74 שנים אחרי שהנרי נהרג במלחמת העצמאות, נפגשה חברת העט עם משפחתו

פוסט אורח מאת תמר ויינבלום, חוקרת מתנדבת בארגון ׳לתת פנים לנופלים׳ •

תחילתו של המחקר אודות הנרי פרנוביק ב״פתק חיפוש״ שהניחו מתנדבי ארגון ׳לתת פנים לנופלים׳ על קברו בהר הרצל, המשכו באיתור תמונתו ובני משפחתו באמצעות אתר MyHeritage, וסיומו במפגש נוגע ללב של בני המשפחה עם ננסי קליין בת ה-92 מארה״ב, שהתכתבה עם הנרי לפני שנהרג במלחמת העצמאות. גברת קליין התראיינה אתמול לאתר Ynet, שם פורסם הסיפור המרגש.

פתק החיפוש על קברו של הנרי פרנוביק

פתק החיפוש על קברו של הנרי פרנוביק

 מצאתם תגליות מרגשות בזכות MyHeritage? לחצו כדי לשתף איתנו את הסיפור!

מטרתו של ארגון המתנדבים היא להנציח את חללי מערכות ישראל אשר נפלו טרם קום המדינה ובתש"ח – אלו שמצבותיהם ריקות או חסרות במידע על סיפור חייהם, ושתמונתם לא נמצאה באתר יזכור של משרד הביטחון. בכל יום זיכרון פוקדים המתנדבים קברי כ-300 "לוחמים עלומים", בתקווה שמי מבני משפחתם או חבריהם יפקוד את קברם ויוכל להוסיף מידע אודותיהם. 

סיפורו של הנרי מתחיל לאחר השואה, עת יזם הקונגרס היהודי העולמי התכתבות של צעירים מאמריקה עם צעירים ששרדו את התופת באירופה. ננסי קליין, אז בשנות ה-20 לחייה, החלה להתכתב עם הנרי. השניים המשיכו בחלופת המכתבים במשך שנתיים, כאשר הוא עדיין בצרפת ומאוחר יותר, כשכבר הגיע לארץ. בעת נפילתו בחול המועד סוכות באוקטובר 1948, נמצא בכיסו מכתבה של ננסי, ומשרד הביטחון טעה לחשוב שהיא בת משפחה – ושלח אליה את הבשורה על מותו בקרב. 

האנדרטה לזכרו של הנרי פרנוביק, ללא תמונתו

האנדרטה לזכרו של הנרי פרנוביק, ללא תמונתו

לפני שש שנים הגיעה גברת קליין לביקור משפחתי בישראל, ותוך כדי טיול עם בתה אביגיל סיפרה לה על הנרי. ננסי רצתה לעלות לקברו, אבל לא זכרה את שם משפחתו ולכן לא יכלה לעשות זאת. אולם לאחרונה, בתקופת הקורונה, היא מצאה את רשימת שמות הנערים לאותה התכתבות – ובה גם שם המשפחה של הנרי – ״פרנבוק״‎.

בביקור נוסף שערכה אביגיל בארץ, היא התבקשה על ידי אמה ננסי לאתר את הקבר כדי לעלות ולחלוק לו כבוד. כאשר הגיעה לקבר, היא מצאה להפתעתה על המצבה את הפתק של ׳לתת פנים לנופלים׳ ובו בקשה למידע נוסף אודות הנרי. אביגיל לא חשבה לפנות לארגון המתנדבים מאחר שלא היה בידה כל מידע, אולם בהיותה עיתונאית, היא פרסמה את הסיפור המרגש אותו שמעה מאמה. 

אביגיל קליין ליד קברו של הנרי פרנוביק (צילום: סטיב לייכמן)

אביגיל קליין ליד קברו של הנרי פרנוביק (צילום: סטיב לייכמן)

ישראל קוחין, רופא מברוקלין אשר קרא את הכתבה, החליט לחפש מידע באינטרנט ומצא עדות של אדם בשם דניאל גרשטנקורן אודות סיפור משפחתו בעת השואה, בו הזכיר את בן דודו שנפל במלחמת השחרור – הנרי. ישראל שלח את המידע אל 'לתת פנים לנופלים' וכך נכנס המחקר אודותיו להילוך גבוה. ראשית, איתרתי את אילן היוחסין עם שמות בני משפחתו של הנרי ב-MyHeritage – מה שאיפשר לי למצוא אותם, ליצור עימם קשר ולקבל תמונה של הנרי – שזה אחד הדברים החשובים ביותר בכל פרויקט שאנחנו עובדים עליו.

תמונתו של הנרי פרנוביק (צביעה ועיבוד: MyHeritage)

תמונתו של הנרי פרנוביק (צביעה ועיבוד: MyHeritage)

כך גם גיליתי את הסיפור המלא של הנרי פרנבוק. הוא נולד ב-15 באוגוסט 1928 בוורשה ליוסף, חייט במקצועו שנספה באושוויץ, ולאסתר-הודס לבית לסגולד, אחות במקצועה. להנרי היו גם שני אחים קטנים – ז׳ק ואליס. 

