יסודות מחקר השורשים – פרק 1: איך לקיים ראיון עם בני משפחה

יסודות מחקר השורשים – פרק 1: איך לקיים ראיון עם בני משפחה

אנו שמחים שהחלטתם לצאת ולחקור את השורשים המשפחתיים שלכם, ובטוחים שתוצאות המסע תהיינה מתגמלות להפליא! אחרי הכל, לגלות את ההיסטוריה המשפחתית שלכם זה לגלות מי אתם.

בתחילת הדרך המסע שלפניכם עשוי להיראות מעט מרתיע: יש כל כך הרבה פרטים לגלות והעבודה תהיה רבה, איך תמצאו את המידע שאתה מחפשים, איך תתעדו אותו בצורה מדויקת ובאופן שיבטיח שיישמר גם למען הדורות הבאים של המשפחה? היו רגועים, שכן כל התשובות לשאלות יגיעו מעצמן תוך כדי העבודה.

תהליך מחקר השורשים ילמד אתכם מגוון רחב של מיומנויות. למען האמת, אתם עומדים להפוך להיסטוריונים, פסיכולוגים, קרטוגרפים, חוקרים, בלשנים ופליאוגרפים. לא פחות! 

מחקר משפחתי הוא כמו הרכבה של פאזל מרובה חלקים

מחקר משפחתי הוא כמו הרכבה של פאזל מרובה חלקים

המשימה של MyHeritage היתה מאז ומתמיד להפוך את תהליך המחקר לקל, מהנה, נגיש ומתגמל. בדומה לכך, גם מטרתה של סדרת הפוסטים הזו היא לעזור ולהדריך אתכם לאורך השלבים שבבניית אילן היוחסין – כדי שתצליחו לגלות את כל מה שהמסע המדהים שלפניכם טומן בחובו.  

בפוסט הנוכחי, הראשון בסדרה, נסביר כיצד מומלץ לראיין קרובי משפחה בבואכם לאסוף מידע אותו תכניסו לאילן היוחסין שלכם.  

איך לראיין בני משפחה

אם אתם מתכננים לחקור את העבר המשפחתי שלכם, אזי שראיונות עם קרובי המשפחה המבוגרים ביותר שלכם הם בהחלט המקום להתחיל בו.

הכנה תמונות מראש והצגתן למרואיין עשויה לרענן את זכרונו ולהעלות סיפורים נשכחים

הכנה תמונות מראש והצגתן למרואיין עשויה לרענן את זכרונו ולהעלות סיפורים נשכחים

קרוביכם המבוגרים נושאים בזיכרונותיהם שפע של מידע רב ערך – והזמן לתעד את המידע הזה הוא עכשיו.

כאמור, עדיף להתחיל עם קרובי המשפחה המבוגרים ביותר שלכם כדי ״להגיע״ אל המידע הייחודי שרק הם יכולים לספק.

יחד עם זאת, צריך לזכור שיכול להיות שדווקא קרוב משפחה אחר, צעיר יותר, כבר ערך מחקר שורשים ואף אסף מידע משפחתי. האנשים הללו – אותם היסטוריונים משפחתיים – הם כמו אוצר בלום, וככל שתתקדמו במחקר שלכם ייתכן שתמצאו מספר ״היסטוריונים״ כאלה בקרב המשפחה. ברגע שיותר ויותר חומר יתחיל להאגר אצלכם, תשימו לב שביכולתכם לאמת מידע שהשגתם, להשוות פרטים, להעזר בעצי משפחה שכבר נבנו, ואף לשתף מסמכים היסטוריים, תמונות וסיפורים שהגעתם אליהם.

מכל מקום, אל תעצרו אחרי שראיינתם או נעזרתם בבן משפחה אחד. עברו גם לדודים, לדודות, לבני הדודים, ואף לקרובי משפחה רחוקים יותר שעשויים לשתף איתכם שפע של מידע. אדרבא, על מנת לא לפספס איש, מומלץ לערוך רשימה של בני משפחה אותם תרצו לראיין.

