת תשלום פר בדיקה ללא קשר לתוצאה שלה.

אין זה נכון שהמעבדה הוקמה מתוך רצון לגריפת רווח. כשהתנדבנו להקים את המעבדה ויזמנו את המבצע המטורף הזה, היה מחסור אדיר ביכולת בדיקה בארץ, והקמנו את המעבדה מתוך תחושת שליחות, ומתוך חשש שאם אנו לא נעשה זאת, יתכן שאף אחד אחר לא יוכל לעשות זאת עבור המדינה, וישראל תסבול מתחלואה ומוות שניתן למנוע. אחר כך, כשהקמנו לבסוף את המעבדה, ישראל היתה בסוף הגל הראשון וכלל לא היה ברור שיהיה צורך במעבדה שהקמנו. לא ניתן היה להניח שיהיו רווחים אי פעם. בכלל לא היה בטוח שנצליח להקים את המעבדה תוך כמה שבועות כמו שהבטחנו, ושמשרד הבריאות יאשר את המעבדה. כל הסיכון היה עלינו כי לא קיבלנו תשלום על הקמת המעבדה. היינו יכולים למצוא את עצמנו במצב שבו המעבדה נפסלת, או שהקורונה היתה נכחדת, אבל זה לא הפריע לנו מלבצע פעולה שהיתה בעינינו שליחות לטובת המדינה. עוד הרבה לפני הקורונה, יש לנו היסטוריה עשירה של תרומה לקהילה. לפני שהקמנו מעבדה תרמנו למדינה בחינם מטושים שהיו לנו, כאשר כמעט אזלו במדינה. את הבדיקות הגנטיות לסייע בפרשת ילדי תימן החטופים עשינו בהתנדבות למען המדינה, לגמרי על חשבוננו, וכך גם החזרנו רכוש שגנבו הנאצים לניצולי שואה וצאצאיהם, מבלי שקיבלנו דבר. אנו מסייעים גם מחוץ למדינה, למשל תרמנו 15,000 ערכות דנ"א במתנה לטובת מאומצים חסרי יכולת לרכוש ערכות, ואנו מתעדים בהתנדבות את ההיסטוריה המשפחתית של שבטים ברחבי העולם הנמצאים בסכנת הכחדה בעזרת משלחות של עובדינו. וכיום, תרומתנו למאבק הלאומי בקורונה היא משמעותית ואנחנו גאים בכך. ובעזרת המעבדה שלנו אנחנו ממשיכים במורשת שלנו של תרומה לקהילה ותורמים בדיקות קורונה בחינם לגורמים הזקוקים לכך.

בדיקות קורונה הן מרכיב משני בעסקי החברה, שהוקמה לפני 17 שנה, והינה רווחית מעסקי הליבה שלה בחקר שורשים משפחתיים. לא היתה לנו מעבדה לבדיקות לפני 3 חודשים ונהיה בסדר גמור אם הקורונה תיגמר ולא תהיה לנו מעבדה בעתיד או שנמיר אותה לצרכים אחרים. בינתיים הקורונה מסבה לנו הפסדים, אבל אנחנו שמחים לעזור למדינה.

הטענה שבגלל הבדיקות במעבדה שלנו התחלואה בישראל נראית גדולה יותר, אינה נכונה. הבדיקות שמיי הריטג' מבצעת הן ברובן המכריע בדיקות סקר בבתי אבות במסגרת תכנית "מגן אבות ואמהות", ובהן אחוז הנשאים נמוך מאד יחסית. מעבדת מיי הריטג' דיווחה עד סוף אוגוסט על מספר כולל של כ-5,000 נשאים בלבד מתוך מעל 400,00 בדיקות. זה מספר מזערי מתוך 117,000 הנשאים שאובחן במדינה עד אז. התחלואה המדווחת במדינה לא גדלה בגלל מיי הריטג'. אבל כל נשא בבית אבות, שהתגלה בזכות מיי הריטג', זיהויו המהיר עשוי להציל חיים באותו בית אבות.

רבים מהנפטרים כיום הם אנשים מחוץ לבתי אבות. ישנם קשישים רבים מחוץ לבתי אבות שאינם מקבלים הגנה באמצעות תכנית "מגן אבות ואמהות" ואנו מקווים שניתן יהיה להגן עליהם טוב יותר.

יש אנשים שאומרים שביצוע בדיקות זו טעות וצריך להפסיק לבדוק. אנו סבורים שזה לא נכון. ברוב העולם מבינים שבדיקות מרובות מאפשרות לגלות נשאים ולעצור את התפשטות המגפה. למשל, בסין לאחר ריסוק העקומה, החיים חזרו למסלולם, ללא סגרים ועם הגבלות מעטות כאשרה הממשלה נוקטת מדיניות של בדיקות מסיביות לאחר כל התפרצות מקומית. למשל, בתחילת יוני, נצפתה התפרצות מקומית קטנה בווהאן שלאחריה נבדקו מילוני אנשים כדי לקטוע את שרשראות ההדבקה.  בנוסף, בקרב שני המחנות של מודאגי הקורונה וספקני הקורונה קיימת תמימות דעים שיש להגן על האוכלוסיות בסיכון. המעבדה שלנו מוקדשת כמעט ככולה לפרויקט "מגן אבות ואמהות" שבדיוק מגן על האוכלוסיות הללו.

ישנה טענה, שעושים יותר ויותר בדיקות וזה בכל זאת לא עוזר. הצלחת תוכנית "מגן אבות ואמהות" מפריכה את הטענה הזאת. בדיקות ומנגנון מוצלח סביבן הצילו מאות אנשים בבתי אבות. אך יש לציין שברמה הארצית בדיקות בלבד ללא מערכים נוספים, אינן יכולות לנצח את הקורונה. יש צורך במגוון פעולות מוצלחות מעבר לבדיקות, ושיתוף פעולה כולל, וכאשר זה לא עובד היטב, הבדיקות בלבד לא יספיקו. מניעת התקהלויות, עטיית מסכה ושמירה על היגיינה הם פעולות יסוד בעצירת המגפה, ואם הם יתקיימו, אז יחד עם בדיקות, ונקיטת פעולות לקטיעת שרשראות הדבקה, אפשר יהיה לנצח את הקורונה – כפי שעשו מדינות אחרות.

ישנה טענה רווחת שפרופ' יניב ארליך הוא מנכ"ל מיי הריטג' והוא מתעשר מהקורונה. טענה זו אינה נכונה. החברה הוקמה בשנת 2003 ע"י המייסד והמנכ"ל גלעד יפת. פרופ' ארליך הצטרף לפני כשלוש וחצי שנים לאחר שהות בת 11 שנים בארה״ב כפרופ׳ באוניברסיטת קולומביה והוא המדען הראשי של החברה, ואחד מ-600 עובדיה. פרופ׳ ארליך מדגיש שכל התבטאויותיו ברשתות החברתיות משקפות את דעותיו האישיות בלבד כמדען ואינן מייצגות את החברה. פרופ׳ ארליך אינו הבעלים של החברה או בעל מניות מהותי בחברה ואין השפעה למעבדת מיי הריטג' על כיסו הפרטי, לטוב או לרע.

לסיום, נפריך טענה מרושעת לפיה הקמנו את המעבדה כדי לגנוב דנ"א של תושבי המדינה. מעבר לעובדה שהמעבדה שלנו מאושרת ע"י משרד הבריאות, משרד הביטחון ורשות הסייבר הלאומית, אין במעבדת הקורונה שלנו ציוד לקריאת דנ"א. בדיקות הדנ"א המסחריות של מיי הריטג' מתבצעות במעבדה ייעודית נפרדת בארה"ב המופעלת ע"י חברה שותפה שלנו. ראה הסרטון מלפני 4 שנים:  https://vimeo.com/189511362 החברה שלנו אינה מוכרת מידע גנטי לצדדים שלישיים. בדיקות הדנ"א מקדמות את עסקי החברה כיוון שהן רכיב בחקר שורשים.

הדגימות במעבדת הקורונה שלנו מושמדות לאחר יומיים וההסכם שלנו מול משרד הביטחון ומשרד הבריאות אינו מתיר לנו לחלץ מידע גנטי מהבדיקות. אנחנו התעקשנו על הכנסת סעיף זה להסכם כי אין לנו צורך בדנ"א (יש לנו גם ככה מאגר דנ"א של 4.2 מיליון איש מרחבי העולם), איננו מוכרים את ערכות הדנ"א שלנו בישראל כי זה מנוגד לחוק בישראל, ורצינו שיהיה ברור שבדיקות קורונה אינן מוציאות מידע גנטי או כל מידע אחר.

הנה מרכיב הפרטיות בהסכם המקורי שלנו שנחתם מול משרדי הממשלה:

מי שרוצה לראות את ההסכם כולו יכול לבקש אותו ממשרד הביטחון או משרד הבריאות, ואם הם מסכימים לחשוף אותו אין לנו שום בעיה עם זה. זה הסכם מסחרי בינינו לבין המשרדים כך שאנחנו לא נחליט בשבילם אם לחשוף אותו.

לסיכום, אנו מקווים שמצאתם עניין בעדכון זה שבו פירטנו בפניכם את תרומת מעבדת הקורונה של מיי הריטג' להצלת חיי אדם בישראל. אנו מחוייבים למאבק בקורונה תוך כדי שאיפה לאיכות ולשקיפות ברמות הגבוהות ביותר.

תגיות: ,