מתנת יום ההולדת ה-100 של סבתא: הדפס מהודר של אילן היוחסין

מתנת יום ההולדת ה-100 של סבתא: הדפס מהודר של אילן היוחסין

מאמר אורח מאת: שמרון שיף • 

מחקר שורשים הפך לתחביב מרכזי שלי עוד בשנת 2013, כשהתבקשתי למצוא באינטרנט מידע עבור קרוב משפחתה של אישתי. באותו רגע הרגשתי כאילו נופל לי האסימון, והבנתי שלמעשה איני יודע דבר וחצי דבר על ההיסטוריה משפחתית שלי עצמי. זכרתי שאמי התעניינה בהיסטוריה המשפחתית שלנו כאשר הייתה בגילי, אבל באותו הזמן העניין לא בער בי באופן אישי, ובבית הספר מעולם לא נתבקשנו לעשות עבודת שורשים. המעט שכן ידעתי, היה המקום ממנו הגיעו הסבים שלי, ואת שם משפחתה של סבתי לפני הנישואין.

החלטתי לקחת את העניין ברצינות: קיימתי שיחות וראיונות עם כל בני משפחתי, והתחלתי לחפש אילנות יוחסין שלהם ב-MyHeritage ו-Geni.

במהלך המסע שלי למחקר השורשים עברתי דרך ארוכה, שבסופה גיליתי סיפורים משפחתיים מרתקים, ובן לילה הפכתי להיסטוריון המשפחתי, המומחה שכולם שואלים אותו אודות השורשים, וזה שכותב עדכונים במיילים לקרובי משפחה אודות ממצאים חדשים.

מאז ומתמיד היינו משפחה מאוד מלוכדת שאוהבת לבלות יחד, וכאשר התחלנו לתכנן את חגיגות יום ההולדת ה-100 של סבתי, היה ברור שזה הזמן והמקום הנכון להציג בפניה את המידע על ההיסטוריה המשפחתית שאספתי במשך השנים.

רעיון למתנה

הרשו לי לספר לכם בכמה מילים על סבתא שלי, שבשבילי היא באמת אישה יוצאת דופן. היא הגיעה לישראל נטולת כל טרם מלאו לה 17 שנים, וזאת לאחר שאיבדה בשואה את כל משפחתה הקרובה. למרות זאת, היא המשיכה את חייה והקימה משפחה לתפארת, עם יותר מ-140 צאצאים. כיום, בגיל 100 מוחה צלול לחלוטין, זכרונה עדיין חד, והיא עצמאית לחלוטין ונהנית מהחיים. אם מזמינים אותה לאירוע כלשהו לכבוד אחד מנכדיה או ניניה – אין מצב שהיא תפספס! מאז ומתמיד השקיעה את כל כולה במשפחה, וכעת היא קוטפת את הפירות: צאצאיה גרים בקרבת מקום ויש סביבה בני משפחה אוהבים שמבקרים אותה לעיתים תכופות.

כשיום ההולדת ה-100 של סבתא הלך התקרב, בן דודי העלה רעיון: להדפיס פוסטר מעוצב שיציג לראווה את כל המשפחה – ולהעניק לה את זה במתנה. חשבתי שזה רעיון מצויין, ומייד הצעתי ליצור את הפוסטר באמצעות "תרשים השמש" – פורמט מיוחד של אילן יוחסין ב-MyHeritage שבו הזוג העיקרי נמצא במרכז, וכל דור שמתווסף יוצר טבעת סביב הדור שקדם לו. את התרשים ניתן לייצא כקובץ ישירות מעץ המשפחה ב-MyHeritage, ולהדפיסו במידות גדולות.

