MyHeritage מוסיפה מאגרי רשומות היסטוריות מיוון

MyHeritage מוסיפה מאגרי רשומות היסטוריות מיוון

אנו שמחים להודיע כי מהיום יהיו זמינים במאגר MyHeritage שלושה אוספים חדשים של רשומות היסטוריות מיוון: ספר הבוחרים של יוון 1863-1924; לידה, נישואין ופטירה באי קורפו 1841-1932; ואינדקס נישואין בספרטה 1835-1935. אוספים אלה כוללים 1.8 מיליון רשומות היסטוריות, והם מהווים עבור חוקרי היסטוריה משפחתית משאב רב ערך.

חפשו ברשומות ההיסטוריות החדשות מיוון

התיעוד באוספים אלו מפורט מאוד והוא אף מכיל את התמונות הסרוקות של המסמכים המקוריים. לראשונה אי פעם ובאופן בלעדי ל-MyHeritage, ניתן כעת לחפש ברשומות לא רק ביוונית, אלא בשפות שונות, ביניהן גם בעברית.

האוסף משקף בצורה נהדרת את מגוון התרבויות והדתות המאפיינות את יוון. כך, ניתן למצוא מידע על הקהילות שנחשבות לאבני הבניין של החברה היוונית – הקתוליות, היהודיות, האיטלקיות, הצרפתיות והרוסיות.

מחוייבותנו למחקר היסטוריה משפחתית מיוון

פרסום אוספים אלה מעמיק את מחויבותה של MyHeritage למחקר שורשים ביוון. באחת מהיוזמות ההתנדבותיות שלנו משנת 2015, מייסד החברה והמנכ"ל גלעד יפת איתר באופן אישי את צאצאיה של משפחה יהודית שהוחבאה במהלך מלחמת העולם השנייה באי הקטן אריקוסה, הממוקם צפונית לאי קורפו. הסיפור יוצא הדופן שפורסם בהרחבה בעיתונות תחת הכותרת "הסוד של אריקוסה", הגיע לשיאו כאשר קהילת האי אריקוסה קיבלה את פרס 'בית האור' מטעם קרן ראול ולנברג.

אלגוריתם ייעודי לחקר שורשים יווניים

נסיונו של גלעד יפת במחקר היסטוריה משפחתית ביוון בא לידי ביטוי גם בפיתוח אלגוריתמים המותאמים למחקר גנאלוגי יווני באוספים החדשים ב-MyHeritage.

לדוגמה, שם המשפחה של האישה ביוון הוא וריאציה של שם המשפחה של אביה, ולאחר החתונה היא מקבלת את שם המשפחה של בעלה. בדיוק בשל ניואנסים מסוג זה, האלגוריתם שפותח על ידי צוות החברה מאפשר לחפש שמות משפחה באוספים החדשים בשפה חופשית – והתוצאות שתתקבלנה יתאימו לכל וריאציה של שם המשפחה אותו מחפשים.

כך למשל חיפוש באוספים החדשים של שם המשפחה היהודי "Velleli" יאתר גם אנשים עם שם המשפחה "Vellelis" ולהיפך. תוצאות אלה יתקבלו גם אם החיפוש שיתבצע יהיה "Belleli", וזאת כיוון שצליל האות היוונית בטא נשמע כמו האות V. זהו פרט חשוב כיוון שבמקומות רבים ברחבי העולם אבחנה זו אבדה ושמות משפחה יווניים מבוטאים באות B, כפי שהם כתובים באנגלית.

חשוב לציין שהיישום Global Name Translation Technology (טכנולוגיית תרגום אוטומטי לחיפוש שמות) מבטיח כי חיפוש כללי באוספי MyHeritage בשפות שונות יניב תוצאות גם מן האוספים היווניים החדשים.

ספר הבוחרים של יוון, 1863-1924

אוסף זה מורכב ממיליון מסמכים הכוללים שמות אנשים מגיל 21 ומעלה שהיו בעלי זכות הצבעה ביוון. כל רשומה מפרטת את שמו הפרטי של הבוחר, שם משפחתו ושם אביו. גילו ועיסוקו של הבוחר ממויינים לפי מחוז, עירייה או כפר. כל רשומה כוללת את שמו של האדם ביוונית ובתעתיק לטיני.

ישנם מספר היבטים נוספים באוסף זה שהם ייחודיים ל-MyHeritage. ראשית, סריקת המסמכים המקוריים הינה באיכות גבוהה מאוד. שנית, רבים מהמקצועות המופיעים באוסף תורגמו מיוונית לאנגלית. כמו כן, באוסף מוצגים שמות רבים באופן מלא, למרות שברשומות המקוריות הם נכתבו בצורה מקוצרת. כל אלה הופכים את האוסף למלא והרחב ביותר מכל רשימות הבחירות היווניות הקיימות בכל מקום אחר.

