יער נורווגי: אלבום משפחתי שנמצא בארץ הוחזר לבעליו בנורבגיה

יער נורווגי: אלבום משפחתי שנמצא בארץ הוחזר לבעליו בנורבגיה

בשנה שעברה מצא מייסד ומנכ"ל MyHeritage גלעד יפת אלבום משפחתי מרהיב במכירה פומבית בארץ. גלעד ביקש מצוות המחקר שלנו למצוא את המשפחה שלה האלבום שייך – ובסיומו של המחקר היה לנו העונג והכבוד להשיבו לאחד מצאצאי המשפחה.

צפו בסיפור המלא בסרטון, ולאחר מכן המשיכו כדי לקרוא פרטים נוספים

במרכז כריכת העור של האלבום המהודר שובץ עלה מזהב, וכאשר מדפדפים בו מגלים תמונות של אנשים לבושים בבגדים אלגנטיים – מה שהעיד על כך שהגיעו ממשפחות רבות השפעה. בנוסף לכך, בעמוד הראשון של האלבום הופיעה ההקדשה הבאה:

לתורקילד גוסטב הייג

מפמיליין רבן

ארנדל 1903

אלבום משפחתי יפהפה מעור מקושט בזהב

אלבום משפחתי יפהפה כרוך בעור ומקושט בזהב

גלעד, גנאולוג נלהב בעצמו, הבין מייד שמדובר באוצר משפחתי יקר ערך. הוא קנה את האלבום והעביר אותו לצוות המחקר של MyHeritage בבקשה להתחקות אחר משפחתו של תורקילד ולמצוא את צאצאיו החיים כדי שנוכל להחזיר להם את האלבום.

תמונות באלבום ובהן בני משפחה בלבוש אלגנטי

תמונות באלבום ובהן בני משפחה בלבוש אלגנטי

״אני יודע מעט מאוד על השורשים המשפחתיים שלי״

צוות המחקר שלנו יצא לעבודה ובתוך זמן קצר איתר אדם צעיר באוסלו בשם מקס אמיל קורנר. התקשרנו למספר הטלפון של מקס, שבאופן טבעי הופתע מאוד לשמוע מאיתנו. הרי לא בכל יום מתקשרים לספר לכם שנמצא אלבום בן מאה שנה שהיה שייך לבני משפחתה שלכם מן הדורות הקודמים.

בשיחת הטלפון מקס סיפר שלפני שיצרנו עימו קשר היה ידוע לו מעט מאוד על אילן היוחסין שלו. ככל הנראה נוצר קרע במשפחה לאחר נישואיה של סבתו לאדם שקרובי משפחתה האמינו שאינו מספיק טוב בשבילה. הדבר היחידי שמקס ידע בוודאות הוא שסבא או סבתא שלו נולדו בדנמרק.

במקביל למאמצי המחקר, מנהלת הפעילות שלנו בנורבגיה אספה את האלבום והביאה אותו לביתו של מקס.

אנו ב-MyHeritage מבינים את חשיבותן של תמונות משפחתיות היסטוריות ואת הכוח שיש להן לחבר בין דור העבר לדור ההווה. זו הסיבה שאנו תמיד מפתחים כלים חדשים לעבודה עם תמונות משפחתיות ישנות כדי להפיח בהן חיים כגון ™MyHeritage In Color ו-™Deep Nostalgia.

תורקיל גוסטב הייג היה בן 16 לערך כאשר קיבל את האלבום ממשפחת רבן. בעמוד הראשון של האלבום מופיעה תמונה של כנסיית ארנדל בעלת המבנה היפהפייה בסגנון נאו-גותי. את הכנסייה עיצב כריסטיאן פורסט והיא נחנכה בשנת 1888, חמש שנים בלבד לפני התאריך הרשום באלבום.

למשפחת רבן לא הייתה קרבה משפחתית למשפחת הייג. למרות זאת, ד"ר יעקוב רבן (יליד 1847) ובנו טריגווה איינג'ל רבן (יליד 1853) מופיעים גם כן באלבום. אולי היו חברים קרובים של המשפחה?

כנסיית ארנדל קרק, בנויה בסגנון נאו-גותי, נחנכה בשנת 1888

כנסיית ארנדל קרק, בנויה בסגנון נאו-גותי, נחנכה בשנת 1888

מי היה תורקילד גוסטב הייג?

תורקילד גוסטב הייג (1919-1887) נולד בארנדל ובשנת 1887 הוטבל לנצרות בכנסיית טרומויה שמחוץ לארנדל. הוא ואחיו תומאס נולדו לנילס כריסטופר הנריק הייג (יליד 1842), בנו של תומאס ברין (1827-1782), מכותבי החוקה של נורבגיה. תומאס ברין היה עורך דין ועובד מדינה שייצג את מפלגת האיחוד. בשנת 1827 נבחר לייצג את לארביק וסנדפיורד בפרלמנט הנורבגי ונפטר זמן קצר לאחר מכן. הנריק ורגלנד, מחלוצי הספרות והתרבות הנורבגית המודרנית, נעזר ביומן שכתב ברין באיידזוול כמקור לכתיבת מחקר על היסטורית החוקה.