אם אינכם יכולים להגיע פיסית אל המרואיין, זיכרו שניתן גם לעשות את הראיון בזום או בטלפון. 

מחקר שורשים: הכנת הראיון

הקפידו לפנות זמן מתאים לכל ראיון. ישנם ראיונות שיסתיימו במפגש אחד של שעה או שעתיים, ויש ראיונות שעשויים להתפרס על פני מספר מפגשים. כמו כן, דעו את מי אתם הולכים לראיין, שכן זמן הראיון תלוי לרוב בכמות המידע שיש למרואיין, ברמת הפניות שלו, ואף במצבו הגופני והבריאותי. 

חשוב להכין את הציוד הרלוונטי לרעיון מבעוד מועד – גם מצידכם וגם מצד המרואיין. כך למשל, תוכלו לבקש מן המרואיין לחפש פריטים מן ההיסטוריה המשפחתית – תמונות, מכתבים, חפצים או רישומים רלוונטיים – ולהביאם לראיון. אם המרואיין לא מוצא דבר, אפשר לבקש ממנו לבדוק עם בני משפחה אחרים, בתקווה שהם כן ימצאו פריטים שיכולים להעשיר את המחקר. 

לנוחיותכם – הנה רשימת ציוד שכדאי להביא איתכם לכל ראיון: 

מחברת ועט

מכשיר הקלטה או מצלמת וידאו. הקלטת הראיון משחררת אתכם מהצורך לרשום הערות, וגם מבטיחה שלא תפסידו שום פרט חשוב – כי מן הסתם, תמיד אתם יכולים לחזור ולהקשיב להקלטה שוב. בנוסף לכך, וידאו של סבתא מספרת סיפורים על ההיסטוריה המשפחתית שלה עשוי להפוך לנכס משפחתי יקר ערך לא רק עבורכם, אלא גם עבור הצאצאים שלכם. 

מצלמה או סורק יכולים לעזור מאוד כדי לתעד מסמכים, תמונות משפחתיות, או כל פרט אחר בעל ערך. באפליקציה לנייד של MyHeritage באפל או באנדרואיד יש אופציה לצלם וגם לסרוק מסמכים באופן איכותי, שאף מאפשר לכם לתייג על המקום את שמות האנשים הרלוונטיים לתמונות שצילמתם ולהוסיף פרטים ותיאור של התמונה באופן מסודר ומאורגן. בנוסף, תוכלו להקליט את המרואיין שלכם מדבר על תמונה ספציפית, ולהקליט את הסיפור שמאחורי התמונה באמצעות הכלי Storyteller שקיים באפליקציה. 

בקבוק מים לכל אחד מהנוכחים, כולל אתכם. אתם הולכים לדבר הרבה ובשלב מסויים תתחילו להרגיש שהגרון מתייבש!

שימוש באפליקציה לנייד של MyHeritage היא דרך מצויינת לסריקה ולהקלטה 

שימוש באפליקציה לנייד של MyHeritage היא דרך מצויינת לסריקה ולהקלטה

שאלות שכדאי להעלות בראיון מחקר שורשים

לנוחיתכם, קיים פוסט נפרד הכולל את רשימת השאלות המלאה למחקר שורשים (100 שאלות!), אבל הנה כמה דוגמאות לשאלות בסיסיות. אנו ממליצים להעלות את השאלות הללו בפני קרוב או קרובי המשפחה שאתם מראיינים, שכן תשובותיהם יסייעו בהוספת מידע לאילן היוחסין. זכרו תמיד לשאול שאלות פתוחות, כלומר כאלה שהתשובה עליהן איננה מסתיימת ב״כן" או "לא".