האוסף, שמקורו בארכיון המדינה הכללי של יוון, מורכב מרשימות בוחרים ב-56 אזורים ביוון. חוץ מרשימות אלה קיימים באוסף שני גליונות נוספים, בהם מופיעים שמות גברים בלבד שהצביעו בשני אזורים אחרים. למרות ש"גליונות הגברים" נכתבו על ידי הרשויות ביוון לצרכים צבאיים ולא מסיבות אזרחיות, הפרטים שמופיעים שם כוללים מידע הזהה לשאר רשימות הבוחרים, עם הבדל אחד: לא מצויינים בהם המקצועות והעיסוקים של אותם גברים.

מעניין לציין כי באוסף מופיע גם הצייר היווני מהמאה ה-19, ניקיפורוס ליטראס, שנולד באי היווני טינוס, עבר לאתונה ובהמשך הרחיק עד מינכן כדי ללמוד שם באקדמיה המלכותית לאמנויות. בשנת 1866 ליטראס חזר ליוון כדי לקבל תואר פרופסור בבית הספר לאמנויות באתונה. לאחר שובו ליוון, סגנון הציור שלו התמקד בסצינות מחיי היומיום במדינה.

Nikiforos Lytras. The Waiting, 1900. [Credit: National Gallery of Greece]

ניקיפורוס ליטראס. "ההמתנה", 1900 (הגלריה הלאומית ביוון)

ברשומה המופיעה להלן תוכלו למצוא את שמו, גילו בזמן הבחירות – 35, ואת עיסוקו – "צייר". בנוסף לכך מופיע גם שמו של אביו, צ'אנץ אנטוניוס ליטראס.

Voter registration record for Nikiforos Lytras [Credit: MyHeritage Greece, Electoral Rolls 1863–1924]

שמו של ניקפורוס ליטראס ברשימות ההצבעה (מתוך אוסף ספר הבוחרים 1863–1924 באתר MyHeritage)

לחיפוש באוסף ספר הבוחרים של יוון 1863-1924

לידה, נישואין ופטירה באי קורפו 1841-1932

אוסף זה מורכב מתעודות לידה, נישואין ופטירה מהאי קורפו והוא בלעדי ל-MyHeritage. הרשומות נאספו על ידי הרשויות האזרחיות בקורפו והן כוללות את כל תושבי האי ללא קשר למוצאם או לדתם. גם האוסף הזה כולל סריקות מלאות של המסמכים המקוריים.

תעודות הלידה באוסף כוללות בדרך כלל את השם הפרטי ושם המשפחה של הילוד, תאריך הלידה ומקום הלידה. בנוסף יופיעו שמותיהם וגילם של שני ההורים, כמו גם שמות הסבים והסבתות של התינוק.

תעודות הנישואין כוללות את הפרטים הבאים על החתן והכלה: שם פרטי ושם משפחה, תאריך טקס הנישואין, גיל, מקום לידה, מקום מגוריהם ושמותיהם של האבות משני הצדדים.

באשר לתעודות הפטירה, אלה כוללות את שם המנוח, תאריך הפטירה, גיל הפטירה, מקום הלידה, מקום המגורים לפני המוות ושמות ההורים.

מקורו של האוסף בארכיון המדינה הכללית של קורפו, והוא מייצג את כל הקהילות האתניות והדתיות באי.

אוסף זה כולל בין השאר, את תיעוד תעודת של הצייר צ'רלמבוס פאצ'יס מקורפו. הכישרון האמנותי של פאצ'יס בלט עוד בזמן שעבד כמשרת של משפחה עשירה במקום. לאחר מכן משפחה זו מימנה בתמורה לשירותיו את לימודיו באיטליה, ולאחר שהמשיך בלימודיו במספר ערים באירופה חזר לקורפו בשנת 1870 כדי להמשיך לצייר.

May Day in Corfu by Charalambos Pachis [Credit: National Gallery of Greece]

"יום בחודש מאי בקורפו" מאת צ'רלמבוס פאצ'יס (הגלריה הלאומית של יוון)

בתעודת הפטירה שלפנינו ניתן לראות את תאריך הפטירה – 7 בפברואר 1891, את גיל הפטירה – 48, ואת שמו הפרטי של אביו – דימיטריוס.

