יום השואה הבינלאומי: תמונת האיחוד המרגשת שגילה משתמש MyHeritage

יום השואה הבינלאומי: תמונת האיחוד המרגשת שגילה משתמש MyHeritage

במשך 12 שנה לא ראתה חיה לוביץ׳ את אחותה הגדולה יפה. בזמן שהיא שרדה את זוועות אושוויץ וצעדות המוות, אחותה שעלתה לארץ לפני המלחמה חיכתה ליום שבוא יתאחדו. רגע האיחוד המרגש נלכד בעדשתו של הצלם הנס קאופמן. במסגרת פרויקט מיוחד שאנו עורכים לרגל חגיגות יום העצמאות ה-75, ביקשנו לאחרונה ממשתמשי MyHeritage לשלוח אלינו סיפורים משפחתיים מרגשים שקשורים בהיסטוריה של מדינת ישראל – וכך נחשפנו לתמונה יוצאת הדופן.

 מצאתם תגליות מרגשות בזכות MyHeritage? לחצו כדי לשתף איתנו את הסיפור!

הסיפור המרגש מתפרסם הבוקר בעיתון ידיעות אחרונות ובאתר Ynet לקראת יום השואה הבינלאומי שיצויין מחר ברחבי העולם. תמונות שכאלו, המתגלות בזכות מחקרים של משתמשי MyHeritage, ממחישות עד כמה ההיסטוריה המשפחתית האישית של כל אחד מאיתנו היא בעצם חלק מהפסיפס שלנו כעם וכמדינה.

יניב רווה בן ה-49 שחקר את העבר המשפחתי שלו ב-MyHeritage, שיתף את התמונה את הסיפור מאחוריה. ״יפה ואחותה מאשה עלו לישראל לפני המלחמה. זמן קצר לאחר פרוץ המלחמה נלקחו שאר בני המשפחה לאושוויץ״. חיה הצליחה לשרוד את אושוויץ וגם את צעדות המוות, אך שאר בני המשפחה – הורים ושני אחים – נספו.

במאי 1947, בהיותה בחודש התשיעי להיריונה, עלתה חיה ביחד עם בעלה דוד על האונייה "מורדי הגטאות". עשרה ימים לאחר מכן זוהתה הספינה על ידי מטוס בריטי, והותקפה על ידי שתי משחתות. החיילים הבריטים עלו על הסיפון, ולאחר מאבק אלים שכלל שימוש בגז מדמיע ובזרנוקי מים, כל הנוסעים גורשו לקפריסין, שם הוחזקו במחנות מעצר במשך חמישה חודשים.

רגע האיחוד בנמל חיפה: האחיות חיה ויפה נפגשות בארץ לראשונה לאחר השואה - בדיוק בכ

רגע האיחוד בנמל חיפה: האחיות חיה ויפה נפגשות בארץ לראשונה לאחר השואה – בדיוק בכ"ט בנובמבר (צילום: הנס קאופמן, צביעה ושיפור תמונה: MyHeritage)

בינתיים, יפה ומאשה, אחיותיה של חיה, חיכו לה בארץ. הן הכינו לה קבלת פנים – אך לשווא. בקפריסין ילדה חיה את בתה הבכורה, ציפורה, אמו של רווה. חיילים בריטים לקחו אותה לבית חולים קטן, וכיוונו אליה את נשקם כדי לוודא שלא תברח בזמן הצירים. ציפורה הייתה אחת מ-609 התינוקות על סיפון "אושן ויגור".
הגלויה ששלחה חיה ומשפחתה מהמחנה בקפריסין

הגלויה המשפחתית ששלחו חיה, דוד ובתם ציפורה מהמחנה בקפריסין

"התמונה הופיעה לימים בספר תקומת ישראל", סיפר רווה. "סבתא שלי ואחותה לא ידעו שזה צולם עד שיצא הספר. הוא היה אצלן בסלון, ובתור ילד אני זוכר שכאשר באנו לסבתא ישר היינו פותחים את הספר ומציצים בתמונה הכל כך מרגשת הזאת".
חיה רוחצת את ביתה התינוקת במחנה המעצר בקפריסין

חיה רוחצת את ביתה התינוקת, ציפורה, במחנה המעצר בקפריסין

האחיות שהתאחדו מחדש סירבו להיפרד שוב. הן עברו להתגורר באותו הבית, ובהמשך הפכו לשכנות, דלת מול דלת, עד שהלכו לעולמן באותה השנה. "התחלתי לחקור את העבר של המשפחה שלי, והבנתי שאני לא יודע כלום", סיכם רווה. "סבתא שלי סיפרה על עברה, אבל בתור ילד לא ממש הקשבתי, לצערי. רק התמונה הזאת תמיד ישבה לי בראש, והרגשתי צורך לשתף מה עומד מאחורי החיבוק הכן הזה".