תומס ברין (1827-1782), עורך דין, עובד מדינה ופוליטיקאי (מקור התמונה: ויקיפדיה)

תומאס ברין: עורך דין, עובד מדינה, ופוליטיקאי. (מקור: ויקיפדיה)

תורקילד נישא לקלרה אוליה לידיה סוור סיילסטר והוכשר כמהנדס. הוא עבר עם אשתו למלבורן, אוסטרליה ושם נולדה ביתם היחידה, לינה מארי הייג (1964-1912). בשנת 1915 כאשר לינה הייתה בת שלוש הם שבו לנורבגיה, שם גדלה והתחנכה. באופן טראגי, נפטר תורקילד והוא בן 32 בלבד כתוצאה מדלקת ריאות בזמן נסיעת עסקים לסטוקהולם. לא נמצאו ראיות לכך שקלרה אוליה לידיה סוור סיילסטר נישאה בשנית לאחר מות תורקילד.

לינה מארי הייג גדלה וסיימה את לימודיה בארץ מולדתה. היא עבדה כעיתונאית והתחילה את הקריירה שלה בדגספוסטן שבטרונדהיים בשנת 1937. בשנת 1945 התחילה לעבוד בעיתון "נשיונן" באוסלו והמשיכה לעבוד שם לשארית חייה. לא היו לה ילדים ובשנת 1964 נפטרה ממחלה בגיל 50. לאחר מותה של לינה מארי הייג, סיפור לווייתה הופיעה במספר עיתונים נורבגים שונים, ורבים מהם ניתן למצוא בארכיון הספרייה הלאומית הנורווגית. בעיתונים אלו ניתן לקרוא כתבות שכתבה לינה מארי תחת שם העט "מיור". כמו כן ניתן ללמוד על התפקיד שנטלה בארגוני נשים באותה תקופה, בעיקר נשים ממעמד האיכרים, ועל כך שהייתה העורכת של "עמוד הנשים" בעיתון "נשיונן".

מודעת האבל על מותה של לינה מארי הייג, הידועה גם בשם

מודעת האבל על מותה של לינה מארי הייג, הידועה גם בשם "מיור", 4 במרץ, 1964 (מקור: הספרייה הלאומית של נורבגיה)

עיון נוסף בעיתון "פיורדינגן" מ-11 במאי 1964 מגלה שבמותה השאירה מאחור 30,000 כותרים נורבגים. אימה של לינה מארי הייג, שהיתה היורשת היחידה שלה, נפטרה בשבדיה שנה לאחר מכן, בשנת 1965.

למצוא צאצאים חיים

לתורקילד הייתה בת יחידה, אולם בדיקה גילתה שהיא לא השאירה אחריה ילדים. כשאנשי צוות המחקר שלנו הבינו שאין לאלבום המשפחתי יורש ״ישיר״, הם שינו כיוון והחלו להתחקות אחר צאצאי אחיו של תורקילד, תומאס.

תמונה של האחים לבית הייג, תורקילד ותומאס. התמונה נצבעה בעזרת MyHeritage InColor™

תמונה של האחים לבית הייג, תורקילד ותומאס. התמונה נצבעה באמצעות ™MyHeritage In Color

תומאס ברין נישא לאלסה מריה ברין ולהם נולדו מספר ילדים, בת בשם קרין אנדראה ברין הייג. נכדה, מקס אמיל בוהולם קורנר הוא צאצאו הצעיר ביותר של תומאס, אחיו של תורקילד.

אילן היוחסין של תומאס הייג, הנין שלו, מקס אמיל הוא כעת בעליו המאושרים של האלבום המשפחתי

אילן היוחסין של תומאס הייג. הנין שלו, מקס אמיל, יכול כעת ליהנות מהאלבום המשפחתי היפהפה

עדיין איננו יודעים איך הגיע האלבום לישראל אך אין ספק ששמרו עליו היטב, ועל אף שמספר בלתי מבוטל של תמונות נתלשו מהאלבום עוד לפני שהגיע לידיו של גלעד, הוא עדיין נשאר במצב מצוין.

היה לנו הכבוד והעונג למסור את האלבום המשפחתי למקס כדי שיאצור אותו וישתף אותו עם הדורות הבאים. מקס, מצידו, היה אסיר תודה לא רק על המידע הנוסף שהתגלה על משפחתו, אלא גם על הפריט המוחשי ויקר הערך הזה מעברו.

אז נכון, לא מצאנו אלבומים פיסיים עם תמונות נדירות של בני המשפחה שלכם, אך אם אתם תעלו את התמונות מהאלבומים שברשותכם לעץ המשפחה שלכם ב-MyHeritage היישום שלנו ™Photo Discoveries ינסה למצוא עבורכם באופן אוטומטי תמונות של בני משפחתכם שלכם מן העבר שאולי לא ראיתם מעולם. בנוסף, היישום שלנו לעיבוד לשיפור וחידוד תמונות יכול לאפשר לכם לקבל מבט מחודש בתמונות שכבר יש לכם ואפילו להנפיש אותן! לחצו עכשיו כדי לנסות את היישום Photo Enhancer.

ומה איתכם – יש ברשותכם אלבום או תמונה משפחתית מאירוע היסטורי ידוע? בן משפחה שלכם היה במקום ובזמן הנכון והנציח רגע מתוך מאורע חשוב? אתם מחזיקים בצילום ייחודי שמאחוריו סיפור מרגש ויוצא דופן? ספרו לנו על כך בתגובות, או שלחו לנו את התמונה והסיפור שמאחוריה כאן ונשתדל לחזור אליכם כדי לשמוע את הסיפור המלא.