MyHeritage פירסמה אוסף ענק של רשומות עלייה לישראל

MyHeritage פירסמה אוסף ענק של רשומות עלייה לישראל

אנו שמחים לבשר על חדשות מרעישות! MyHeritage פרסמה אוסף חדש, חשוב ויקר ערך: מסמכי העלייה לישראל משנת 1919 הכולל 1.7 מיליון רשומות היסטוריות, והחדשות הטובות עוד יותר הן שהאוסף בחינם! אוסף זה הוא כנראה הבשורה הגדולה ביותר בתחום ההיסטוריה המשפחתית בארץ בעשור האחרון, וניתן לראות בו את המקבילה הישראלית של ״אליס איילנד״ – מאגר ההגירה החשוב והגדול ביותר לארצות הברית.

במשך למעלה משנה, קטלגה חברת MyHeritage בקפידה רבה אלפי מסמכים שהונגשו לרשות הציבור הרחב על ידי ארכיון המדינה. מסמכים אלה כוללים את כל הרישומים ששרדו על האנשים שעלו לישראל באוניות ובמטוסים מכל רחבי העולם החל משנת 1919. MyHeritage היא הראשונה ליצור אינדקס המאפשר חיפוש על פי שם באוסף ענק זה, ולקבל תוצאות הכוללות סריקות של המסמכים המקוריים. 

האוסף זמין לעיון ולחיפוש עבור הציבור הרחב בחינם אף ללא צורך בהרשמה, מה שהופך את המידע לנגיש יותר מאי פעם עבור כל מי שחוקר את שורשיו היהודיים בישראל. כמעט כל אדם בארץ צפוי למצוא קרובי משפחה באוסף יקר ערך זה, ולגלות לראשונה את הנסיבות המדויקות של הגעתם ארצה.

חפשו באוסף רשימות העולים לישראל

הרישומים באוסף כוללים את שם העולה ושמות קרובי משפחה שעלו איתו, ארץ המוצא, שם הספינה בה הגיעו, תאריך הגעה, שמות ההורים, שמות קרובי משפחה המצפים להם בארץ, והעיר אליה תכננו להגיע בישראל. 

היו סיבות רבות שבגינן אנשים החליטו לבצע עלייה: חלקם נמלטו מהאנטישמיות, חלקם עזבו מסיבות פוליטיות או בשל רדיפות על רקע דתי, ורבים חיפשו תקווה וחיים חדשים בעקבות שתי מלחמות העולם. 

בין 1882 לבין תחילת מלחמת העולם השנייה ב-1939 היו מספר גלי עלייה לארץ ישראל. אוסף מסמכים זה מתחיל ב-1918 – בתקופה שבה החלה העלייה השלישית. שני גלי העלייה הקודמים שהתקיימו בין השנים 1882 ו-1918 תחת השלטון העות'מאני אינם מכוסים באוסף זה. 

העלייה השלישית התקיימה בין 1919 ל-1923 והורכבה בעיקר מחלוצות וחלוצים יהודים שהיגרו ממזרח אירופה לאחר שעזבו את היבשת בתום מלחמת העולם הראשונה, במטרה למצוא עתיד חדש. 

העולים שהגיעו במהלך העלייה הרביעית, מ-1924 עד 1929, היו ברובם יהודים שהגיעו כתוצאה מהתגברות האנטישמיות ברחבי אירופה ובמזרח התיכון. רובם הגיעו ממדינות מזרח אירופה כמו פולין, ברית המועצות, רומניה וליטא, אך היו גם יהודים שעלו מתימן ועירק.

בעלייה החמישית, בין השנים 1929 ו-1939 הגיעו ארצה כ-250,000 עולים – המספר הגדול ביותר לאותה התקופה. רוב העולים היו יהודים שהצליחו לצאת בזמן מפולין, גרמניה, אוסטריה, צ'כוסלובקיה ויוון בתגובה להקצנת האנטישמיות ועליית הנאציזם. יחד עימם היו גם עולים יהודים מטורקיה, איראן ותימן.

בין השנים 1933 ו-1948 קבעו הבריטים מכסות הגירה לפיהן הוגבל מאוד מספר היהודים שהגירתם אושרה לשטחי פלשתינה. בשל כך, כמות בלתי מבוטלת של יהודים מצאו דרכים בלתי לגאליות להגיע אל ארץ ישראל. מטבע הדרכים האוסף אינו כולל את העולים בדרכים לא חוקיות. עם זאת, כן נכללות באוסף רשומות של קטינים שהגיעו לארץ ישראל במסגרת עליית הנוער.

