"מצאתי את צאצאיו של האיש שהציל את אבי מהנאצים"

"מצאתי את צאצאיו של האיש שהציל את אבי מהנאצים"

ליונל רוסלר, בן 49 מבלגיה, ניסה במשך שנים למצוא את המשפחה שהחביאה את אביו וסבתו והצילה את חייהם בתקופת השואה. הוא פנה לרשתות החברתיות כדי לבקש עזרה בחיפושים. את הפוסט שלו ראתה עובדת MyHeritage שהגיבה מייד, ובזכות מחקר שערכה, הצליחו ליונל ואביו דויד לפגוש את צאצאיו של האדם שהציל את דויד – ממש באותו המקום בו המשפחה הוחבאה לפני שנים כה רבות.

צפו באיחוד המרגש:

גם אתם מצאתם תגליות מרגשות בזכות MyHeritage? לחצו כדי לשתף איתנו את הסיפור!

"אבי, דויד רוסלר, נולד בשם דניאל לנגה בשנת 1938", מספר ליונל. "משפחתי התגוררה בבריסל בתקופה שבה החלו הרדיפות כנגד הקהילה היהודית במקום. הם עברו בין דירות מספר פעמים במהלך המלחמה ובאחד מהמקרים סביו ודודו נעצרו – ולא חזרו יותר". באותה עת אביו של ליונל היה עדיין ילד קטן, והוא ואימו הצליחו למצוא מקלט במנזר קתולי בבריסל, אך כאשר התבצעה פשיטה על המנזר, הם הצליחו לברוח תודות לפעולותיה האמיצות של אם המנזר, שקיבלה לאחר מכן את תואר חסידת אומות העולם.

לאחר פינויים מהמנזר, דויד ואימו מצאו מקלט אצל משפחת בורלה: ג'ורג' וארבעת ילדיו הצעירים פול, ז'אק, אן-מארי וכריסטיאן. לקראת סוף המלחמה, בשנת 1944, משפחת בורלה העניקה להם מקלט באודרגם, אחד הרובעים של העיר בריסל.

"אבי זכר שבסוף המלחמה ג'ורג' בורלה פחד להיתפס ולהיחשף כמי שמחביא יהודים ולכן החליט להיעדר מהעבודה. מבלי שסיפר על כך למשפחתו או אפילו לסבתי, הוא הודיע בעבודה שהוא חולה והעביר את היום בבית קפה סמוך, תוך שהוא חוזר הביתה בכל לילה כאילו בדיוק חזר מהעבודה. הוא מעולם לא גילה עובדה זאת למשפחתו. והוא סיפר על כך לסבתי ולאבי רק לאחר המלחמה", מספר ליונל.

בזכות פעולתו ההרואית, ג'ורג' הצליח להציל את חייהם של אביו וסבתו של ליונל, ובסך הכל תשע נפשות ניצלו הודות למעשיו יוצאי הדופן. "בנוסף, אחי, אני, וילדינו לא היינו כאן היום בלי אומץ ליבו ונדיבותו", אומר ליונל.

לאחר המלחמה, סבתו של ליונל נישאה בשנית ואביו אימץ את שם המשפחה של אביו החורג, שהיה בעצמו ניצול מחנה ההשמדה אושוויץ. המשפחה עברה לאוסטריה, וכך אבד הקשר עם משפחת בורלה.

מחפשים את המצילים

"במשך שנים רבות ניסיתי לעזור לאבי למצוא את משפחת בורלה, אך ללא הצלחה. לבסוף, בינואר 2022, ניסיתי את מזלי בקבוצה בפייסבוק, ושאלתי אם מישהו יודע משהו על המשפחה הזו.

הפוסט של ליונל בפייסבוק

הפוסט של ליונל בפייסבוק

מארי קאפארט, מנהלת הפעילות של MyHeritage בבלגיה, ראתה את הפוסט, כתבה לליונל שלדעתה תוכל לסייע לו – ומיד ניגשה לעבודה.

לאחר שעיינה ברשומות והצליבה נתונים, מארי מצאה אשה בשם אן-מארי בורלה, שנולדה באודרגם בשנת 1929. היא גילתה שאותה אן-מארי התחתנה עם אדם ששם משפחתו דדונקר ושהיו להם 5 ילדים – כולם כנראה עדיין בחיים.

המחקר של מארי המשיך להעמיק, והיא מצאה אדם בשם קסווייר, אחד מנכדיו של ג'ורג' בורלה ויצרה איתו קשר. בשיחה שקיימה עם קסוויר גילתה מארי שעל אף שלא ידע פרטים רבים, הוא אכן שמע בעבר על סיפור ההצלה.

לאחר מכן הצליחה מארי ליצור קשר גם עם צאצאים אחרים של ג'ורג', כולל כאלו שעדיין היו הבעלים של בית המשפחה באודרגם, שבו ג'ורג' החביא את אבי וסבתי. "ואז עלה במוחנו רעיון נפלא: למה שלא ניפגש שם כולנו?", ליונל נזכר.

הבית שבו הכל התחיל

הבית שבו הכל התחיל

"וכך עשינו! זה היה יום מרגש בצורה בלתי רגילה. יכולתי לראות במו עיניי את המקום שבו אבי הצליח להסתתר מהגרמנים לפני שנים רבות כל כך. בפעם הראשונה מזה כמעט שמונה עשורים אבי חזר למקום שבו חייו ניצלו, והייתה לו הזדמנות יוצאת דופן להודות באופן אישי לצאצאיו של מי שחילץ אותו, ועל כל מה שהם עשו בשבילו ובשבילנו. האימרה 'המציל נפש אחת – כאילו הציל עולם ומלואו' מעולם לא היתה רלוונטית יותר. ג'ורג' בורלה הציל עולם ומלואו תשע פעמים, ובכוונתנו למסור עדות ל"יד ושם", בתקווה שגבורתו תזכה להכרה ושיוענק לו תואר חסיד אומות עולם. זה היה יום שלעולם לא אשכח ואני אסיר תודה למארי ול-MyHeritage על כך שהם אפשרו לזה לקרות".

דויד (במרכז) ביחד עם צאצאי משפחת בורלה

דויד (במרכז) ביחד עם צאצאי משפחת בורלה

ליונל מסיים ואומר שלאביו חשוב מאוד לוודא שהדורות הצעירים ישמעו את סיפורו ויבינו שאסור לתת מקום לשנאה ולמלחמה. "מחירה של המלחמה, מחיר שאותו חווה על בשרו, הוא גבוה מדי. אנחנו מקווים ומתפללים שהמסר הזה יישמע, לטובת כל אלו שעדיין סובלים מנזקיה של האלימות".