  • היכן נולדת? תאר את הבית הראשון שאתה זוכר
  • היכן נולדו הוריך?
  • האם בני המשפחה שלך עברה או הגירה במהלך חייך? אם כן, מהיכן להיכן ומתי?
  • כמה אחים ואחיות היו להוריך? מה היו שמותיהם? האם אתה יודע היכן כל אחד מהם נולד?
  • איזה סיפורים משפחתיים אתה מכיר ויכול לספר? 
  • מה היא שפת האם שלך? באיזו שפה שהוריך נהגו לדבר ביניהם? 
  • האם אתם זוכר שם של בן משפחה שהשתתף במלחמה כלשהי?
  • מה המשמעות של שמך הפרטי ושל שם המשפחה שלך? האם אתה ידעת מדוע קיבלת את השם הזה? 
  • האם שינית את שמך במהלך חייך? אם כן, מדוע, ומה היה שמך הקודם? 
  • מה השמות הפרטיים של הוריך ומה שמות המשפחה שלהם? האם אתה יודע את השמות של ההורים של ההורים שלך? 
  • היכן פגשת את אשתך/בעלך או את בן/בת הזוג שלך? 
  • מה את/ה יודע/ת על בני המשפחה של בן/בת הזוג שלך? 

כאמור, אתם יכולים למצוא רשימה ארוכה ומפורטת בהרבה בפוסט אותו הזכרנו מעלה, אבל זכרו ש״הפצצת״ קרוב משפחה עם שאלות רבות מדי עשויה להיות חווייה עמוסה מדי עבורו. החליטו מבעוד מועד איזה מידע חשוב יותר ותכננו את הראיון כך שיתמקד במידע זה. לאחר שתקבלו תשובות לשאלות החשובות ביותר, נסו להגיע גם לשאלות אחרות, שיעלו זכרונות וסיפורים נוספים. 

כמו כן, כדאי לקחת בחשבון שלחלק מהאנשים יש זיכרון ויזואלי יותר (ולא שמיעתי או ״סיפורי״), ולכן ייתכן שיהיה להם קל יותר להעלות פרטים מזכרונם אם תציירו עבורם אילן יוחסין או אם תסתכלו ביחד איתם על תמונות משפחתיות.

דפדוף וצפייה באלבומי תמונות בזמן הראיון יכולים לעזור לעורר זכרונות ולהעלות פרטים

דפדוף וצפייה באלבומי תמונות בזמן הראיון יכולים לעזור לעורר זכרונות ולהעלות פרטים

פריטים משפחתיים

צילומים משפחתיים, מזכרות שעברו מדור לדור ואפילו פריטים שעברו בירושה הם חלק מחפצי המורשת המשפחתית היקרים ביותר שיש. רוב קרובי המשפחה המבוגרים ישמחו לעיין בהם ביחד איתכם, והחווייה עשויה להעלות בהם זיכרונות נוספים.

אם כן, הנה רשימה של כמה פריטים שכדאי לבקש מקרוב המשפחה אותו אתם מראיינים להראות לכם. מעבר לכך, אם יש ברשותכם חלק מהפריטים טרם הראיון, אנו ממליצים שתביאו אותם איתכם כדי ״לצאת למסע״ בזיכרונו של המרואיין:

  • תמונות משפחתיות
  • מכתבים ישנים
  • הזמנות לחתונות, חגיגות בר מצווה, בריתות (או לכל אירוע משמעותי אחר בחייהם של בני המשפחה). 
  • ספרי מחזור מבית הספר
  • כתבות עיתונים רלוונטיות
  • מסמכים רשמיים כגון תעודות לידה, פטירה ונישואין
  • רשומות הקשורות להשכלה כגון תעודות בגרות, אישורי הסמכה לתארים אקדמאים ועוד. 
  • מסמכים צבאיים (תעודת חוגר, תעודת שחרור, אותות הצטיינות וכד׳) 
  • מסמכים דתיים כגון בריתות, כתובה, עלייה לתורה, קבלת ספר תנ״ך.
  • פרטי ירושה משפחתית כגון תכשיטים, חפצי דת, ספרים ויצירות אמנות
  • חפצים אחרים בעלי משמעות אישית בהקשר של משפחה
תמונות משפחתיות, מסמכים ומזכרות שכדאי להביא לראיון

תמונות משפחתיות, מסמכים ומזכרות שכדאי להביא לראיון

בזמן שאם עוברים על הפריטים הללו ביחד עם המרואיין שלכם, שאלו למי הם שייכים, היכן ומתי הם נרכשו, למה הם שימשו, ואם קרוב משפחה שלכם זוכר סיפורים כלשהם עליהם. 