יצירת האוסף התבססה על סריקות הספרים שבארכיון המדינה וכן רישומי העולים שברובם נכתבו בעברית, והם מאורגנים באופן כרונלוגי על פי מועדי הגעתן של האוניות או הטיסות לישראל. האוסף כולל לא רק עולים, אלא גם תושבים חוזרים ואף תיירים. תוספת מעניינת במיוחד היא של כל מי שחצו את גבולות ישראל מהצפון או הדרום – בהליכה ברגל. כמו כן, רשומות אלה שימשו בעבר את המדור לחיפוש קרובים של הסוכנות היהודית. 

חיפוש גמיש

רוב הנתונים באוסף זה מופיעים בשפה העברית, אך הטכנולוגיה של MyHeritage לתרגום רב-לשוני של שמות מאפשרת לכל משתמש לחפש בעשרות שפות נוספות, כאשר התוצאות שיתקבלו יופיעו בשפה בה חיפש המשתמש.

אוסף זה מגדיל את המשאבים הנרחבים ממילא שמציעה חברת MyHeritage עבור חקר שורשים יהודיים. אתר MyHeritage הוא ביתו של מאגר עצי המשפחה היהודיים הגדול בעולם, ו-MyHeritage היא חברת הגנאלוגיה המסחרית הגדולה היחידה שתומכת בשפה העברית.

דוגמאות

האוסף מכיל תיעוד של ברכה פולד, לוחמת ומפקדת בפלמ״ח, שנהרגה בגיל 18 מאש הצבא הבריטי בעת שניסתה לעזור לפליטי השואה להיכנס לפלשתינה. פולד הייתה לוחמת הפלמ״ח הראשונה שנהרגה על אדמת ארץ ישראל טרם הקמת המדינה, וב-1950 החליטה עיריית תל אביב לקרוא לרחוב בעיר על שמה.

תודות לטכנולוגיית התרגום הרב-לשונית של שמות ב-MyHeritage, ניתן לחפש אחר שמה המקורי של ברכה פולד בשפה האנגלית, ולקבל את הרשומה הרלוונטית בשפה העברית, ביחד עם תעתיק של שמה העברי לאנגלית.

ברכה פולד הייתה בסך הכל בת 13 כשהגיעה לפלשתינה מגרמניה. התיעוד במסמכים כולל את תאריך ומקום הגעתה: 21 במרץ 1939 בחיפה. הוא כולל גם את שם הספינה: ״שמפוליון״.

שמה של ברברה (ברכה) פולד ברשימת העלייה

שמה של ברברה (ברכה) פולד ברשימת העלייה

כמו כן, ניתן למצוא באוסף את רשומת העלייה של יהודית דויטש-הספל, שחיינית אוסטרית ידועה ששברה את השיא בשחייה למרחקים בינוניים וארוכים ונבחרה לספורטאית השנה באוסטריה ב-1935.

למרות שדויטש-הספל נבחרה לייצג את ארצה במשחקים האולימפיים של 1936 בברלין, היא סירבה לעשות זאת במחאה על מדיניותו של אדולף היטלר, באומרה כי היא "מסרבת להשתתף בתחרות בארץ אשר רודפת בצורה כה מבישה את עמי". התאחדות השחייה האוסטרית שללה ממנה בתגובה את כל תאריה ושמה נמחק מספרי השיאים.

ב-1938 עלתה עם משפחתה לארץ ישראל, ובשנת 1995 התנצל נשיא התאחדות השחייה האוסטרית בפני דוטיש והחזיר את שיאיה לספרים.

התיעוד כולל את גילה בעת עלייתה: 20; את תאריך הגעתה: 5 בספטמבר 1938; את מקום הגעתה, חיפה; ואת שם הספינה שעל סיפונה הגיעה: ״ירושלים״.

רשומת העלייה של יהודית דויטש-הספל

רשומת העלייה של יהודית דויטש-הספל

כמו כן, המסמך כולל פרטים נוספים: יהודית עלתה ביחד עם משפחתה – אביה תיאודור שהיה אז בן 57, אמה רחל שהייתה בת 49, ואחותה יוהנה שהייתה בת 17.

סיכום

כמעט כל אדם שמחפש מידע על שורשיו היהודיים עשוי למצוא באוסף זה אוצרות משפחתיים של ממש. כמו כן, כאמור, הנגשנו את האוסף בחינם עבור קהילת חוקרי היסטוריה משפחתית, ועבור הציבור בכלל.

חפשו באוסף רישמות העולים לישראל

אם יש לכם אילן יוחסין ב-MyHeritage, טכנולוגיית התאמת המסמכים שלנו (Record Matching) תיידע אתכם באופן אוטומטי במידה ויימצאו באוסף רשומות אשר תואמות את קרוביכם המופיעים בעץ המשפחה. לאחר מכן תוכלו לעיין ברשומה ולהחליט אם ברצונכם להוסיף את המידע החדש לאילן היוחסין. יצויין כי התאמות מסמכים אלה גם הן בחינם.

תהנו!