בן דודי היה אחראי לאיסוף התמונות – צילום אחד מכל בני המשפחה – ואת כולן הכנסנו לאילן היוחסין ב-MyHeritage. מכיוון שהיינו צריכים את התרשים מוכן בתוך ימים ספורים, החלטתי לבקש את עזרתו של גלעד יפת, מייסד ומנכ"ל MyHeritage, אותו היכרתי בעבר במסגרת פרויקט רשומות היסטוריות מישראל שנטלתי בו חלק. לתדהמתי גלעד השיב מיד וניאות לסייע. לא ציפיתי לכזו היענות מהירה.

התרשים הודפס על גבי פלסטיק אקרילי, ולסיום הוספנו פסוק מהתנ"ך הכולל ברכה לעתיד טוב יותר ותקווה להולדת צאצאים נוספים.

תרשים השמש הסופי של סבתא אסתר

תרשים השמש הסופי של סבתא אסתר

חמישה דורות חוגגים יום הולדת 100

קבענו תאריך ומקום לחגיגות, הזמנו צלם מקצועי – ובילינו את כל סוף השבוע ביחד. סבתא הייתה במרכז העניינים והרגישה כמו סלבריטאית אמיתית!

חמשת הדורות מתאספים כדי לחגוג את יום הולדתה של סבתא אסתר

חמשת הדורות מתאספים כדי לחגוג את יום הולדתה של סבתא אסתר

את התרשים המשפחתי הצבנו במקום של כבוד במרכז החדר בו התכנסנו. הייתה זו דרך נהדרת להציג לנוכחים את מיקומם המדוייק באילן היוחסין המשפחתי, ואכן התגובות היו נהדרות.

אסתר והתרשים המשפחתי החגיגי. דרך מושלמת להציג אילן יוחסין במפגש

אסתר והתרשים המשפחתי החגיגי. דרך מושלמת להציג אילן יוחסין במפגש

בנוסף, כדי להציג לסבתי את אבות אבותיה בצורה נוחה, הדפסנו תרשים נוסף של עץ המשפחה בפורמט אחר, ששמו "לוח שעון חול", גם כן מתוך אתר MyHeritage. לסיום, על מנת לשפר את הצילומים הישנים של ההורים של סבתא אסתר, השתמשנו ביישומים לעיבוד התמונות Photo Enhancer ו-™MyHeritage In Color, וגם פה התוצאות נגעו לליבה.

סבתא אסתר בוחנת את "תרשים שעון החול", שמציג את אבות אבותיה

סבתא אסתר בוחנת את "תרשים שעון החול", שמציג את אבות אבותיה

במהלך סוף השבוע החגיגי ניצלתי את ההזדמנות לתת הרצאה על קורותיה של המשפחה מצד סבי, וזאת על מנת לעורר את התעניינות הנוכחים בעולם הגנאלוגיה, וגם כדי לעודד את המבוגרים שבקהל לחלוק איתנו כמה זכרונות מן העבר.

למותר לציין שעבורנו האירוע היה מיוחד מאין כמונו. ילדי המשפחה יכלו להרגיש עד כמה סבתא יקרה ומשמעותית לכולנו ולגלות איזה אדם מיוחד היא. הם זכו לשמוע על חייה, על מסירותה לזולת ועל יחסה למשפחה. מעבר לזה, כולנו יודעים שקצב החיים המהיר לא מזמן לדור הצעיר הזדמנויות רבות להיות נוכחים באירוע שמתמקד בדור המבוגר – ומכאן חשיבותו.

ובאשר לתרשים השמש המשפחתי – הוא נשאר תלוי על הקיר מעל המחשב בחדר העבודה של סבתא אסתר, והיא נהנית להביט בו כל יום מחדש.

הערות

כתובת הדוא"ל נשמרת פרטית ולא תוצג

  • על

    עמיקם ליפשיץ

    6 בפברואר, 2023

    נהניתי מאוד מהעבודה שלכם במשך כל חדשי השנה האזרחית 2022
    מאחל לכם הצלחה רבה בזה שמשפחות ימצאו קרובים שלא ידעו עליהם
    בברכה וכל טוב ותודה רבה
    עמיקם ליפשיץ