מעבדת מיי הריטג' הגיעה לאבן דרך של מיליון בדיקות קורונה

מעבדת מיי הריטג' הגיעה לאבן דרך של מיליון בדיקות קורונה

לפני כיומיים במהלך משמרת הלילה ציינו כמה מעובדי המעבדה שלנו באופן צנוע את הבדיקה המיליון שביצענו במעבדה:

בהזדמנות זו של הגעה לאבן דרך חשובה זו, של מיליון בדיקות, רצינו להציג בפניכם עדכון אודות פעילות המעבדה עד כה.

מעבדת מיי הריטג' – הנמצאת בקרית אריה שבפתח תקווה –  היא כיום מעבדת הקורונה הגדולה והמהירה בישראל. מבחינת שטח פיזי, גודלה הוא 2,780 מ"ר ואנחנו שוקלים להגדילה בקרוב. זמן העיבוד הממוצע של דגימות מרגע קליטתן במעבדה ועד לשידור תוצאה למשרד הבריאות נע בין 6 ל-12 שעות בלבד. המעבדה פועלת במשמרות, 24/7, ושיא הפעילות בה מתרחש בדרך כלל דווקא במהלך הלילה. במשמרת לילה ממוצעת יש במעבדה כ-40 עובדים, ואף על פי שמשמרת זו יקרה עבורנו ממשמרת במהלך שעות היום, אנו משקיעים זאת באהבה כדי לתת למדינה זמן תגובה מעולה וקצר ככל הניתן, דבר החיוני לקטיעת שרשראות הדבקה.

המעבדה החלה לעבוד באופן מבצעי ב-17 ביוני 2020, ומתופעלת כיום ע"י כ-200 עובדים מעולים שגייסנו. מדי פעם מסייעים למעבדה עובדים מחברת האם MyHeritage, בפעילויות שבמומחיותם, למשל הגיוס למעבדה התבצע בעזרת צוות משאבי האנוש הנפלא שלנו שבתמונה למטה:

המעבדה שלנו ביצעה עד כה למעלה ממיליון בדיקות, המהוות כ-23 אחוזים מכלל הבדיקות שהתבצעו במדינה עד כה, שמספרן כ-4.3 מיליון. חשוב לציין שלא כל תושב שני במדינה נבדק, שכן אנשים רבים נבדקו מספר רב של פעמים, בעיקר צוותי המטפלים בבתי האבות.

עד כה אובחנו במדינה למעלה מ-300 אלף איש כחיוביים לקורונה, מה שממקם את ישראל במקום ה-25 בעולם במספרים אבסולוטיים (ללא התייחסות לגודל האוכלוסייה). מתוכם, המעבדה שלנו אבחנה כ-37,800 איש כחיוביים, כלומר כ-12.5% מהחיוביים במדינה. מדוע מצאנו רק 12.5% מהחיוביים אם ביצענו כ-23% מהבדיקות? הסיבה נעוצה בכך שהמעבדה שלנו עוסקת בעיקר בבדיקות סקר בבית האבות, שבהן מספר החיוביים קטן יותר, אך חשיבותן גדולה מאד, ועל כך נרחיב בהמשך.

השותפות עם BGI

המעבדה הוקמה במסגרת שיתוף פעולה מוצלח שלנו עם חברת BGI הסינית, איתם היינו בקשר כשנה לפני התפרצות הקורונה. חשוב לציין שלשותפינו בחברת BGI אין גישה לדגימות ולתוצאות וגם לא לציוד ולמחשבים שבמעבדה, דבר המפוקח ע"י רשות הסייבר הלאומית. BGI מספקים למעבדה את כל הבדיקות והריאגנטים, והביאו את הידע הראשוני להקמת המעבדה. ציוד הבדיקה (qPCR) הוא מתוצרת מערבית ורכשנו אותו משוויץ ומגרמניה. ל-BGI אין מעורבות בעבודה השוטפת של המעבדה, וכיום יש רק עובד אחד שלהם בישראל המשמש לצרכי קישור. יחד עם זאת, יש לנו שיחת זום שבועית איתם שבה אנו דנים יחד בעיקר בשיפורים עתידיים, שבהם נוכל לשלב בין טכנולוגיה וחידושים שלהם למומחיות שלנו, למשל בדיקות משולבות לקורונה ושפעת, או הבאת ציוד בדיקה חדשני מסין לישראל שיכול לאתר אירוסולים של קורונה בחללים ממוזגים (כגון כיתה בבית ספר) מבלי שיהיה צורך לבדוק את הנוכחים – נושא שאנו מנסים לעניין בו את משרד החינוך הזקוק לפתרונות שיאפשרו חזרה בטוחה ללימודים פרונטליים.  BGI גאים מאד בשותפות עם מיי הריטג' ומציינים שזהו שיתוף הפעולה הבינלאומי המוצלח ביותר שיש להם כיום.

