צרכנות לפני 100 שנה: קניות מרחוק, בידור ביתי ומסיכות למעשנים

צרכנות לפני 100 שנה: קניות מרחוק, בידור ביתי ומסיכות למעשנים

נגיף הקורונה והשפעת הספרדית – שתי מגיפות שהמכנה המשותף ביניהם הוא אי וודאות, חששות עמוקים והתפרצות גלובאלית. האחת התרחשה בין השנים 1918 ו-1920, והשנייה עדיין כאן, לצערנו, ולזמן בלתי ברור. שתי המגפות השפיעו על תחומי חיים רבים, בין השאר כמובן – גם על תחום הצרכנות. תחקירני MyHeritage החליטו לצלול אל ארכיון העיתונות, וחזרו עם דוגמאות למוצרים מלפני 100 שנה שמזכירים את תקופת הקורונה, אבל גם עם כמה הפתעות שלא רואים בימינו.

הדבר שמסמל יותר מכל את עולם הצרכנות של מגפת הקורונה כיום הוא הקנייה מרחוק באמצעות הרשת. האינטרנט אמנם לא היה קיים לפני 100 שנה, אבל גם אז המליצו לאנשים לא לצאת מהבית, אלא לקנות מרחוק – דרך הטלפון:

הישארו בבית, קנו בטלפון (The Los Angeles Times, נובמבר 1918)

הישארו בבית, קנו בטלפון (The Los Angeles Times, נובמבר 1918)

ואכן, נראה שההמלצה להישאר בבית והשתמש בטלפון התקבלה בקרב אנשים רבים, אולי רבים מדי. בקנדה התבקשו האזרחים למעט בשיחות עד כמה שניתן בשל העומס הרב שנוצר על המערכת:

הנחיות למניעת שימוש בטלפון (The Ottawa Citizen, אוקטובר 1918)

הנחיות למניעת שימוש בטלפון (The Ottawa Citizen, אוקטובר 1918)

וכאשר רואים את המודעה האחרונה, אי אפשר שלא לעשות את ההשוואה להיום, כאשר האיחוד האירופי קרא לנטפליקס להוריד את איכות הצפייה כדי שהאינטרנט לא יקרוס:

חשש מקריסת האינטרנט (אתר גלובס, מרץ 2020)

חשש מקריסת האינטרנט (אתר גלובס, מרץ 2020)

בתקופת הקורונה, אמנים ואנשי תרבות רבים מוצאים עצמם מושבתים מפעילות, ומנסים להמציא את עצמם מחדש על ידי מתן "הופעות ביתיות" באמצעות הזום. גם בהקשר זה מעניין לראות שלפני 100 שנה היה מי שניסה לראות את השפעת הספרדית כהזדמנות עסקית, ולהציע פתרון למשבר עולם התרבות שהיה קיים אז.

הפונוגרף של חברת אדיסון היה המכשיר הראשון שאיפשר הקלטה של צלילים ושמירתם על גבי מדיה כדי להשמיעם שוב ושוב. עם התפרצות השפעת הספרדית, פורסם המכשיר תחת הסלוגן: "הימנעו מהשפעת ובלו בביתכם בעזרת מכשיר האדיסון החדש", או "אם אינכם יכולים לצאת לשמוע מוסיקה – הביאו את המוסיקה אליכם":

פרסומות לפונוגרף של חברת אדיסון (The Provice, אוקטובר 1918)

פרסומות לפונוגרף של חברת אדיסון (The Provice, אוקטובר 1918)

אבל כשם שקיימים קווי דמיון בעולם הצרכנות בצל המגפות, קיימים גם הבדלים – חלקם מקוריים מאוד, כאלה שלא רואים היום. הנה למשל ניסיון להמציא מכשיר למניעת קורונה לשימוש ביתי ומשרדי, שהתיימר לטהר ולשמור על דרכי הנשימה שלנו נקיים ובטוחים:

לבית ולמשרד: מכשיר לטיהור דרכי נשימה (The Ottawa Journal, אוקטובר 1918)

לבית ולמשרד: מכשיר לטיהור דרכי נשימה (The Ottawa Journal, אוקטובר 1918)

דוגמא אחרת היא "פטנט ביתי" מעניין שיאפשר ללבוש מסיכה בזמן עישון סיגריה. הכנת המסיכה, כך נכתב, יכולה להתבצע בכמה צעדים פשוטים יחסית: "ראשית, הצטיידו בפלסטר להסרת יבלות המגיע עם חור באמצע, שישמש להכנסת סיגריה או סיגר. הדביקו פלסטק אחד בחלק הפנימי של המסכה ופלסטר שני בחלק החיצוני. החיידקים ינסו להיכנס דרך החור, אך האש שיוצרת הסיגריה תטהר אותם, ועד שיגיעו לריאות הם כבר יהיו בלתי מזיקים. כשאתם לא מעשנים, סגרו את החור בעזרת פקק שעם, והיזהרו כאשר אתם מתעטשים כדי שפקק השעם לא יעוף ממקומו".

פתרון יצירתי למעשנים (Popular Science Magazine, מאי 1919)

פתרון יצירתי למעשנים (Popular Science Magazine, מאי 1919)

ולמי מכם שרוצה לראות מודעות נוספות ולקרוא עוד על תחקיר ארכיון העיתונות שערך צוות MyHeritage – הנכם מוזמנים להיכנס לכתבה שפורסמה לאחרונה בעיתון ידיעות אחרונות: