״חלום שהתגשם״: הדר מצאה 5 אחים למחצה וגילתה מה קרה לאביה

״חלום שהתגשם״: הדר מצאה 5 אחים למחצה וגילתה מה קרה לאביה

הדר חן כבר לא האמינה שזה יקרה. עשרות שנים היא חיפשה אותו, חלמה על הרגע שתמצא אותו סופסוף והוא יסביר לה למה הוא עזב יום אחד ולא חזר? אבל שנים של חיפושים אחר אביה הביולוגי הסתיימו באכזבה. כשפנתה לאחרונה ל-MyHeritage וביקשה את עזרתנו באיתור אביה שעזב את אמה ההרה לפני 70 שנה, היא לא דמיינה שכעבור זמן קצר תחבק בזרועותיה את שני אחיה הביולוגים ותסגור מעגל. 

אבל זה בדיוק מה שקרה. 

לפני מספר שבועות נחתה הדר חן בשדה התעופה בפריז ופגשה לראשונה פנים מול פנים את אחותה זיזט (Zizette) ואחיה דניאל קרייף, ילדיו מנישואיו השניים של האב – אותם איתר צוות המחקר של MyHeritage בפריז. השלושה התקשו לעצור את הדמעות. "גיליתי שכל השנים האלה גם הם חיפשו אותי. זה חלום שהתגשם", סיפרה אחרי המפגש בהתרגשות רבה. 

צפו ברגעי האיחוד: 

היא נולדה בישראל לפני 70 שנה, בת לאם חד הורית, ג'ולייט אוחיון, עולה ממרוקו. מגיל צעיר ידעה שאביה הביולוגי עזב את אמה זמן קצר לאחר שנולדה. בידיה תעודת הגירושין של ההורים משנת 1952, בה מופיעים פרטיו של האב – אלברט אברהם קרייף, פועל במקצועו, יליד תוניסיה. בתעודת הגירושין צויין בהערה בתחתית המסמך: "האישה הנל מניקה ילדה". 

תעודת הגירושין.

תעודת הגירושין. "האישה הנל מניקה ילדה".

"אמא לא סיפרה הרבה עליו", אומרת הדר. "הם התגרשו אבל לא הבנתי אף פעם למה הוא עזב". מהמידע שהצליחה לאסוף גילתה שהאב עזב את ישראל זמן קצר לאחר מכן וחזר לתוניסיה, שם כנראה שהקים משפחה מחדש, ואולי בהמשך נדד לצרפת. במשך שנים חיפשה אחריו, אספה את כל המידע האפשרי, ובידיה אף מסמך מתחילת שנות ה-80 ממשטרת הגבולות על פיו האב לא חזר ארצה. 

"הצלחתי לאסוף הרבה מאד מידע, אבל לא ידעתי מה מהמידע נכון ומה לא", היא מספרת. "חלק מהמידע הצביע על כך שהוא גר בטירת הכרמל, חי בפריז או נשאר בתוניסיה, שהוא הקים משפחה חדשה ויש לו ילדים שאולי חיים בישראל ואולי בצרפת. כל הכיוונים שבדקתי לא הביאו לתוצאה המיוחלת". 

חיפושיה של הדר הרחיקו עד תוניסיה, כשבתחילת שנות ה-2000 קיבלה מידע שהצביע על אדם בשם אלברט קרייף שכנראה התגורר ומת שם. אבל המידע לא הוצלב עם מקור נוסף ולא היתה לה הוכחה שהאיש שאותר בתוניסיה הוא האדם הנכון. "מכל המידע שאספתי לא הצלחתי להגיע לתוצאה חד משמעית ולא הצלחתי לאתר אותו", היא מספרת. 

לפני מספר חודשים החליטה לפנות למשרד חקירות בישראל. בהתבסס על כל המידע שאספה במהלך השנים, הסיק החוקר את מסקנותיו ובהן כמה שמות אפשריים לצאצאים של האב, אולם לא הצליח לאתר איש מהם כדי להצליב את המידע. הדר חן הבינה שהגיעה למבוי סתום, שתצטרך לוותר על חלומה למצוא את אביה ולסגור מעגל. 

אלא שאז עלה הרעיון לפנות לחברת MyHeritage ולבקש את עזרת צוות המחקר באיתור האב. חברתה של הדר, שבתה עבדה ב-MyHeritage, הציעה לה לנסות להיעזר באנשי החברה המתמחה במחקר משפחתי. 

