בזכות MyHeritage: הקהילה הקוצ'ינית חוזרת לשורשים

בזכות MyHeritage: הקהילה הקוצ'ינית חוזרת לשורשים

יותר מ-60 שנה חלפו מאז עלתה הקהילה הקוצ'ינית ארצה מהודו ונקלטה במהירות במדינה הצעירה ונדמה כי בתוך כל קיבוץ הגלויות, הקוצ'ינים השתלבו מהר מכולם. אולי דווקא בגלל זה סיפורה ומורשתה נותרו ידועים רק לחבריה. "היהודים ההודים", מכנים אותם, אך ספק אם רבים מכירים את ההיסטוריה של הקהילה המרתקת.

אישור רכיבה על פילים ופטור ממס

בתחילת חודש יוני עלו לירושלים מאות מבני הקהילה וצאצאיהם, בטקס שחזור העלייה ארצה – קהילה שעזבה יחד מקום שבו חיו לאורך דורות ועלו כמקשה אחת ארצה להגשים את חלומם הציוני.

צילום משפחתי מקוצ'ין,שנות ה-50

צילום משפחתי מקוצ'ין,שנות ה-50

גם אתם גיליתם דברים מרגשים בזכות MyHeritage? לחצו כדי לשתף איתנו את הסיפור!

הטקס בירושלים היה גולת הכותרת של התחייה המחודשת שעוברת הקהילה בחודשים האחרונים. ההתעוררות שחווים הקוצ'ינים, כוללת מחקר שורשים מפואר אותו עורכים במקביל מאות מבני הקהילה, שבנו ב-MyHeritage אילן יוחסין שלך ובו מעל 10 אלפים בני הקהילה וצאצאיהם. המנהגים, השירים, התרבות העשירה שרק הדור המבוגר זוכר, כעת זוכים לתחייה מחדש. "אנחנו קהילה עתיקה שלפי הכתובים הגיעה להודו בתקופת שלמה המלך", אומר בן הקהילה יואל אליאס. "יש לנו מורשת מפוארת ועדיין, רבים לא יודעים עלינו. חושבים שאנחנו תימנים או אתיופים או משהו באמצע. אנחנו קוצ'ינים".

יותר מ-10 אלפים איש בעץ בעץ המשפחה

קוצ'ין הוא מחוז במדינה קראלה, בו חיה קהילה יהודית תוססת בת כ-2500 איש, שהתגוררו בחמישה ישובים: ארנקולאם, קוצ'י, פארור, מאלה וצ'נאמנגלם. ראשיתה של ההתיישבות, כאמור, בתקופתו של שלמה המלך, אז התיישבו במקום היהודים לצרכי מסחר. יהודים הגיעו לקראלה אחרי חורבן בית שני וכן יהודים "פרדשים" – זרים בשפת מילאלם, שהגיעו במאה ה-16 לאחר גירוש ספרד. על לוחות נחושת עתיקים משנת 1000 לספירה, מוטבע כתב הזכויות שהוענק ליהודי קראלה על ידי השליט המקומי, בהם פטור ממיסים וזכויות חברתיות ומעמדיות כגון רכיבה על פילים, נשיאת מנורות, שמשיות וליווי תזמורות בתהלוכות – דברים שהיו שמורים לבני מעמד האצולה בלבד.

יהודי קוצ'ין חיו כקהילה מגובשת ושיתופית. הם קיימו אורח חיים מסורתי סביב בתי הכנסת וחיו בהרמוניה עם בני הקהילות האחרות, ועם זאת חלמו על ארץ ישראל ושאפו לעלות ארצה. בשנות ה-50, החליטה הקהילה כולה למכור את נכסיה, לרכוש כרטיסי טיסה ולממן את ההתיישבות בישראל ועלו כמקשה אחת ארצה. זאת, למרות שמעולם לא סבלו מהתנכלויות מצד שכניהם וידעו שכנות טובה עם בני המקום.

"זו עדה שחלמה על ארץ ישראל, שהתפללה להגיע יום אחד לארץ", מספר אליאס. "עדה שלא ניגנה בכלים מוסיקלים במשך 3,000 שנה בגלל חורבן בית המקדש. כאשר רצו לפייט, שרו או מחאו כפיים. לא השתמשו בכלים. ההיסטוריה שלנו מפוארת ומעניינת אבל מעטים מכירים אותה".

