סמל המדינה: הסיפור המרתק מאחורי עיצובו של האייקון הישראלי

סמל המדינה: הסיפור המרתק מאחורי עיצובו של האייקון הישראלי

לסמל המדינה שלנו יש מעמד חוקי, חברתי והיסטורי. אך כיצד המנורה, כמו גם סמלים נוספים, הפכו להיות מה שהם בשבילנו?

בעקבות הפוסט הקודם שכתבתי על משמעותן ותרומתן של סדרות צילומים לגילוי מידע נרחב יותר אודות צילום מפורסם, קיבלתי תגובות שונות ומגוונות. ימים ספורים לאחר הפרסום צלצל הטלפון שלי, על הצג הופיע מספר לא מזוהה. האיש מהצד השני דיבר מהר ולא ממש הצלחתי לקלוט את שמו. "שלום מיכל", אמר. "קראתי את הכתבה שלך על הזוג שצולם על הגג והונצח בשטר 50 לירות".

שטר 50 לירות שעוצב על ידי האחים שמיר

שטר 50 לירות שעוצב על ידי האחים שמיר

כתבה? בגלל שהופתעתי, לא חיברתי מיד בין הדברים. זו בטח טעות, חשבתי לעצמי. 

האיש התעקש: "את עובדת בצלמניה?"

"כן", עניתי.

"נו, אז קראתי את מה שכתבת על הזוג מהשטר של האחים שמיר".

באותה השנייה נפל האסימון. "אמרת שקוראים לך יורם שמיר? אתה קשור לאחים שמיר?"

"אני הבן של גבריאל שמיר, השיב בחיוב".

הצלם רודי ויסנשטין מופיע בשטר 10 לירות. האחים שמיר לא היו מרוצים מהדוגמן שנבחר והחליפוהו בצלם הנודע שנכח במקום

הצלם רודי ויסנשטין מופיע בשטר 10 לירות. האחים שמיר לא היו מרוצים מהדוגמן שנבחר והחליפוהו בצלם הנודע שנכח במקום

סקיצה של עיצוב שטר ה-10 לירות, הצלם רודי ויסנשטין היה

סקיצה של עיצוב שטר ה-10 לירות, הצלם רודי ויסנשטין היה "הדוגמן"

המעצבים מאחורי סמלי המדינה – דור ההמשך

התרגשות אדירה אחזה בי. דור ההמשך של האחים שמיר יוצר קשר בעקבות הפוסט! האחים שמיר היו זוג המעצבים הגרפיים הידועים ביותר במדינת ישראל . מה הם לא עצבו? כרזות, בולים, סמלים ולוגואים שכולנו מכירים, פונטים, שטרות ועוד. עיצובים שהפכו לחלק בלתי נפרד מהתרבות הישראלית.

ב-1934 עלו שני האחים גבריאל ומקסים שפטלוביץ מלטביה והקימו סטודיו בתל אביב. השניים עברתו את שם משפחתם ל"שמיר" והיו בין מייסדי "אגודת הציירים העברים לגרפיקה שימושית בארץ ישראל". הם עסקו בעיצוב כרזות, מודעות פרסום ותוויות למוצרי צריכה בשפה מודרניסטית. בעבודותיהם הרבו להשתמש בדימויים של נופי ארץ ישראל, סטריאוטיפים חלוציים ודמויות של חיילים.

בשנת 1949 זכו האחים שמיר בפרס הראשון בתחרות לעיצוב סמל מדינת ישראל – זהו סמל המנורה המוכר והאייקוני. עשור מאוחר יותר זכו בתחרות לעיצוב ארבעה שטרי כסף שהנפיק בנק ישראל. בין הסמלים שעיצבו לאורך השנים: סמל עיתון מעריב, נמל אשדוד, דואר ישראל (הצבי), בית החולים תל השומר, המועצה לישראל יפה ועוד. 

מודעת פרסום לעיתון

מודעת פרסום לעיתון "דבר". באדיבות ארכיון "האחים שמיר"

כרזת

כרזת "המכביה" השמינית. באדיבות ארכיון "האחים שמיר"

מודעת פרסום לחומר נגד זבובים. באדיבות "האחים שמיר"

מודעת פרסום לחומר נגד זבובים. באדיבות "האחים שמיר"

כרזת גיוס, באדיבות

כרזת גיוס, באדיבות "האחים שמיר"

סמל המנורה. האחים שמיר זכו במקום הראשון בתחרות עיצוב סמל המדינה בשנת 1949.

סמל המנורה. האחים שמיר זכו במקום הראשון בתחרות עיצוב סמל המדינה בשנת 1949.

מי האיש על שטר 10 הלירות? התעלומה נפתרה

"תראי מיכל", הוא המשיך, "מאוד התרגשתי לקרוא את הכתבה שלך ורציתי לוודא שאתם יודעים שעל שטר 10 הלירות מופיע רודי".

כל כך שמחתי שזה מה שהוא רצה להגיד, מכיוון שזהו למעשה אישוש לסיפור שהיה שנוי במחלוקת. כשהוא מתייחס ל'רודי', הוא מדבר כמובן על הצלם רודי ויסנשטין שעומד מאחורי "הצלמניה" המיתולוגית ועבד עם האחים שמיר. רבים מאיורי האחים התבססו על צילומים וכך יצא להם לעבוד יחד. מרים, אלמנתו של רודי, תמיד סיפרה כי על שטר 10 הלירות שעיצבו ואיירו האחים בסוף שנות ה-50 מופיעה דמותו של רודי, שהגיע לצלם ויצא מצולם בשל חוסר התאמתו של הדוגמן שהגיע. הדמות אכן נראית כמו רודי, אך במהלך השנים היו שטענו כי מדובר במישהו אחר. יורם סיפר שיש בידיו סקיצה של תהליך העבודה על השטר, עם צילומים של רודי מדגמן. משם כבר קצרה הייתה הדרך לשיחה ארוכה יותר ובה דיון על מפעל החיים של אביו ודודו, על תחזוקת אוסף,  חשיבות חשיפת חומרים לקהל הרחב ועוד נושאים איתם גם אנחנו בצלמניה מתמודדים, וכל אוסף פרטי או ציבורי נתקל ומתחבט בהם. 

מומלץ מאוד להיכנס לאתר המקסים של האחים שמיר, אותו הקים יורם שמיר: http://shamir-brothers.com/  אל תחמיצו את הכרזות – החלק היפה ביותר באוסף לטעמי. 

אז אם במקרה אתם נתקלים או מחזיקים בחומר מקורי של האחים שמיר, אתם מוזמנים להשאיר לנו תגובה, או ליצור קשר עם יורם דרך האתר. מי יודע, אולי אתם מזיקים בחומר שעדיין לא תועד ותוכלו לתרום למפעל התיעוד של יורם, שהוא גם חלק מההיסטוריה והמורשת של כולנו.

מי אני? מיכל מינסקי, בעלת תואר ראשון בתולדות האמנות והיסטוריה, בעלת ניסיון עבודה בארכיונים היסטוריים של צילום כאוספי מוזיאון ארץ ישראל וארכיבאית ארכיון הצלמניה. עורכת סיורים והרצאות בנושא צילום היסטורי ארץ ישראלי