ניצול שואה בן 102 התאחד עם אחיין שלא ידע על קיומו

ניצול שואה בן 102 התאחד עם אחיין שלא ידע על קיומו

מחקר משפחתי עיקש ורצון לשמר את ההיסטוריה המשפחתית של משתמשת MyHeritage, חגית מיקנובסקי הוביל בשבוע שעבר לאיחוד משפחה מרגש במיוחד, שזכה בימים האחרונים לחשיפה בינלאומית רחבה. 72 שנים לאחר סיום מלחמת העולם השנייה, פגש לראשונה אליהו פטרושקה, ניצול שואה בן 102 מכפר סבא, את בן אחיו הצעיר, וולף שאליהו חשב כל השנים שנספה בשואה.

אליהו עצמו הצליח להימלט מידי הגרמנים כשהיה רק בן 24. במנוסתו, הוא הותיר בלית ברירה את משפחתו מאחור – אבא, אמא ושני אחיו התאומים הקטנים – וולף וזליג. כשנגמרה המלחמה חזר למקום הולדתו פולין, אך שם לא מצא זכר לקרוביו ונאלץ להתרגל למציאות ולהנחה שהוא היחידי ממשפתו ששרד.

לפני חודש, כשחגית מיקנובסקי החליטה לבנות את עץ המשפחה שלה ב-MyHeritage היא ידעה שהמחקר שלה לא הולך להיות קל. אמנם היו לה לא מעט פרטים, אך מאידך גם הרבה חורים שהיתה צריכה למלא. "הנחתי שעלי להשתמש בכל המאגרים האפשריים, אבל קודם לכן עלי לסדר את המידע המצוי בידי", היא מספרת. חגית הזינה את כל המידע שהיה מצוי ברשותה לאילן יוחסין משפחתי שבנתה ב-MyHeritage. "בניית האילן עזרה לי מאוד לראות את הדברים 'מלמעלה', באופן שהציג את התמונה הכוללת. זה היה הבסיס שממנו יכולתי להמשיך ולהעמיק במחקר".

כעת, משהבינה איפה ממוקם בדיוק כל אחד מבני משפחתה, החלה לחפש רמזים נוספים. היא מצאה ביד ושם דפי עד של שני אחים: וולף ואליהו פיטרושקה, שדמו באופן מפתיע לדפי העדות שכתבו סבה יעקב בורנשטיין ז"ל ואחותו טובה פליישר ז"ל. האסימון נפל לה במהירות: וולף ואליהו הם בני דודים ראשונים של סבה, יעקב ואחותו, טובה. ברגע אחד השתלמו השעות הרבות של בניית העץ והתובנות שחגית קיבלה בעזרתו.

עצם קיומן של העדויות הצביעו על כך שוולף ואליהו שרדו את השואה, ואף ייתכן כי הקימו משפחה. המחקר המשפחתי של חגית קיבל תפנית משמעותית. כעת היא ביקשה לא רק להוסיף לעץ ענפים חדשים, אלא גם אולי למצוא בני משפחה שחגית לא הכירה. חיפוש נוסף של השם "אליהו פטרושקה" בגוגל הניב תוצאה שנראתה לה רלוונטית: סרטון יום ההולדת ה-100 של אליהו פיטרושקה. חגית שמה לב שאת הוידאו העלה נכדו של אליהו, שחר סמורודינסקי.

היא חיפשה ומצאה את כתובת המייל של שחר ושלחה לו הודעה עם כל הפרטים שמצאה. כעבור זמן קצר קיבלה תשובה מאמו של שחר, הבת של אליהו פטרושקה: "כן, אנחנו המשפחה שאת מדברת עליה. הכרתי את יעקב בורנשטיין. אנחנו צריכים לארגן פגישה עם אבא שלי. בבקשה שלחי לי את העץ שעשית".

חגית שיתפה עם משפחת סמורודינסקי את העץ ב-MyHeritage ומכאן העניינים התגלגלו במהירות. "בני משפחתו של אליהו נכנסו לאתר ב-MyHeritage, הוסיפו פרטים לעץ וראו את דפי העד שכתבו אליהו ו-וולף אחיו, אותם העליתי לאתר", מספרת חגית. באותה הרגע הבינה המשפחה שוולף לא מת בשואה.

שחר, הנכד, התקשר למספר הטלפון שהשאיר וולף כשכתב את העדות ב-2005. את הטלפון בצד השני הרים אלכסנדר, בנו של וולף, שנדהם לשמוע על הגילוי. השמחה נמהלה בעצב כאשר אלכסנדר סיפר שוולף נפטר לפני שש שנים, אבל אליהו בן ה-102 לפחות זכה באחיין.

השבוע, אחרי 70 שנים שבהן אליהו היה בטוח שאיש לא שרד מלבדו, טס אלכסנדר לישראל ונפגש לראשונה עם אליהו דודו ועם המשפחה המורחבת.

"באמצעות עץ המשפחה שבניתי ב-MyHeritage גיליתי גילויים משמעותיים לי ולמשפחתי", סיכמה חגית. "הבנתי איך אנשים שהכרתי או ששמעתי את שמם קשורים אליי, איפה הם מתחברים, באיזה ענף. בנוסף נתתי לשמות שעל דפי העד שבני משפחתי כתבו לאחר השואה משמעות גדולה יותר עבור ילדי – הפכתי אותם לחלק מהמשפחה. הגילוי באמצעות "דפי העד" של "יד ושם" של האחים פיטרושקה, בני הדודים של סבא שלי, ריגש וטלטל אותי מאוד.  אך לצד השמחה חשבתי גם על אובדן השנים, על כך שהדפים שכבו להם שם ואיש לא קרא בהם ולא הצליב את המידע. כשהתחלתי את הפרויקט לא תיארתי לעצמי שאקח חלק ב"נס" של משפחת פיטרושקה. הסיפור הזה נגע בלבבות רבים, ואני מקווה שכתוצאה מכך עוד אנשים יחקרו את תולדות משפחתם".

 

הערות

כתובת הדוא"ל נשמרת פרטית ולא תוצג

  • יהודה טייאר

    6 בדצמבר, 2017

    עבודת קודש שאין כדוגמתה העשויה לרגש אף את הקשוחים שבקרבנו! אנא הנגישו את המידע בשפה העברית וביתר קלות להתחבר למידעים ממחקרים והתאמות ..

  • ליביה רוזנפלד

    19 בדצמבר, 2017

    אני מחפשת את מישפחת אבי ואי י בארץ ובחול

  • ליביה רוזנפלד מישפחת אימי דוד

    19 בדצמבר, 2017

    אני מחפשת את מישפחת אבי ואימי בארץ ובחול