לפני מספר חודשים גלגלו כמה מבני הקהילה רעיון שהפך במהרה לנחלת כלל העדה. כמה מבני הקהילה החלו לבנות אילן יוחסין באתר MyHeritage שמהר מאוד צמח וכעת יש בו מעל 10 אלפים איש.

בני הקהילה וצאצאיהם. "יש לנו מורשת מפוארת"

בני הקהילה וצאצאיהם. "יש לנו מורשת מפוארת"

"אחרי חודשים של עבודה יש כרגע כ-400 איש שעובדים במקביל על אילן היוחסין, אוספים מידע על ההיסטוריה של הקהילה ומעלים לאתר", מספר אליאס. "נוצר לפתע קשר בין דורי מדהים. עוד ועוד אנשים מצטרפים למלאכת בניית האילן, הצעירים החלו לשאול שאלות. מי היה סבא? מה הוא עשה בחייו. זה מדהים. אנשים מתחילים להתעניין בסיפור מאחורי האנשים ומעלים לאילן תכנים שעד היום ישבו במגירה ובארון הספרים".

אחד הענפים באילן היוחסין של הקהילה הקוצ׳ינית באתר MyHeritage

אחד הענפים באילן היוחסין של הקהילה הקוצ׳ינית באתר MyHeritage

"החזון לתעד את כל ההיסטוריה של הקהילה, קיים כבר מאז שעלינו ארצה ב-1954", אומר אליאס. "אבל לאורך השנים, למרות הרצון להגשים את החזון על ידי מרכז המורשת שלנו במושב נבטים, זה לא נעשה. אלא שהיום MyHeritage הושיטה לנו יד והעשייה הפכה להרבה יותר קלה ונוחה. אנשים רוצים לדעת לא רק מה היו אבותיהם, אלא גם מה הסיפור שלהם. אנשי הקהילה מעלים תכנים מאד מיוחדים שכוללים גם סיפורים אישיים ואפילו פיוטים לאתר".

בביקורו ההיסטורי בישראל ביולי 2017, העניק ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי מתנה לקהילת יהודי קוצ'ין בישראל: כלי קודש עתיקים, הכוללים כתר תורה מצופה זהב מבית הכנסת פארדסי שבקוצ'ין, אשר נתרם במאה ה-19, תיבת כסף מעוטרת לספר תורה וכן העתק של לוחות הנחושת מהמאה העשירית עם פירוט זכויותיהם הדתיות והתרבותיות של היהודים. כלי הקודש יוצגו בעתיד לציבור הרחב. בימים אלה נערכים אליאס ושותפיו למלאכת התיעוד לאירוע שיתקיים בחודשים הקרובים, בו יוצגו כלי הקודש לצד אילן היוחסין המלא של יוצאי קוצ'ין שעליו עמלים בימים אלו ושאר החומרים ההיסטוריים הנאספים על ידי המתנדבים.  "עבורינו זו הזדמנות אדירה להנגיש את ההיסטוריה המפוארת של הקהילה לקהל הרחב, ובמיוחד לדור הצעיר".

מיקום הקהילות היהודיות העיקריות בהודו

מיקום הקהילות היהודיות העיקריות בהודו (מקור: ויקיפדיה)

גם אתם חברי הקהילה הקוצ׳ינית? נשמח לשמוע בתגובות מה דעתכם על הפרויקט.

הערות

כתובת הדוא"ל נשמרת פרטית ולא תוצג

  • חנה אפל בלומברג בן-הר

    12 בספטמבר, 2017

    מופיע אילן יוחסין בשמי .
    הסיפורים מרגשים ומעניינים, אשמח לדעת יותר על משפחת סבא שלי שנספו ב-21/07/41 בניישטאט ליטא

  • עודד

    15 בספטמבר, 2017

    איך מצטרפים לקבוצה? גם אני בן העדה..

  • ורד גדליהו

    27 במרץ, 2018

    שלום
    האם כדי להכין אילן יוחסין אני צריכה לשלם לmyherintage

    בתודה
    ורד גדליהו