תכנית "מגן אבות ואמהות"

גולת הכותרת של המעבדה היא שיתוף הפעולה שלנו עם תכנית "מגן אבות ואמהות" בהובלת פרופ' נמרוד מימון. תכנית זו שמה לעצמה כמטרה להגן על אוכלוסיית הקשישים בבתי האבות ובמוסדות הסיעודיים ברחבי המדינה ע"י בדיקות קורונה, והמעבדה שלנו היא זו שמבצעת את רובן המכריע של הבדיקות בתכנית מגן אבות ואמהות. באמצע חודש יולי הגה פרופ' מימון, שמונה לתפקיד הפרוייקטור של התכנית, שיפור מהותי בהפעלת התכנית, ועבר לביצוע בדיקות סקר שבועיות של כל סגל המטפלים בבתי האבות, במקום בדיקות אקראיות ומדגמיות בהיקפים מצומצמים. באמצעות הבדיקות המסיביות, המדוייקות והמהירות שמסופקות ע"י המעבדה שלנו, מבצע צוות הניהול של מגן אבות ואמהות קטיעה יעילה של שרשראות ההדבקה תוך כדי בדיקה של כל הקשישים שבאו במגע עם כל מטפל המאובחן כחיובי לקורונה, והוצאה מיידית של מטפלים וקשישים המאובחנים כחיוביים ממגע עם שאר הקשישים. בעקבות תכנית זו ירד באופן דרסטי מספר הנפטרים מקורונה בבתי האבות, ושיעור הנפטרים מקורונה בקרב בתי האבות מתוך כלל האוכלוסייה ירד ממחצית לכשליש. ניתן לראות זאת בגרף הבא (מקור: תכנית מגן אבות ואמהות):

במלבן הירוק: מספר הנפטרים בבתי האבות מאז תחילת בדיקות הסקר של תכנית "מגן אבות ואמהות" בביצוע המעבדה שלנו.

בעוד שברוב מדינות העולם מתקשים להגן על דיירי בתי האבות והם נפטרים מקורונה בהמוניהם (במספר רב של מדינות באירופה, כמחצית מהנפטרים הם דיירי בתי אבות – ראו מאמר זה וההפניות שבראשיתו), ישראל הפכה למובילה בהגנה על הקשישים בבתי האבות, וחייהם של לפחות 500 אנשים ניצלו בעזרת התכנית. כמו כן, בתי החולים בארץ נחלצו מהתמודדות עם מספר רב של חולים קשים נוספים מקרב בתי האבות, שהיו עלולים להביא את המערכת לכדי אי ספיקה.

כ-55% אחוז מהבדיקות שביצענו עד כה הן עבור תכנית מגן אבות ואמהות. מתוך 552,593 הבדיקות הראשונות שביצענו לתכנית, נמצאו 6,846 חיוביים ו-2,499 חיוביים חלשים. כלומר אחוז החיוביים הוא 1.24% בלבד. אחוז החיוביים החלשים הוא 0.45%.

להלן גרף הבדיקות שלנו עבור מגן אבות ואמהות מתחילת חודש ספטמבר ועד עתה, המציג גם את אחוז התוצאות החיוביות. בכחול: מספר הבדיקות היומי (ציר Y שמאלי), ובכתום אחוז הבדיקות החיוביות (ציר Y ימני):

ניתן לראות שמאמצע ספטמבר התחלואה בבתי האבות נמצאת במגמת קיטון ואלה הן בשורת טובות.

עד תחילת חודש ספטמבר המעבדה עסקה כמעט אך ורק בבדיקות עבור מגן אבות ואמהות. אולם סמוך למועד זה החל משרד הבריאות לשלוח לנו גם בדיקות רבות שנלקחו מחוץ לבתי האבות, בעיקר כדי לסייע לקופות החולים שהמעבדות שלהן התקשו לעמוד בעומס. כמו כן פיקוד העורף החל להעביר לנו דגימות ממתחמי דרייב-אין שהקים בערים רבות. משרד הבריאות הוא שמכתיב עבור המעבדה שלנו כמה ואיזה בדיקות יגיעו אלינו לפענוח.

מתוך 431,172 הבדיקות הראשונות שהמעבדה ביצעה שלא עבור מגן אבות ואמהות, נמצאו 30,955 חיוביים (7.2%) ו-5,447 חיוביים חלשים (1.3%). יחסית למגן אבות ואמהות, הבדיקות האחרות מוצאות יותר חיוביים שכן מדובר בבדיקות של אנשים בעלי תסמינים או שהיו במגע עם חולים מאומתים.

בגרף הבא ניתן לראות את אחוז התחלואה בבדיקות אלה, הנמצא במגמת קיטון מובהקת.

את המעבדה מנהלים במסירות רבה אסף יונגר, המנכ"ל, ויאסר חוג'יראת, המנהל הקליני.

לסיום, הנה כמה תמונות מחיי המעבדה. בראש הראשונה, המשאב החשוב ביותר שלנו: עובדי המעבדה המעולים, אשר כמה מהם הצטלמו לתמונה זו:

במעבדה יש מערך אדיר של עשרות מכשירי qPCR מתוצרת ABI Thermo Fisher:

הרכש הטרי ביותר שלנו: רובוט חדיש הנמצא בשלבי הרצה אשר עשוי להחליף עבודת פיפטציה ידנית:

כמה תמונות נוספות משלבי הקמת המעבדה:

לסיכום, מעבדת הקורונה של מיי הריטג' הפכה מחזון למציאות בתוך זמן קצר, וכבר השלימה למעלה ממיליון בדיקות תוך כארבעה חודשים בלבד מיום הקמתה. אנו גאים שהצלחנו לשרת את המדינה בימים קשים ולהציל את חייהם של מאות אנשים ואנו ממשיכים להציל חיי אדם מדי יום ויומו. היום התבשרנו על תחילת הניסויים הקליניים בחיסון ישראלי פרי פיתוחו של המכון הביולוגי בנס ציונה, ואנו תקווה שצעד זה וצעדים נוספים יסייעו לסלק את הקורונה מחיינו במהרה ובזמן קרוב. כשזה יקרה, נסב את המעבדה לצרכים אחרים, ואם זה לא יקרה בקרוב, תושבי המדינה יכולים להיות סמוכים ובטוחים שאנחנו כאן כדי להמשיך להיות בחוד החנית של המאבק בקורונה.

תגיות: ,