מתוניסיה לישראל: "עכשיו לבן הדוד הערירי יש משפחה"

מתוניסיה לישראל: "עכשיו לבן הדוד הערירי יש משפחה"

כששירן טויטו  החליטה להירשם ל-MyHeritage ולחקור את השושלת המשפחתית שלה, ששורשיה נטועים בג'רבה, תוניסיה, הדבר האחרון שציפתה לו הוא למצוא קרוב משפחה. שבתוך כמה חודשים יגיע אותו קרוב משפחה ארצה ויגור בסמוך אליה – שמשפחתה תהפוך למשפחתו היחידה בעולם.

"חיפשתי דבר אחד ומצאתי דבר אחר וזה מאד מרגש ומיוחד", היא מספרת על הגילוי. "מדובר באדם ערירי, שנותר לבדו ופתאום ברגע אחד יש לו משפחה סביבו. אבא שלי מרגיש שזו שליחות – לדאוג לו ולתמוך בו והכל בזכות MyHeritage".

טויטו, בת 33 ממעלה אדומים, החליטה לפני כשנה לצלול אל ההיסטוריה המשפחתית שלה ולחפש מידע אודות קרוביה שהגיעו ארצה מג'רבה, תוניסיה. היא נרשמה לאתר והחלה לבנות את אילן היוחסין שלה ומהר מאד קיבלה התאמה חכמה לאילן יוחסין עשיר במידע, שבנה משתמש בשם בנימין פיניש, אף הוא בן הקהילה.

אילן היוחסין של שירן טויטו. מצאה את בן הדוד בזכות Smart Match

אילן היוחסין של שירן טויטו. מצאה את בן הדוד בזכות Smart Match

"ידעתי שסבתי מגיעה ממשפחה של רבנים ומקובלים חשובים בג'רבה וניסיתי למצוא כל מידע אפשרי אודותם", מספרת טויטו. "אבא שלי ידע שבג'רבה נותר קרוב משפחה אחד שעדיין גר שם, אבל לא ידענו עליו כלום ולא היתה דרך ליצור עמו קשר".
טויטו סיפרה לאביה על הממצא המעניין והשניים יצרו קשר עם פיניש כדי לשמוע פרטים נוספים. הצדדים החליפו מידע והרחיבו את אילנות היוחסין. חלפו מספר חודשים והמידע שנוסף, הפך לרלוונטי מתמיד. אביה של טויטו קיבל שיחת טלפון מפתיעה, לפיה קרוב המשפחה, שעונה אף הוא לשם בנימין, הגיע ארצה לטיפול רפואי דחוף. לשיחה הזו, מודה טויטו, היא ואביה לא ציפו.

"פניתי שוב למנהל האילן של הקהילה, עידכנתי אותו וביקשתי מידע על נסיבות הבאתו של בן הדוד לארץ, מתברר שאחיו של פיניש, שוחט במקצועו, עבד יחד עם אותו בן דוד ומכיר אותו אישית".

יהודי תוניסיה, בראשית המאה ה-20. באדיבות אתר

יהודי תוניסיה, בראשית המאה ה-20. באדיבות אתר "תוניסיה מורשת"

התברר כי מצבו הרפואי של בן הדוד הדרדר עד כי נדרשה הטסתו הבהולה ארצה לטיפול רפואי. "הוא סבל מסוכרת שבעקבותיה נאלצו לקטוע את רגלו. בשל היותו ערירי שאיש לא יכול לסייע לו, העלו אותו מיד על מטוס ארצה להמשך טיפול וניסו לאתר קרובי משפחה וככה הגיעו לאבא שלי".

לבקשת משפחת טויטו, הועבר בנימין למוסד סיעודי במעלה אדומים, סמוך לביתם. לאחר בידוד ממושך, כתוצאה מחיידק שנשא בגופו, הורשו בני משפחת טויטו לבקרו ומאז סועד אותו אביה של טויטו מדי יום.

שירן טויטו.

"זה בלתי נתפס – פתאום ביום אחד יש לנו דוד שלא ידענו עליו דבר ועכשיו אנחנו המשפחה שלו. אני מסתכלת עליו ורואה את סבתא שלי, זה מאד מרגש ולא היה יכול לקרות, אלמלא בניתי את אילן היוחסין. הוא כבר לא מעוניין לחזור לביתו בתוניסיה ורוצה להישאר בארץ לצד אבא שלי – בן המשפחה היחיד שהוא מכיר. עדיף לו פה ליד המשפחה, הוא אומר, מאשר שם לבד״.

הערות

כתובת הדוא"ל נשמרת פרטית ולא תוצג

  • שלומית

    12 באפריל, 2020

    יש לי חברה שאבא שלה כתב ספר "מלכי תרשיש"
    הם גרים ביישוב "ברכיה" בדרום בישראל ליד אשקלון
    הם צאצאים של רבני ג'רבה
    ובספא יש מחקר מעמיק על רבני ג'רבה ומשפחות ג'רבה החשובות.