שלב זה חשוב מאוד, ולכן אל תעצרו את ההקלטה. בדרך כלל כאשר צופים באלבום משנים את מיקום הישיבה, ולכן הניחו את מצלמת הוידאו או את מכשיר ההקלטה במיקום חדש ובדקו שהוא ממשיך להקליט באופן איכותי. 

אם אין באפשרותכם להקליט את השלב הזה, הקפידו לרשום הערות מסודרות של כל תיאור לכל פריט. אם אין לכם אפשרות לכתוב בזמן אמת, שווה לכם לשקול להקליט בעצמכם את התשובות שנתן לכם המרואיין באופן מסודר מייד לאחר תיאור הפריט המסוים. טיפ זה חשוב במיוחד כאשר מגיעים לתמונות, וזאת כדי שלאחר סיום הראיון תוכלו להבין בדיוק על מי או על מה המראויין שלכם דיבר בכל רגע ורגע.

היו רגישים

זכרו שלמרות שרוב הקשישים והמבוגרים נהנים מההזדמנות להיזכר ולשתף בסיפורים משפחתיים, לפעמים עשויים לעלות בקרבם גם זיכרונות רגישים או כואבים, שקשה להם לדבר עליהם. 

במהלך הראיון ייתכן שיעלו זכרונות טראומטיים הקשורים לאירועים מסויימים, לבני משפחה ספציפיים, או שפשוט העצב המלווה באובדן אדם אהוב עשוי לצוף מחדש. עשו כמיטב יכולתכם כדי להבין ולתמוך בבן המשפחה אותו אתם מראיינים, ובכל אופן אל תדחקו בו או בה לספר יותר מדי אם נראה לכם שהם מתקשים לעשות זאת. נהפוכו, הציעו לקחת הפסקה או להכין כוס תה, ולהמשיך כשהם מוכנים.

היו קשובים ותומכים, והציעו לקחת הפסקה משותפת

היו קשובים ותומכים, והציעו לקחת הפסקה משותפת

לפני שאתם עוזבים

רגע לפני שאתם מסיימים, אל תשכחו לשאול את קרוב המשפחה שלכם אם יש משהו שהוא רוצה להוסיף, או שאולי יש נושא שלא שאלתם עליו. כמו כן הזמינו את קרוב המשפחה ליצור איתכם קשר בטלפון או במייל, במידה והם נזכרים בסיפורים או במידע נוסף שהם רוצים לחלוק איתכם.

לחבר את חלקי הפאזל של מחקר השורשים

לאחר שתשובו מן הראיון, תצטרכו לארגן את המידע שקיבלתם בצורה שתקל עליכם ועל אחרים לגשת אליו ולהתמצא בו. 

אתר MyHeritage מקל על בניית אילן יוחסין, מחקר שורשים, אחסון מסמכים ורשומות היסטוריות – ושיתופו של כל המידע הזה עם קרובי המשפחה שלכם. 

ייתכן מאוד שתרצו להכניס את כל פרטי המדיה שקיבלתם מכל מרואיין לתיקייה נפרדת תחת שמו ותאריך המפגש. 

ב-MyHeritage יש כאמור אפשרות לתייג תמונות משפחתיות באפליקציה לנייד ובאתר ולקטלג את כל התמונות המשפחתיות. הדבר יסייע לשמור על סדר ומאוחר יותר תוכלו להרכיב אלבום או מצגת דיגיטלית עם הממצאים עבור המרואיינים השונים, שמן הסתם ישמחו לקבל זאת. 

בפוסטים הבאים, נקדיש פרקים גם על דרכים יעילות נוספות לאחסון וארגון המסמכים והרשומות שאספתם במהלך המחקר.

לכו על זה!

עכשיו כשאתם יודעים איך לראיין את בני המשפחה שלכם, הגיע הזמן להוציא את התוכנית לפועל! קבעו תאריך לראיון את קרוב המשפחה המבוגר ביותר שלכם, והקפידו לזכור את כל הטיפים וההצעות שלנו.