משפחת פרנבוק היגרה מפולין לצרפת בתחילת שנות ה-30. בתחילה הגיע האב יוסף לאחר שקיבל רישיון עבודה זמני במכרות בעיירה Mont Saint Martin, ואחר כך הצטרפו גם אסתר והנרי. כאשר פג תוקף הרישיון של יוסף והוא לא קיבל אישור נוסף, עברו אסתר והילדים לפריז.

האב יוסף נעצר בפריס ב-14.5.1941 ביחד עם יותר מ-3,700 יהודים בעלי אזרחות זרה, ונשלח למחנה פיטיבייה ומשם גורש ביולי 1942 לאושוויץ, שם נספה. 

מצב המשפחה בזמן המלחמה ואחריה היה בכי רע. האם והילדים הסתתרו במקומות שונים, ובשלב מסויים הילדים נשלחו אל הדודים ולמשפחות מחוץ לפריז, כאשר ארגון הסעד היהודי Rue Amelot דאג לרווחת המשפחה.

הנרי (עומד במרכז התמונה) ביחד עם בני משפחתו

הנרי (עומד במרכז התמונה) ביחד עם בני משפחתו

כשהיה בן 16 החל הנרי ללמוד את מקצוע התפירה בעור ועבד כשוליה, אבל בגיל 18 החליט לעזוב את הבית ולעלות לפלשתינה. מכיוון שגיל הבגרות בצרפת הוא 21, נאלץ הנרי לעלות לארץ, כנראה בזהות בדויה, במסגרת גיוס של מתנדבי חוץ לארץ. זו ככל הנראה הסיבה שלא ניתן למצוא את שמו במסמכי העלייה או ברישומי האניות. יחד עם זאת, על פי אתר יזכור הוא נכנס לארץ במהלך חודש מאי 1948.

בליל 19-20 באוקטובר 1948 נערך מבצע "יקב", שבמסגרתו התכוונה חטיבת "עציוני" בפיקודו של משה דיין לכבוש שטחים באזור דרום ירושלים במטרה ליצור פרוזדור רחב שיכלול את מסילת הברזל לשפלה. במבצע הפעילה החטיבה בין השאר את גדוד 62 (גדוד 'בית חורון') אליו השתייך הנרי – ומהלך הקרבות הוא נהרג ביחד עם ארבעה חללים נוספים. הנרי נקבר בשייח באדר בקבורה זמנית והועבר שנתיים מאוחר יותר לקבורה בהר הרצל. 

באשר למשפחתו של הנרי, אחיו ז׳ק ואחותו אליס שרדו את המלחמה, אך אחיו הלך לעולמו בלי להותיר משפחה. אחותו, שנפטרה גם היא, הותירה אחריה שני ילדים. עם תום המלחמה נישאה אימו בשנית לאדם בשם אלברט זלאגו ולשניים נולדה בת בשנת ב-1946 בשם פולט.

בשנת 1995, במהלך טקס הוקרה עבור האנשים שנטלו חלק במלחמה במסגרת הארגונים גח״ל (גיוס חוץ לארץ) ומח״ל (מתנדבי חוץ לארץ), קיבל דודו של הנרי ז״ל תעודת הערכה מטעם מדינת ישראל ומשרד הביטחון. 16 שנה לאחר מכן, בחודש מאי 2011, קיבל הנרי אזרחות כבוד שהוענקה לאחר המלחמה לחללי מלחמת העצמאות.

אתמול, בעקבות כל הגילויים המרגשים, התקיימה בבית העלמין הצבאי הר הרצל אזכרה מיוחדת לזכרו של טוראי הנרי פרנוביק שנפל במלחמת העצמאות, ושם גם נפגשו לראשונה קרובי משפחתו של הנרי מצרפת שעלו לישראל עם ננסי קליין בת ה-92 מניו יורק ובתה אביגיל.

ננסי ובתה אביגיל (מימין) יחד עם משפחת לסגולד, בני הדודים של הנרי שנמצאו באמצעות MyHeritage (צילום: לתת פנים לנופלים)

ננסי ובתה אביגיל (מימין) יחד עם משפחת לסגולד, בני הדודים של הנרי שנמצאו באמצעות MyHeritage (צילום: לתת פנים לנופלים)

תמונותיו של הנרי על קברו (צילום: לתת פנים לנופלים)

תמונותיו של הנרי על קברו (צילום: לתת פנים לנופלים)

הערות

כתובת הדוא"ל נשמרת פרטית ולא תוצג

  • ד

    דינה

    6 באוגוסט, 2022

    מרגש וכל כך עצוב. לעבור את כל התופת הזו ואז למות בגיל 20 רחוק מכל המשפחה. כל הכבוד לארגון "לתת פנים לנופלים" ול <my heritage