התקפת מעבר: כדורסלני מכבי ת"א מגלים שורשים

התקפת מעבר: כדורסלני מכבי ת"א מגלים שורשים

מועדון הכדורסל של מכבי תל אביב נוסד לפני 90 שנה, ולציון המאורע ערכו תחקירני חברת MyHeritage מחקר שורשים לשלושה שחקנים – ג'ייק כהן, יפתח זיו ועוז בלייזר. במפגש שנערך לאחרונה עם שלושת השחקנים הצגנו להם כמה מן התגליות המעניינות והמפתיעות, ואפילו ערכנו תחרות קטנה שבה כל אחד מהם היה צריך להוכיח בקיאות בתחום ההיסטוריה המשפחתית.

צפו בשחקנים נחשפים לתגליות

רוצים גם לחקור את השורשים שלכם? לחצו כדי להתחיל!

עוז בלייזר

הצלחנו לאתר תמונה היסטורית ומרגשת ובה בני משפחה של עוז. הילד שעומד שלישי משמאל הוא סבו – יהושוע בלייזר שנולד ב-1906 בעיר ברדיצ'ב שבאוקראינה. התינוק שיושב ראשון משמאל הוא לא אחר מאשר אח של סבא של עוז, משה בלייזר. הילד שיושב באמצע הוא אח נוסף של סבו, חיים בלייזר, והילדה שעומדת שנייה מימין היא אחות של סבא, סימה בלייזר. התמונה צולמה במקור בשחור לבן, וצבענו ושיפרנו אותה בעזרת כלי עיבוד התמונות האוטומטיים שלנו.

בהמשך גילינו לעוז שסבא רבא שלו, בן ציון בליזר שנולד בסביבות 1870, היה מקבוצת בני הדור השני של העלייה הראשונה לארץ ישראל, והוא אף נמנה עם מייסדי המושבה כפר תבור ב-1901, כפי שכתוב על מצבת הקבר שלו

אבל לא זו בלבד שמצאנו את הפרטים המעניינים על סבא רבא בן ציון, במהלך המחקר איתרנו גם תמונה מרשימה שלו, שגם אותה צבענו ושיפרנו

אגב, ייתכן שבן ציון נפגש דווקא עם מנחם אושיסקין, האיש שעל שמו נקרא אולם הכדורסל המיתולוגי של היריבה העירונית הפועל תל אביב. מסתבר שבראשית ההתיישבות בכפר תבור, נקראה המושבה "מֶסְחָה" על שם היישוב הקדום ששכן שם, שבו התגוררו חקלאים ערבים. ב-1903 ביקר במקום מנחם אוסישקין, והביע פליאה על כך שלמושבה אין שם עברי. הוא הציע לתושבים לקרוא למקום על שם ההר שמלרגותיו שוכנת המושבה – הר תבור, וכך היישוב קיבל את שמו.

גם אתם גיליתם דברים מרגשים בזכות MyHeritage? לחצו כדי לשתף איתנו את הסיפור!

יפתח זיו

שם המשפחה המקורי של יפתח הוא זבילבסקי, ורק מאוחר יותר שונה לזיו. לסבא רבא של יפתח, יליד 1910 מבלארוס, קראו יצחק. הוא הגיע ב-1929, התחיל לעבוד כחקלאי, והתיישב בכפר אתא, ביחד עם חלקאים צעירים נוספים. ב-1932 יצחק התחתן עם סבתא רבתא של יפתח – גרוניה, ילידת 1910 בפולין, וכעבור שנה נולד בנם היחיד, ברוך – סבא של עוז.

יצחק ואביו היו בין מייסדי קואופרטיב התחבורה המקומי שהוביל נוסעים ותוצרת חקלאית מהקריות לחיפה, ואף הנהג הראשון של קו 14. לימים התאחדו עם קואופרטיב נוסף והקימו את "משמר המפרץ" שהפך לקו 14 ויותר מאוחר ל"אגד".

במהלך המחקר אנחנו מצאנו תגלית מפתיעה נוספת – מודעה בעיתון "על המשמר" מ-1952 על אובדן ארנק ובו "תעודת זיהוי, רשיון נהגות, רשיון לכלי רכב ופנקס מילואים". קריאה נוספת גילתה כי את המודעה פרסם לא פחות מאשר יצחק זבליבסקי – סבא רבא של יפתח.

בהמשך הצגנו ליפתח תמונה של סבא רבא-רבא שלו – הרב נחום אברהם ספרא, מי שהיה אחד האנשים המוכרים בכפר אתא – המקום בו נטעה משפחתו שורשים כשהגיעה לארץ ישראל. המשכנו לספר ליפתח שלרב ספרא היתה דמות מרשימה ורבת הוד: הליכה מדודה, לבוש קפדני וחיוך חם. פועלו בכפר אתא היה רב, ובין השאר בתפקידו כראש ועד החינוך במקום הקים צריף בסמוך לבית הכנסת שהיה החיידר הראשון של הכפר.

ג'ייק כהן

בשביל הסנטר והפאוור פורוורד האמריקאי של מכבי, מצאנו את סבא רבא וסבתא רבתא. קראו להם יוסף וגרטרוד כהן, ועל פי מסמכי מפקד האוכלוסין של 1940, השניים שכרו בית בקונטיקט ושילמו עבורו דמי שכירות חודשיים של 60 דולר, סכום השווה ליותר מ-1,000 דולר היום. בנוסף גילינו כי שניהם השלימו שנה רביעית בקולג', וכי סבא-רבא יוסף עבד בתור איש מכירות.

לסיום הפתענו את ג'ייק עם מודעת אירוסין בעיתון שלא הכיר מהעבר המשפחתי שלו. ב-1955 פורסם בעיתון בפילדלפיה שסבו וסבתו, ליאונרד כהן ויהודית וייס שלמדו יחד באוניברסיטת פנסילבניה, עומדים להתחתן – והשאר היסטוריה.