Death record of Charalambos Pachis [MyHeritage Corfu Vital Records, 1841–1932]

תעודת הפטירה של צ'רלמבוס פאצ'יס (מתוך אוסף לידה, נישואין ופטירה באי קורפו 1841-1932 ב-MyHeritage)

אוסף זה כולל גם את תעודות הלידה של הילדים של סאבאס ורוזה ישראל שחיו קורפו, שהוזכרו קודם לכן בהקשר של סיפור הסתרת המשפחה היהודית באי בזמן מלחמת העולם השנייה. סבאס היה חייט יהודי שמצא מקלט יחד עם 3 מבנותיו וקרובת משפחה צעירה אצל הקהילה הנוצרית באריקוסה במהלך מלחמת העולם השנייה.

Savvas with his wife Rosa and their children

סבאס עם אשתו רוזה וילדיהם

בתעודת הלידה של בתם ויקטוריה המופיעה כאן, ניתן לראות כי בנוסף לשמה מופיע גם תאריך הלידה שלה – 27 באוקטובר 1921, את שמות הוריה סבאס ורוזה ישראל, והשנה בה הם נולדו – 1876 ו-1886 בהתאמה. בתעודה ניתן למצוא אפילו את שמות הסבים של ויקטוריה: סולומון מצד האבא וזכריה מצד האמא.

Birth record of Victoria Israel [MyHeritage Corfu Vital Records, 1841–1932]

תעודת הלידה של ויקטוריה ישראל (מתוך אוסף לידה, נישואין ופטירה באי קורפו 1841-1932 ב-MyHeritage)

חפשו באוסף לידה, נישואין ופטירה באי קורפו 1841-1932

אינדקס נישואין מספרטה 1835-1935

אוסף זה כולל תמונות של תעודת הנישואין של בני הזוג ותיעוד חתונתם במרשם הנישואין. ברשומות מופיעים שמותיהם המלאים של החתן והכלה, תאריך הנישואין, שמות האבות משני הצדדים, מקום הולדתם של החתן והכלה ובמקרים מסויימים גם שמות העדים. התמונות באוסף זה צולמו, עובדו, והפרטים המופיעים ברשומות המקוריות תועתקו על ידי MyHeritage בשיתוף עיריית מונמבסיה וספרטה.

באוסף זה ניתן למצוא את תעודת הנישואין של הוריו של איש העסקים המיליארדר סטברוס ניארכוס. לאחר חתונתם עברו הוריו של סטברוס לארצות הברית, אך חזרו ליוון מספר חודשים לפני שנולד.

בתעודת הנישואין ניתן לראות את תאריך החתונה – 4 ביוני 1905. כמו כן מופיע שמו של אביו של סטברוס – ספירידון ס. ניארכוס אשר נולד ב-ומקובו. בנוסף מופיע שם סבו מצד אביו של סטברוס – ספירידון ניארכוס. הרשומה כוללת גם את שם אמו של סטברוס, יבגניה קומנטארו, עיר הולדתה ווטיאנוי, ושם אביה – סטברוס קומנטארו.

Marriage Record of Spyridon S. Niarchos and Evgenia Koumantarou [MyHeritage Sparta Marriages Collection, 1835–1935]

רישום הנישואין של ספירידון ס. ניארכוס ויבגניה קומנטארו (מתוך אוסף אינדקס נישואין בספרטה 1835-1935 ב-MyHeritage)

חפשו באוסף אינדקס נישואין בספרטה 1835-1935

סיכום

האוספים החדשים הופכים את MyHeritage למקור יוצא דופן בכל הקשור לחקר שורשים משפחתיים ביוון. בעתיד בכוונתנו להוסיף מאגרים יווניים רבים, ולשפר את אלגוריתם החיפוש על מנת לעזור למשתמשינו לקבל תוצאות רלוונטיות ומדוייקות, ואף להפוך את האוספים לשימושיים עבור כאלה שיש להם שורשים יוונים, אך אינם קוראים את השפה.

החיפוש באוסף הרשומות ההיסטוריות היווני ב-MyHeritage הוא בחינם. כמו כן, אם כבר בניתם אילן יוחסין ב-MyHeritage, אזי היישום הייחודי Smart Records שמוצא באופן אוטומטי התאמות בין רשומות היסטוריות לשמות באילנות היוחסין יתריע על כך. חשוב לציין שכדי לעניין ברשומות הללו, או כדי לשמור אותן ישירות לאילן היוחסין שלכם, תזדקקו למנוי מסוג Complete.

יאסו! תהנו מאוספי התיעוד היוונים החדשים!