צוות המחקר ניגש לעבודה, והחל ביצירת אילן יוחסין – בו הוזנו כל הפרטים הידועים בוודאות לחן אודות אביה, על בסיס המסמכים שאותרו במהלך השנים. בתעודת הגירושין משנת 1952 נמצאה שנת לידתו של אלברט, מקום הולדתו ושם אביו. את המידע הזינו התחקירנים באילן היוחסין, ומיד התקבלה התאמה: במאגר המידע של MyHeritage הופיע אילן יוחסין, מנוהל על ידי משתמשת צרפתייה, הרשומה כבתו של אלברט קרייף, יליד 1925. 

התברר כי המשתמשת, Zou Krief, שיצרה את האילן הקטן שבו מעט פרטים אודות המשפחה, ביצעה בעבר בדיקת DNA. כדי לוודא שהממצא של מחלקת המחקר מדויק, הוחלט להציע להדר חן לבצע גם היא בדיקת DNA – בהנחה שאם אלברט קרייף המופיע באילן של Zou Krief הוא אכן אביה של הדר חן, היא תקבל התאמת DNA כאחות למחצה של הדר. 

הבדיקה בוצעה ונשלחה למעבדה, כעבור זמן קצר התקבל תשובה חד משמעית – Zou היא אחותה למחצה של הדר, אלברט הוא אביהם המשותף. 70 שנות חיפושים הגיעו לסיום.

תחקירן החברה יצר קשר עם זיזט וביקש לשוחח עמה. "יש לי מידע חשוב לבשר לך", כתב לה לאחר שהציג את עצמו. כעבור 24 שעות, צלצל הטלפון של תחקירן MyHeritage. "חיפשת אותי, במה מדובר?" שאלה. כששמעה את הפרטים, פרצה זיזט בבכי. היא סיפרה כי שנים רבות חיפשה את אחותה הגדולה, עליה שמעה מאביה, שנפטר לפני מספר שנים. "הוא סיפר לנו עליה וביקש שנמצא אותה", אמרה בדמעות. "זו הסיבה היחידה שביצעתי בדיקת DNA, כדי למצוא את אחותי הגדולה". 

המחקר הושלם. 

יממה בלבד לאחר השיחה המרגשת עם זיזט כבר שוחחו שתי האחיות בטלפון. למרות מגבלת השפה (זיזט לא מדברת עברית, הדר לא מדברת צרפתית), הן שוחחו ארוכות. הדר גילתה כי יש לה חמישה אחים למחצה הצעירים ממנה, מנישואיו השניים של אביה אלברט. בשיחה קבעו להיפגש בהקדם האפשרי, ואז גם שמעה הדר פרטים רבים אודות אביה, שהתברר כי שם קץ לחייו בשנת 1972. "הוא היה בדיכאון עמוק", סיפרה זיזט לאחותה. "הוא היה תחת טיפול תרופתי ממושך והשגחה, אבל העצב העמוק היה גדול ממנו. ביום הולדתו ה-47, בדצמבר 17, 1972 הוא שם קץ לחייו בפריז. זיזט סיפרה כי אביה גילה להם על בתו הבכורה שחיה בישראל וביקש מילדיו למצוא אותה ולהיות איתה בקשר. "הוא סיפר להם כי נאלץ להתגרש בגלל לחץ של אמו שהתנגדה לנישואיו". 

צפו בשיחה בין שתי האחיות:

בראש השנה, בחודש ספטמבר, המריאה הדר לפריז ופגשה לראשונה פנים מול פנים את שני אחיה, דניאל וזיזט. במשך ארבעה ימים השלימו פערים של חיים שלמים. "היינו ארבעה ימים יחד וזה מרגיש כאילו חיינו ביחד כל החיים", מספרת הדר. "זה לא יאמן, נס גדול". במהלך הביקור המשפחתי בצרפת, פקדה הדר את קברו של אביה בפריז, שם הרגישה שסגרה מעגל.

מאז הן בקשר קבוע. המלחמה שפרצה בישראל ב-7 באוקטובר טלטלה מאד את בני המשפחה, ולפני מספר ימים כתבה לה אחותה מפריז: 

Hadar, the world is changing and we’re all involved in this war that affects all of us, and for once we agree on this universal message. We’re here, there will be better days and may god watch over you all…I send you a big hug and I hope you’ll be in my arms soon!

"הם כל כך אוהבים אותי כאחותם הגדולה", מסכמת הדר. "זה פשוט מדהים, כמה הייתי חסרה להם. הם מודאגים מאוד בעקבות המצב ואנחנו כל הזמן מתכתבים. אני כל כך מאושרת שהספקתי להיפגש איתם לפני המלחמה הנוראית". 

הערות

כתובת הדוא"ל נשמרת פרטית ולא תוצג

  • על

    עמיקם ליפשיץ

    4 בנובמבר, 2023

    שבוע מבורך עם בשורות טובות לכולם
    סיפור מרגש מאוד , מאחל ברכה והצלחה לכל בני המשפחה