MyHeritage והמכביה מציגים: תערוכת צילומי ספורט היסטוריים

MyHeritage והמכביה מציגים: תערוכת צילומי ספורט היסטוריים

לקראת משחקי המכבייה ה-21 שייפתחו ביולי 2022, נחנכה השבוע תערוכת תמונות מיוחדת תחת השם "ישראל חוגגת ספורט – אז ועכשיו". התערוכה מוצגת עד ה-1 באוגוסט בנמל התעופה בן גוריון לאורך המסדרון המוביל לדיוטי פרי, ומוצגים בה רגעי ספורט היסטוריים ומרגשים ששוחזרו בצבע בעזרת יישומי עיבוד התמונות של חברת MyHeritage. בנוסף לצביעה המתקדמת, עובדו הצילומים מחדש בתהליך הכולל חידוד, תיקון נזקים ושחזור הצבעים המקוריים בצילומי הצבע שדהו.

מפיחים חיים בצילומי ספורט היסטוריים

התמונות בתערוכה מדגישות את ההמשכיות של המסורת הספורטיבית, את התעצמות מקומו של הספורט בתרבות הישראלית, ואת הערכים העומדים בבסיס המכביה – משחק הוגן, כבוד הדדי, ניצחון הגוף והרוח ורדיפה אחר מצוינות.

באירוע הפתיחה שהתקיים השבוע השתתפו בין היתר יו"ר המכביה, אריק זאבי, שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו שטה והספורטאים והמדליסטים האולימפיים ירדן ג'רבי, ארטיום דולגופיאט ומיקי ברקוביץ'.

תערוכת הצילומים החדשה בנתב"ג (צילום: אלעד מלכה)

תערוכת הצילומים החדשה בנתב"ג (צילום: אלעד מלכה)

המכביה הראשונה

המכביה הראשונה התקיימה לפני 90 שנה, עוד לפני הקמת מדינת ישראל. מאז ועד השתתפו עשרות אלפי ספורטאים במכביה, וזהו אירוע הספורט השני בגודלו מבחינת כמות משתתפים, שידוע גם בכינוי "האולימפיאדה היהודית".

רגעי הספורט ההיסטוריים של המכביה שזורים בסיפורו של המפעל הציוני ומחזקים את הקשר של המשתתפים בה עם מדינת ישראל על כל גווניה ורבדיה. כמו אז, גם היום המכביה היא חגיגה של ספורט בינלאומי.

בין התמונות הבולטות המוצגות בתערוכה ניתן לראות את טקס פתיחת המכביה הראשונה שהתקיימה ב-1932 ובה התחרו 390 ספורטאים מ-18 מדינות, לצד תמונה מהמכביה האחרונה שהתקיימה בשנת 2017 באצטדיון טדי בירושלים לעיני 30 אלף צופים; אגדת הספורט ואתלטית העל, אסתר רוט שחמורוב, באימון בווינגייט בשנות ה-60, לצד תמונה עכשווית מביתה; האצנית ג'ומאן ג'ובראן, אלופת ישראל בקרב שבע ובריצת 400 מטר ולצידה אחד מהספורטאים שהשתתפו בתחרות הריצה במהלך המכביה הראשונה בשנת 1932, המתעלמת היהודייה אגנס קלטי מדגימה שפגט בגיל 98 ובתמונה במהלך השתתפותה במכביה ה-5 בשנת 1957, שיאן העולם למאסטרס בשחייה גרשון שפע ואחיו הגדול ראובן שפע במהלך המכביה ה-6 בשנת 1961 ועוד.

צפו בגלריית הצילומים ההיסטוריים (לחצו על התמונות להגדלה):

אחד ממוזמני התערוכה היה גם בני הספל, בנה של יהודית דויטש-הספל, שנבחרה לספורטאית השנה ב-1935. דויטש-הספל, שחיינית אוסטרית, זכתה בתואר לאחר שקבעה 12 שיאים חדשים. באותה השנה היא הגיעה לארץ, השתתפה במכביה ה-2 וזכתה במדליית זהב. כששבה לאוסטריה הודיעה על סירובה להשתתף במשחקים האוליפמיים בברלין במחאה על המדיניות של היטלר.
ספורטאים יהודים אוסטרים נוספים הלכו בעקבותיה וסירבו להשתתף במשחקי ברלין. התאחדות השחייה האוסטרית שללה ממנה בתגובה את כלתאריה ושמה נמחק מספרי השיאים.
ב-1938 עלתה עם משפחתה לארץ ישראל, ובשנת 1995 התנצל נשיא התאחדות השחייה האוסטרית בפני דוטיש והחזיר את שיאיה לספרים.
בני הספל, בנה של השחיינית האוסטרית יהודית דויטש-הספל, על רקע התערוכה

בני הספל, בנה של השחיינית האוסטרית יהודית דויטש-הספל, על רקע התערוכה

אחד הספורטאים המופיעים בתמונות התערוכה בן משפחה שלכם? גם לכם יש תמונה יוצאת דופן מעולם הספורט שעברה במשפחתכם מדור לדור? נשמח לשמוע על כך בתגובות!

הערות

כתובת הדוא"ל נשמרת פרטית ולא תוצג

  • דב

    דליה באן להב

    26 ביוני, 2022

    האם יש תמונות מפתיחת המכביה מס. 4?